Ikke zelluf doen!!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lumiere, Oct 29, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Mijn dreumes van 17mnd wil zelf eten. Op zich goed natuurlijk. Alleen heeft hij het trucje nog niet door. Sinds een week of 3 wil hij niet meer gevoerd worden. Ik hou nu met een hand zijn bord op zijn plaats terwijl hij met zijn peuterlepel opschept. Nou ja, opschept....het lukt hem niet om eten op te scheppen. Hij graaft zomaar wat door het eten, prikt erin of slaat erop met de lepel. Als het hem bij toeval toch lukt dan valt het eraf voordat de lepel bij zijn mond is.
    Na een tijdje is hij het beu. Dan gaat hij met zijn handjes eten of kiept hij zijn bord om.

Samen oplepelen wil hij niet, hij wil het helemaal zelf doen. Vork lukt hem ook niet. Ook alleen wat graven. Hij zet niet de kracht om iets op te prikken.
    Hij krijgt nauwelijks wat binnen van zijn warm eten. Soms geef ik hem na het eten een broodkorst of een extra stukje fruit, om hem maar wat te laten eten. Hij wordt 's nachts niet wakker, dus hij lijkt geen honger te hebben.

Hoe kan ik hem helpen met oefenen? Als hij alles zelf wil doen? Fijne motoriek is niet zijn sterkste kant. Hij is een wildebrasje die weliswaar met 12mnd liep en overal opklimt en stuitert, maar fijne motoriek heeft hij weinig geduld voor. Of is het echt een kwestie van aanklooien? Ik zie na 3wk oefenen nog geen enkele verbetering...en ik wil natuurlijk niet dat hij honger heeft.

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Ik zou hem lekker met zijn handjes laten eten ls dat wel goed gaat bestek komt dan nog wel

3. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Dit.

4. nmv

nmv Fanatiek lid

Jan 7, 2013
    3,964
    270
    83
    Oost-NL
    Lekker laten knoeien!
    Mijn dochter wilde (en wil) alles zelf doen. Maar af en toe mocht ik toch helpen als ik mijn eigen vork gebruikte. Misschien dat je zo nog af en toe een extra hapje naar binnen kunt krijgen?

5. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Wat wij deden en nog steeds doen is haar zelf een lepel/vork geven en er zelf ook een. Dan schuiven we tussendoor ff een goede hap naar binnen ^^

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Haha lijkt mijn zoontje wel, die maakt er ook (nog) zo'n potje van. :p
    Wat hier werkt is met 2 lepels eten. 1 voor Rowin en 1 voor mama. Het bordje gaat op het blad van z'n kinderstoel, hij krijgt de lepel en ongemerkt schep ik steeds een hap naar binnen. Doordat hij zo druk is met z'n eigen 'spel' heeft hij niet door dat ik hem een hapje geef.

7. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik lees even mee. Mijn zoontje van 11 maanden begint ook de lepel te weigeren en probeert hem te grijpen. Met brood valt het nog wel te doen. Dan geef ik hem telkens een stukje in zijn hand. Maar die lepel is al gedraaid voor het in de buurt van zijn mond is xd Probeer iig eten te geven dat nog goed uit kleren te wassen is.

8. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Olifantje1991, helaas trapt hij daar niet in. Zodra ik een hapje aanreik draait hij zich weg alsof ik hem iets vreselijks aanbiedt :)

Van mijn bord lukt een paar hapjes, met een grote vork of lepel. Tot hij merkt dat hij gevoerd wordt haha

9. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

Mar 2, 2006
    2,888
    617
    113
    Gewoon lekker zelf laten eten. En tussendoor proberen een hapje te geven, dat werkt hier het beste.

10. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,382
    10,328
    113
    Uk is 18 maanden en eet al lange tijd zelf. Dat wil zeggen met zijn handjes en met zijn lepel en dat gaat best goed.

Onze tip is eten op een bord en wat eten in een schaaltje.eten uit een schaaltje is makkelijker en wanneer hij toch gooit heb je niet alles op de grond.
    Enthousiast zijn wanneer het lukt helpt ook.eten is echt gezellig.

11. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Wat iemand hierboven al typt: een eigen bordje en jij ook een schaaltje waaruit je af en toe een hapje probeert te geven.

Verder een slab van SillyBillyz met mouwen kopen (is het geld echt meer dan waard!) en zelf laten eten met zijn handjes/bestek.

12. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Onze zoon eet al vanaf 7/8 maanden zelf. Ik legde stukken fruit groente en aardappels gewoon voor hem op het blad van zijn eetstoel en hij at gewoon met zijn handjes. Ik heb 3 sillybillyz echt top dingen! Zeiltje onder de eetstoel en lekker laten knoeien;) Op een gegeven moment heb ik een bakje gekocht van woezel en pip met een zuignap eronder zodat het niet kon schuiven. Met een lepen en vork begon hij 'pas' bij 18 maanden mee te eten.

13. ER14

ER14 Fanatiek lid

Apr 17, 2013
    3,127
    2
    0
    Hier een kindje wat juist niet met zijn handjes wil eten. Met de vork prikken ging redelijk snel, vooral met stukjes brood. Maar de lepel was echt nog wel een dingetje. Ik doe zijn eten in een hoog bordje met een ander bordje eronder voor wat extra weerstand. Inmiddels heeft hij door hoe hij het bordje kan tegenhouden met zijn arm en kan scheppen en prikken met de lepel in zijn andere hand. Echt snel gaat het niet natuurlijk. Ik probeer hem tussendoor een hap te geven, de ene keer is dat geen probleem en de andere keer aanleiding voor een enorme woede uitbarsting. Veel gevoel voor drama zeg maar. ;)

14. Strandbal

Strandbal VIP lid

May 3, 2013
    8,890
    3,414
    113
    Lekker laten. Hier is het ook altijd een rotzooi maar ach dat hoort erbij. Meneer wil ook persee zelf eten en afentoe helpt ik wel, als hij de lepel vadt heeft dan beweeg ik zijn arm zodat niet alles er maar naast gaat.
    En verder gaat hij ook met zijn handen in het eten en daarna in het haar en op kleding.
    Daarom heb ik een nieuwe tactiek, voor het eten kleed ik hem uit en zet ik hem alleen in luier in de stoel zodat niet alles steeds onder zit.
    Verder zet ik het bordje voor z'n neus en mag hij het allemaal zelf doen. Alleen als het te gek word en hij niet eet en alleen maar kliert met smeren en zijn bordje omkiept dan zet ik het weg.

15. DEMADE

DEMADE Fanatiek lid

Jan 27, 2015
    1,547
    4
    38
    NULL
    Overijssel
    Wij geven ons zoontje (16 mnd) een vork of lepel bij het eten. 9 van de 10 keer is hij aan het spelen met de lepel of vork en eet hij met zijn handen.

16. misiri

misiri Lid

Dec 30, 2013
    82
    3
    6
    Hier een die ook alles zelf wil doen! Vanaf 10 maanden al echt niet meer te voeren! Wat hier goed werkte is eten geven dat niet direct van de lepel valt als je het omdraait. Denk aan stamppot en risotto in plaats van pasta en gebakken aardappels. De succeservaring maalte het een stuk minder gefrustreerd en was hij mega trots!

Hij begint hier trouwens altijd heel fanatiek met lepel. Krijgt er nu al zeker 8 happen netjes in, raakt dan concentratie kwijt en valt terug op zijn handjes. Ik zou zeggen groot zeil onder de stoel en maar op zijn beloop laten. Ik heb ooit een topic geopend over hoe ik dit in goede banen moest leiden. Aangezien meneer het eten in zijn enthousisme echt tot aan het plafond smeerde! ik moet zeggen dat hij nu echt al netjes eet. Ik vind nauwelijks meer iets voor ons (denkbeeldige) konijn onder zijn stoel. En het plafond is ook weer etensresten vrij ;)

17. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

Feb 13, 2013
    1,051
    178
    63
    Gelderland
    De schorten van de IKEA zijn super handig! En lekker goedkoop :D
    Lekker zelf laten doen. Wij geven onze dochter al lange tijd en diep porseleinen bord, dat ze het zelf deed, schuift niet zoals zo'n plastic kinder bordje. Zo voelde ze dat ze zelf at en na en tijdje proberen en een beetje binnen krijgen konden we met ons bestek haar 'voeren'

18. citroen

citroen Fanatiek lid

Jan 23, 2012
    2,993
    0
    36
    droomland
    Zeer herkenbaar!

Ik ben ook zoekende. De ene dag is de andere niet.
    Sommige dagen werkt het 2 lepel verhaal wel, andere dagen krijg ik een keiharde nee bij de eerste hap die ik probeer te geven.

Nog een "probleem". Zelf opscheppen met de lepel lukt opzich wel aardig.
    Dan brengt ze de lepel naar naar mondje, en vlak voordat ze dan de lepel in haar mondje doet keert ze de lepel om 😣 met als gevolg dat haar hapje nét haar mondje niet haalt....

19. johanne

johanne Actief lid

Oct 15, 2012
    191
    0
    16
    Bij onze zoon van 16 maanden nemen we 2 vorkjes. Wij prikken dan vlees, groente,aardappel e.d eraan..en leggen het neer. Hij eet er dan netjes van, als hij het op heeft ligt tweede lepeltje al klaar. De laatste restjes mag hij met handen eten.
    Hem voeren mogen we niet...haha, maar dit werkt voor ons nu goed. Hij eet zelf maar wij prikken het op het vorkje.

20. Ivystoeter

Ivystoeter Fanatiek lid

Nov 4, 2013
    1,683
    0
    0
    Cassiere in een supermarkt
    Nieuwegein
    Lekker zelf laten doen!
    Hij heeft nog tijd genoeg om netjes met vork en of lepel te eten.
    Nora heeft altijd met handjes gegeten.
    En begint nu pas echt met vork te eten en soms nog met de handjes.

Share This Page