Buurvrouw had gister last van jeuk op haar rug. Zij krabben, krabben, krabben. Verder niet naar gekeken. De volgende dag had ze op die hele plek bruine blaren/plekken. Ze voelde weer jeuk, wilde krabben en voelde harde huid. Het lijkt precies op als je verbrand bent en er daarna blaren komen en de huid hard wordt. Ongeveer ter grootte van een koffie schoteltje. Komt dit iemand bekend voor? Zou je hiermee naar de huisarts gaan? Nu jeukt alleen de plek eromheen (dus de randen). Ze weet 100% zeker dat ze zich niet verbrand, gestoten etc. heeft.
Gordelroos? Dat komt opzetten met blaasjes, lijkt verbrand, zit vaak op de rug en jeukt en brandt en steekt. Op naar de huisarts!
Klinkt inderdaad als gordelroos en dat kan ook besmettelijk zijn als er blaasjes op de huid zitten. Begrijp ook niet dat ze met zoiets ter grootte van een koffieschoteltje! niet gelijk haar HA heeft gebeld... Suc6!
Ik denk dan weer meteen aan de ' blarenziekte' maar dat is wel heel drastisch. Ik zou gewoon naar de huisarts gaan
Gordelroos jeukt de huid verschikkelijk. En de huid gaat ook pijn doen. Zit meestal of rechts of links op je lichaam maar niet op beide kanten. En het vocht uit de blaasjes is zeer besmettelijk. Is het herpus virus. (zusje van de waterpokken)
En gordelroos zit maar aan 1 kant van het lichaam, zit het aan twee kanten, dan kun je uitsluiten dat het gordelroos is. Meestal heb je ook veel pijn bij gordelroos. Zou t idd kunnen zijn. Zeker ff naar de HA gaan.
Lijkt idd op gordelroos, heb dit net zelf ook gehad. Voelt branderig aan, jeukt erg en de plek vertoont blaren. Als je het niet op je hoofd hebt of erg ziek van bent, hoef je niet naar de HA, die doet er nl toch niets aan. Ik moest uitzieken en kon zelf een zinkzalfje halen bij de apotheek.
Ligt er aan hoe oud haar buurvrouw is, en hoe haar gezondheid is of je behandeld wordt. Jonge gezonde mensen hoeven idd geen behandeling. Als je er op tijd bij bent, kun je antivirale middelen geven tegen gordelroos. En als het bij je oog zit moet je het ook behandelen. Maar misschien is het geen gordelroos, dus zou toch maar ff gaan!
Klinkt niet als gordelroos hoor. Gordelroos is namelijk 1 baan met jeukende plekjes/blaasjes aan 1 helft van je lichaam. Ik heb het gehad onder mijn borst tot op mn rug.vreselijk irritant. Was typische gordelroos zei de ha. Maar 1blaar ter grote van een schotel lijkt me niet goed! Meteen de ha bellen zou ik zeggen.
is het geen netelroos? kan een allergische reactie zijn op medicijnen, of een reactie op iets anders.......
Kan het geen krentenbaard zijn? Mijn zoontje heeft het van de zomer gehad. Ik had er zelf nog nooit van gehoord, maar een vriendje had hem gekrabd en het plekje bleef maar groter worden. Ik vind het nu nog zielig dat we hem zo vaak gewaarschuwd hebben dat hij er niet aan moest krabben. Pas toen we via via hoorden dat dat vriendje krentenbaard had, wisten we wat het was. Hij liep er intussen al meer dan een week mee en bij hem is het toen in zijn lichaam gaan zitten, hij kreeg overal die plekjes. Pas na twee antibiotica-kuren is het over gegaan. Ik ben er nog wel een beetje boos om (geïrriteerd meer denk ik), dat de ouders van dat vriendje niets hebben gezegd. Mijn dochter was toen pas drie weken en mijn zoon heeft de hele tijd geknuffeld en gek gedaan met haar, terwijl het voor die kleintjes gevaarlijk kan zijn en het is superbesmettelijk!!!!. Ze wisten dat mijn meisje was geboren en ik zou het dan even zijn gaan zeggen bij de ouders. Waterpokken, vijfde ziekte, zesde ziekte enz. vind ik allemaal niet zo erg (wel zielig natuurlijk), Bij het eerste vlekje op haar pols zat ik bij de ha, na een zalfje was het bij haar gelijk over. Even terug on topic. Mijn zoontje had bruine plekjes, die open sprongen en inderdaad op een soort brandwonden leken. Het breidde zich ook uit naar de randen toe, terwijl op de oudere plekken en vieze dikke korst verscheen. Ik zou er sowieso mee naar de huisarts gaan. Als het krentebaard is, dan krijg je een zalfje en gaat het over. Als het iets anders is, dan kan de ha het het best herkennen.
ik denk ook aan netelroos, wordt ook wel galbulten genoemd. Even mee naar de huisarts, die kan je er een heel goed spulletje voor geven (aerius) dat binnen 1 uur de klachten al verminderd. Mijn zoontje had het 2 weken geleden en hij werd gillend gek van de jeuk (ook met blaasjes, alsof je in de brandnetels gevallen bent) sterkte
Of een bacterie, daar krijg je zalf voor. Mijn man heeft ook van die plekken soms op zijn heup en bovenbenen maar die zijn dan zo groot als een euro ongeveer.
Ik zou gewoon even naar de huisarts gaan. Is het gordelroos en hoeft er niets aan gedaan te worden, hoor je dat van je arts wel. Is het iets anders wat behandeld moet worden, weet je dat ook meteen..
Ik wilde nog even laten weten wat het is. Bedankt trouwens allemaal voor jullie reacties. Met de grootte bedoel ik de plek en dus niet 1 ronde blaar maar meerdere en ongeveer zo groot in totaal als een koffiekop schoteltje. Ze is bij de huisarts geweest en idd gordelroos. Allemaal bedankt. Ze heeft er medicijnen voor gekregen om te voorkomen dat het erger wordt en moet terug als het erger wordt.