Tips geplande keizersnede??

Discussie in 'De bevalling' gestart door Damienne H, 4 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Nietjes en hechtingen hebben een vergelijkbare genezing. Het hechten door middel van nietjes gaat veel sneller. Bij mensen die gevoelig zijn voor hechtdraad kan het een opluchting zijn. Bij nietjes is er minder lichaamsvreemd materiaal in het lichaam. Er zijn nog geen goede onderzoeken die de twee manieren met elkaar vergelijken. Er is een keer een studie geweest die aantoonde dat bij patienten van de orthopedie wat meer oppervlakkige infecties waren bij gebruik van nietjes, echter is dit onderzoek zeer matig uitgevoerd dus kun je weinig over de conclusie zeggen.
    Als je een duidelijke voorkeur hebt, geef het gewoon aan bij de gyn. Het is en blijft jou lichaam.

Het herstel van een geplande vs een spoed keizersnede is heel moeilijk te zeggen. Vaak ben je al uitgeput wanneer je een spoedkeizersnede krijgt of is er sprake van veel bloedverlies. Dat heeft natuurlijk veel impact op je herstel. Er zijn te veel factoren die meespelen om het herstel na een operatie te kunnen voorspellen. Ik heb bijvoorbeeld 2 keer dezelfde operatie gehad( geen sectio hoor) en het herstel van beide keren was echt niet te vergelijken.

Waar je rekening mee moet houden bij een 2e keizersnede is de tijdsduur. Gemiddeld is bij een eerste keizersnede het kindje in ongeveer 15 minuten geboren (bij een echte spoed sneller). Bij een volgende keizersnede is de procedure lastiger geworden. Er is namelijk op de plaats waar ze moeten zijn een litteken. Dit is niet alleen in de huid maar door alle lagen van de buik. Ze moeten met meer voorzichtigheid door de laagjes heen. Daardoor duurt het langer voordat het kindje geboren kan worden. Maak je daar dus geen zorgen om.

Kun je vertellen waar je precies je zorgen om maakt ?
    Voel je niet gek of afwijkend dat je zenuwachtig bent, dat is heel natuurlijk en normaal.

2. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    wachtende, bedankt voor de info!
    vandaag een datum gepland voor de ks, en de 28e het gesprek hierover.
    En krijg nog een brief thuis voor het gesprek met de anesthesist

3. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Spannend !
    Veeel heel succes !

4. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    Hoi Dames!
    Wat een fijn topic, en wat fijn Wachtende dat je veel dingen uitlegt!
    Ik ben bijna 4 maanden geleden bevallen van ons dochtertje ook via een spoedks. Eerst 6 uurtjes geprobeerd, ze lag ook nog in stuit, maar omdat ze nog klein was, 35 weken, mocht ik het proberen, helaas niet gelukt.
    Ik heb ook niks gevoeld vd ruggenprik. Waarschijnlijk omdat ik op de ok-brancard nog persweeën weg aan het puffen was!:p

Vond de operatie zelf beetje eng, omdat je alles voelt, alleen geen pijn.
    Al met al is het mij ontzettend tegengevallen.. niet vanwege de hele operatie en de gyn enzo, want die waren echt super ook de anesthesie, maar het hele herstel... echt zwaar...
    Ik heb nu soms nog last.... terwijl ik 6 weken lang echt letterlijk niks heb gedaan... soms wat gewandeld, zelfs geen huishouden..

De verpleegkundigen in het ziekenhuis voorspelden al een wat langer herstel aangezien ik in principe 2 bevallingen heb gehad... eerst stuitbevalling t/m 10 cm ontsluiting en toen de spoedks..

Ik moet er niet aan denken dat ik dit ooit nog eens 'moet' ondergaan...
    Maar dat zal vast wel een keer veranderen...

Echt fijn dit topic, fijn om te lezen hoe andere vrouwen ertegenaan kijken en het hebben beleefd.

xxx

5. Olly

Olly Actief lid

27 jan 2008
    322
    0
    0
    Wachtende, fijn dat je uitgelegd hebt dat een 2e ks iets langer duurd dan een 1e, dat wist ik namelijk niet. Ik kan daar dan voor mezelf rekening mee houden en niet gelijk in paniek raken.
    Ik denk dat ik de zenuwen heb voor het feit dat ik het nu (als het goed is) allemaal bewuster mee ga maken. De vorige keer was ik in een roes van de bevalling, met idd ook persdrang toen ik de ruggenprik kreeg, toen kreeg ik hele fijne warme benen en dacht ik eigenlijk alleen maar aan slapen.. het kwam voor mij echt als een verlossing want ik had een uur lang persdrang met weeenremmers die niet hielpen. Straks bij de volgende ks zal ik bewust naar de kamer gaan, wachten op de prik etc. Ik denk dat ik dat een beetje spannend vind allemaal.

6. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Komt allemaal goed meid !
    Het is natuurlijk erg spannend...je kindje gaat geboren worden !!
    Probeer tijdens het prikken goed te luisteren naar de instructies en te ontspannen (ja ik weet het makkelijk gezegd). Het zal een hele andere ervaring worden. Meestal vinden de moeders het in het begin wat minder omdat je de verlichting van de weeen niet hebt. Daarna vinden de meeste het juist weer prettig omdat ze niet uitgeput zijn en de eerste momenten veel bewuster meemaken.
    Onthoud dat er altijd mensen van de anesthesie bij je zijn. Wat er ook is...bespreek het met ze. Spanning is heel normaal, vergeet echter niet te genieten van het wonder.

7. Olly

Olly Actief lid

27 jan 2008
    322
    0
    0
    dank je. Ik heb hier echt heel veel aan aan deze topic!
    Werk je toevallig in Isala? :) zou fijn zijn.. haha
    Het lijkt me idd fijner na de bevalling en heerlijk geen borstvoeding meer, maar fles, dat lijkt me ook een stuk rustiger want ik heb vlakke tepels en moest kolven, fingerfeeding etc. Achteraf is dat te veel voor me geweest denk ik.
    Nou we wachten het allemaal wel af! De gyn die ik nu altijd heb wil als het kan zelf de operatie doen dus als dat gaat gebeuren heb ik helemaal alle vertrouwen, maar pin me er nog maar niet op vast dat zij het gaat doen.

8. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    haha nee daar werk ik niet.
    Zou het stiekem ook wel willen weten wie er een sectio krijgen in mijn ziekenhuis hoor ;)
    Vind het al erg leuk als de mensen die ik op de poli zie ook als patient heb tijdens de operatie...mensen zijn toch opgelucht een ' bekend' gezicht te zien.

Gaat allemaal goedkomen. Als je geen borstvoeding gaat geven zijn er goede alternatieven dus daar zou ik me ook geen zorgen over maken hoor. Veel succes met het wachten.

9. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36
    wat een fijn topic is dit. grote kans dat ik ook een keizersnede ga krijgen. Vandaag controle echo gehad voor mn placenta, die lag te laag. En ligt nog steeds wat te laag.
    Dus ik heb wel veel aan dit topic moet ik zeggen.
    Wachtende ik vind jouw tips ook erg fijn om te lezen..

10. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
  11. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Ik heb even een hele domme vraag :D ( tja iemand moet ze stellen haha )

maar ik vroeg me af, na de ks / uitslaapkamer
    wanneer word je dan weer aangekleed eigenlijk ?
    vroeg me net echt ineens af of ik in blauw operatie schort dan de kraamafdeling opkom met niks eronder
    dat lijkt me namelijk best appart :D

12. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Zeeb,aankleden is idd weer op de kraamafdeling.Maar van o.k naar de kraamafdeling lig je lekker onder de dekens in je bed,ziet niemand niets van je charmante outfit :D
    In die schort ga je ook naar de o.k vanaf de kraamafdeling trouwens ;)

13. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Je gaat idd in het schort de kraamafdeling op en wanneer je dan je eigen kleding weer aan hebt ligt een beetje aan jezelf. Ik ben al vaak geopereerd en ik ben altijd van het snelle aankleden zodra het kan. Soms werkt dan de verdoving nog dus doet het ook het minste pijn het omkleden. Maar sommige vinden het wel best en hebben de hele dag nog dat mooie schort aan. Ligt er ook een beetje aan hoe je je voelt. Ben je erg misselijk dan is dat het laatste waar je aan denkt.

14. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    He Mams! :D ook hier haha

Ahh dus toch in schort, ik vroeg me al af waar/hoe/wanneer ik dat ding aan en uit zou moeten
    maar krijg dus eerst een bed/kamer en daar omkleden en vanuit daar vertrekken zeg maar

het is net een hotel eigenlijk ook he , spullen inruimen en dan pas gaan :p
    ( praat mezelf positieve dingen in :D )

15. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    ben op dreef met alle vragen ( kan het ook over 2 weken in het gesprek vragen natuurlijk , maar lees nu het info boekje door dus alles komt in me op :p )

Zie dat je geen lenzen mag dragen, mag een bril wel tijdens de ks ? Of mag vriend deze in zijn broekzak hebben zodat ik deze kan opzetten als ons kindje geboren word?
    Ik zie namelijk echt 0,0 zonder bril op ,zou toch jammer zijn als ik haar pas na de uitslaapkamer goed kan zien!

16. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Bril mag wel...is wel op eigen risico.
    Gewoon lekker je bril mee dus. Laat het wel op je lijst zetten dat je een bril mee hebt.

17. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hoewel de verpleegkundige van de verloskamers twijfelde of het mocht heb ik m'n bril ook opgehouden, en daar hebben ze niks van gezegd. Gelukkig maar, anders had ik m'n hele kind niet kunnen bekijken ;)

18. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Bij normale operaties mag het ook niet hoor. De kans is gewoon te groot dat we het ergens kwijtraken/kapot makenhoe erg het ook klinkt.
    Maar voor dezze situatie maken ze een uitzondering. Moeten wel enorme vreemde mensen zijn die het niet zouden toestaan :)

19. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Ik heb een spoedkeizersnee gehad, maar ik heb gewoon mn lenzen ingehouden hoor (misschien ivm de spoed). Wel moest ik mn ringen en sieraden afdoen.
    Aankleden was bij mij op de afdeling inderdaad, maar net na de keizersnee kan je dat echt niet zelf hoor. Ik kon nauwelijks bewegen, maar een verpleegster helpt je wel.
    De eerste dag moet je ook gewassen worden, dus echt charmant is het sowieso niet;)

20. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Zeeb,ja ik ook hier haha.Kan wel wat voorbereiding gebruiken,al is het nog een eindje weg.Je mag eerst je spulletjes inruimen idd :D En ik denk dat je na de ks je niet zo drukt maak over hoe je eruit ziet hihi

Deel Deze Pagina