Eerste sprong 'Oei, ik groei'

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gitster, 9 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gitster

    Gitster Bekend lid

    23 nov 2012
    518
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Net 'Oei, ik groei' besteld en na de reviews gelezen te hebben lijkt het erop dat ik de eerste sprong van mini al gemist heb.
    Zou overigens goed kunnen kloppen want een paar dagen geleden was mini huilerig en maakte hij (en ik dus ook) een aantal slapeloze nachten door.

    De afgelopen 2 nachten heeft meneer z'n eigen opeens maar 1x gemeld, terwijl dat normaal 2x was. Er lijkt ook meer ritme qua voedingen te zijn.

    Wat houd de eerste sprong precies in en klopt het dat mini, tijdens zo'n sprong, meer zeurt en minder goed slaapt. )

    Mini is nu iets 3 weken oud máár was bij 42 weken gehaald, ik las dat je die 2 weken bij zijn leefstijd op mag tellen.

    En neeeeeee ik kan niet wachten tot ik het boek binnen heb :D

    Alvast bedankt dames en een fijn carnaval!!!! :cool:
     
  2. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Weggooien dat boek!
    Word je alleen maar onzeker van want als je dat boek mag geloven loopt 95% van de kindjes achter in ontwikkeling (bv met zes maanden al staan en lopen aan de hand).
    Elke sprong heeft dezelfde symptomen en dezelfde adviezen...
    Als je onthoudt dat je kind zich ontwikkelt in fases en dat die fases gepaard kunnen gaan met een hangerig en dwars kind, dan heb je de strekking van het hele boek gehad.

    Vond het jammer van het geld. Maar hij deed het goed op marktplaats ;)
     
  3. Ukje1

    Ukje1 Niet meer actief

    Hey ik doe de oei ik groei experience dus zal je even doorsturen wat ik bij de eerste sprong heb staan:

    1. De wereld van je baby
    In dit onderdeel van iedere module, iedere sprong, laten we je de wereld door de ogen van je baby zien. Wat valt hem op? Wat houdt hem bezig? Dat vraagt van jou soms een heel grote dosis creativiteit.

    Bij deze sprong zijn de creativiteit en het inlevingsvermogen die je nodig hebt om de wereld door de ogen van je baby te zien, zo groot dat dit bijna onmogelijk is. De manier waarop hij de wereld ervaart, is echt een ver-van-ons-bedshow.

    Maar door je in te leven in wat je uk nu allemaal meemaakt, kom je een heel eind.

    Tijdens deze sprong veranderen er zes dingen:



    Dit ziet je baby
    Dit ziet je baby scherp
    Kleurenblind of niet?
    Voorkeur voor contrasten
    Voorkeur voor schematische gezichten
    Voorkeur voor de buitenste contouren van het gezicht
    Van totaalervaring naar onderdeelervaring?

    1. Stimuleer het ontdekken
    Na het nemen van een sprongetje heeft je baby een heel nieuw waarnemingsvermogen. Hij ervaart heel nieuwe dingen. Dat waarnemingsvermogen stelt hem ook in staat om nieuwe dingen te gaan doen, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Bij de volgende sprongetjes zijn die ‘nieuwe’ vaardigheden veel zichtbaarder dan bij deze sprong. Toch zijn er wel dingen die je baby duidelijk kan na het nemen van deze sprong.

    Voorbeelden van wat hij allemaal kan:

    kijkt vaker en langer naar iets
    reageert op aanrakingen
    glimlacht voor het eerst sociaal
    reageert duidelijker op geuren
    is langer wakker en ‘bezig’

    Als je ook nog wilt weten hoe je hem/haar kan stimuleren geef je het maar aan dan ga ik nog even kopiëren en plakken ;)
     
  4. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.505
    873
    113
    Weg gooien dat boek inderdaad! Hier is mijn zoon 13 maanden en ik heb alle sprongen gemist hahahaha..
    Ieder kind is uniek en heeft zijn eigen ontwikkeling, als je je daar gewoon in berust hoef je je nooit te verdiepen in zogenaamde sprongetjes.. Neem je kindje en zijn of haar gedrag/gemoedstoestand en ontwikkeling zoals het komt, meer kun je toch niet doen. Hoeveel van die onzin boeken je ook leest..

    (Maar da's mijn mening)
     
  5. Ukje1

    Ukje1 Niet meer actief

    Nou ik persoonlijk moet zeggen dat ik het stimuleer gedeelte wel heel fijn vind, ik zit nu in de fase van paardje rijden op schoot (aanrader!!) en het vliegen boven je hoofd (aanrader!!) en daarin vind ik het boek wel handig hoor...
    Want tja hoe stimuleer je een baby van 5 weken??? of van 8??
    Daarin vind ik het wel goed
     
  6. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.505
    873
    113
    Dat ging hier gewoon vanzelf hoor, ik vind het belangrijk om zelf te ontdekken wat je kindje wel en niet fijn vind. Kwa ontwikkeling motivatie zijn er ook tig boeken, met alle andere tips.. En onze grootouders hadden die rare boekjes ook niet, die speelde met ons op gevoel en zonder allerlei hip speelgoed. En ja ook deze kindjes zijn allemaal gelukkig normaal ontwikkeld. Ik geloof dus niet dat zo'n boek er daadwerkelijk voor zorgt dat jou kindje zich sneller ontwikkeld. Een kindje leert iets als hij daar aan toe is en het ook kan. Maar goed, ieder voor zich natuurlijk.
     
  7. Ukje1

    Ukje1 Niet meer actief

    Oke dan, ja ik vond het wel makkelijk wat kan je kindje aan en wat niet?? En inderdaad is het zelf uitvinden. maar vond die handvatten wel heel erg makkelijk (zeker als je even inspiratieloos bent en de kleine even niets meer wilt)
     
  8. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.505
    873
    113
    Geen aanval hoor, het boek wordt massaal gekocht dus je bent niet alleen, alleen waar jij er zekerder van wordt maakt het meer moeders ook onzeker ;)
     
  9. Ukje1

    Ukje1 Niet meer actief

    Nee dat snap ik hoor ;)
    Maar inderdaad elk kindje geeft zijn eigen groei aan zeg maar ook in zijn ontwikkeling en ja stimuleren is leuk maar ga je er niet aan vastpinnen van mijn kindje MOET al dit en dat kunnen...
     
  10. Gitster

    Gitster Bekend lid

    23 nov 2012
    518
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Hahahaa heb hm net besteld!
    Great, gelukkig wil bol.com z'n spullen terug, al ga ik natuurlijk eerst zelf na of het iets voor mij is. Haha moet wel echt lachen nu.

    Maar wat mij interessant lijkt, is dat huilerige periodes (zoals dus van van de week) terug te koppelen zijn naar zo'n eventuele sprong.
    Denk dat me dat minder onzeker maakt. Ik ben nm zelfs naar de huisarts geweest omdat we koemelk-allergie vermoedden. (dat slechte slapen was niet de enige reden van het bezoek, zo overbezorgd ben ik nu ook weer niet :p )
    Overigens is het nog niet zo dat dat uitgesloten is, hoewel ie nu dus weer 2 nachten goed geslapen heeft.

    Als zo'n boek me niet onzeker zou maken qua ontwikkeling van mini gebeurt dat wel door smoeder, die hééééééérlijk kan vergelijken met oudere nicht. En altijd ten koste van mij of mini...*zuchtgaapsteunkreun*

    Thnx Ukje1; was vooral benieuwd naar die eerste sprong dus. En of dat huilen van afgelopen nachten te herleiden valt.
     
  11. Carino

    Carino Fanatiek lid

    2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Dat eindeloze gezeur over dit boek :(

    Er staat heel duidelijk:

    Wij hanteren niet de gemiddelde of meest voorkomende leeftijden MAAR de vroegst mogelijke leeftijd vanaf welke een vaardigheid of interesse voor het allereerst wel mogelijk is.
    Door ouders te attenderen op de vroegst mogelijke leeftijd stellen we hen in staat te ontdekken welke voorkeuren hun baby heeft en wat hun uniek maakt.
    Wij zeggen nergens dat alle kinderen op een bepaalde leeftijd moeten kunnen lopen en waarschuwen herhaaldelijk dat een kind niet ineens de hele 'winkel' leeg kan kopen maar dat uw kind bepaalde vaardigheden of interesses pas (vele) weken of maanden later kan gaan vertonen, na de vroegst mogelijke leeftijd.

    Zo, dus die argumenten hierboven slaan nergens op. Ik vind het een leuk boek om eens na te slaan, en op ideeën te komen.
     
  12. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.505
    873
    113

    Dus heb je er niet zo veel aan hé? U kindje kan misschien dit en misschien dat maar misschien ook wel maanden later.. En dan?

    Maar ja een echte oei ik groei goeroe vind het natuurlijk echt serieuze lectuur. Ik vind het onzin..
    En weet je wat het gekke is? Onze kids ontwikkelen zich zeer waarschijnlijk allemaal hetzelfde;)
     
  13. Carino

    Carino Fanatiek lid

    2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Als je zo denkt, heb je er inderdaad niks aan. Je moet iets verder denken, dan kan het boek zo eens in de zoveel tijd best leuk zijn ;)

    Kinderen ontwikkelen zich juist niet hetzelfde, daarom is het belangrijk om je kind spelletjes en speelgoed te bieden die bij ze past, dus niet te moeilijk of makkelijk is, en ook interessant op dat moment. Dat heeft niks te maken met goede of foute ontwikkeling, maar met het kijken naar je kind en inspelen op de verschillende interesses en fases.
     
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hahaha! ;)
    Ieder zn ding hoor, maar vind dat wendy hier 1-0 heeft gescoord!

    Het gaat erom dat je je vertrouwd voelt in de opvoeding en ontwikkeling van je kind. De een vindt daar een boek handig bij, de ander vindt het onzin (sorry, ben er dus 1 van. Kijk liever naar mijn kindje, ipv haar te spiegelen aan een boek).
    Prima toch! Linksom of rechtsom... Ze zullen echt wel groot groeien...
     
  15. Carino

    Carino Fanatiek lid

    2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Voordat je oordeelt over een boek moet je wel de inleiding lezen. Of je hebt dat wel gedaan maar niet begrepen?
     
  16. Gitster

    Gitster Bekend lid

    23 nov 2012
    518
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Haha...Leuke discussies zijn dit! Zoveel mensen zoveel meningen, alleen heb ik nog steeds geen antwoord hihi

    (of het gehuil en gezeur van mini van 3 weken oud,+2 weken ivm zwangerschap van 42 weken, terug te koppelen is aan zo'n sprong. Gehuil is nu weer over en nu is ie opvallend rustiger en heeft een duidelijk ander voedingsritme)

    Maar misschien kan ik toch beter wachten op het boek haha
     
  17. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #17 merah, 9 feb 2013
    Laatst bewerkt: 9 feb 2013
    Hahaha, carino! Kom op meid, wat laat jij je kennen!
    Heb je aandelen in dat boek of zo?
    Ik zeg toch, prima als anderen er iets aan hebben, maar niet voor mij.
    We hoeven toch niet allemaal staan te juichen over dat boek, omdat jij anders geirriteerd raakt?
    Ieder zn ding. Prima toch?

    Gitster, ik kan me zo'n vroege sprong niet herinneren uit dat boek. Maar misschien niet goed gelezen ;)
    Onze dochter lag toen nog in het ziekenhuis op de ic, dus was met andere dingen bezig (helaas).
    Laat effe weten wat je nu van het boek vindt als je het binnen hebt. Ben wel benieuwd!
     
  18. Ukje1

    Ukje1 Niet meer actief

    Hihi ik zal je even antwoord geven want dat was inderdaad je vraag ;)

    Ja G heeft hier altijd voorafgaande en in het midden van een sprong last van huilerig zijn, meer willen drinken, en echt een beetje boel uit zijn hum zijn en gewoon niets willen... Daarna zie je hem weer langzaam opkrabbelen en zie je ook dat hij meer kan dan daarvoor (wat btw echt een super mooi gezicht blijft!!)
     
  19. Gitster

    Gitster Bekend lid

    23 nov 2012
    518
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ooohh Merah, hopelijk alles goed gekomen met kleine meid...

    Ja zal zeker ff spammen hiero...Komt dinsdag binnen pas. Schijnbaar doet bol.com ook aan carnaval! :p

    @ Ukje....Dan zijn die 3 nachten in ieder geval te verklaren...Geen idee of dat het ook na 3 (+2 weken) het geval is maar dat gaan we in HET BOEK zien
     
  20. Mellbee

    Mellbee Actief lid

    28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind Oei ik Groei geweldig! Was ook blij dat ik er twee heb gekregen; kon er mooi t bedje van m'n zoon mee ophogen ivm verkoudheid... Hoef ik ze ook nooit mee open te slaan, ik werd er namelijk alleen maar onzeker van! MAAR: ieder z'n ding!!! ;)
     

Deel Deze Pagina