Ik heb maandag een gesprek met de gyn gehad, deze vertelde inderdaad ook dat ze in 'ons' ziekenhuis een keizersnede ook doen vanaf 39 weken i.v.m. rijping van de longen. Grappig dat ik dan nu al kan 'aftellen' naar een bepaalde week
Dames even een aanvulling: ik lees dat jullie het litteken bij mij erg hoog vinden zitten, Ik denk dat dat alleen maar zo lijkt op de foto, het zit exact boven de haargrens. Het valt ook netjes binnen mijn slipje. Xx Dami
Hoi Dames, Ik heb in januari 2008 een geplande ks gehad vanwege stuitligging. Ik zag er ook vreselijk tegenop maar het viel me echt 100% mee. Om 9.00 moest ik me melden en werd ik aan het CTG gelegd. Er kwam een verpleegkundige een formulier invullen. We mochten de kleertjes klaarleggen en de zuster zette het bedje klaar. Gek idee dat daar straks je kindje in ligt. Daarna kreeg ik een operatieschort aan en werd het infuus geprikt en de catheter gezet. Waar ik overigens niks van gevoeld heb. Om een uur of 2 mocht ik naar de ok. Daar kreeg mijn vriend een mooi pakje aan ( de zuster heeft hem erg leuk op de foto gezet daarmee) en werd bij mij de ruggeprik gezet. Eerst kreeg ik een klein verdovingsspuitje, daarna de ruggeprik die de 1e keer niet goed zat. De 2e keer prikken ging goed en meteen werden mijn benen heerlijk warm en toen ze me achterover legden was ik al helemaal verdoofd, zo snel ging dat! Toen ging het heel snel, echt binnen 10 minuten werd ons meisje geboren. Ze kreeg een beetje extra zuurstof en kwam daarna even bij mij liggen. Intussen maakte diezelfde zuster als van de afdeling de mooiste foto's van ons. Daarna ging ze in de couveuse en naar de kraamafdeling met mijn vriend. Ook daar hebben ze mooie foto's van gemaakt. Nadeeltje vond ik wel dat ze haar meteen aan hadden gekleed. Achteraf had ik haar eerst naakt bij me willen hebben. Het was ook onze 1e en dus hadden we daar niet over nagedacht maar als de zuster het ons had gevraagd dan hadden ze moeten wachten met aankleden. Ondertussen werd ik gehecht en er hing de hele tijd een supersfeer op de OK. Het enige wat nog miste was een muziekje. Echt een geweldig Ok team met grappen en grollen en alles erop en eraan. Ze hebben mij onderhuids gehecht zodat je nu echt maar een heel fijn lijntje ziet. Toen het hechten klaar was werd ik naar de verkoever gereden. Wel grappig om te zien hoe mensen van de OK afkwamen. Ik kreeg een soort van stofzuigerslang onder mijn dekens waar warme lucht uit blies en dat was zo lekker warm. Het was tenslotte koud op de OK. Het hele OK team kwam mij feliciteren, ik vond dat zo leuk! Na een uurtje mocht ik terug naar de afdeling en werd ik herenigd met man en dochter. Tegen de pijn kreeg ik om de zoveel uur 2 paracetamolletjes en ik heb eigenlijk geen pijn gehad. De volgende dag moest ik voor het eerst uit bed dat viel even tegen maar ging al vrij snel goed. De dag kon ik al weer zelf douchen. Ook heb ik mijn dochter 2 nachten uitbesteed aan de nachtzusters, om zelf even lekker bij te slapen. Ze stelden het zelf voor en vonden dat gezellig. Schaam je niet , gewoon doen. Mijn KS was op een maandag en de vrijdagsmorgens mocht ik naar huis. In mijn ogen had ik ook wel een dag eerder naar huis gekund want toen voelde ik me alweer helemaal fit, deed wel rustig aan natuurlijk. Eenmaal thuis ging het herstel goed en kon al snel heel veel dingen zelf. Het is mij allemaal 100% meegevallen. Ik mag het eigenlijk niet zeggen ; ik ben in july 2010 normaal van ons zoontje bevallen maar ik had liever een KS gehad .... Dit was mijn ervaring die ik erg bijzonder vond, en ik zou het echt zo weer doen. Veel succes aan degenen die nog moeten.
Bedankt voor je verhaal! Heel duidelijk allemaal... Ik ga ook zeker in mijn geboorteplan schrijven dat ik niet ons kindje voor het eerst aangekleed bij me wil hebben. Hooguit een luier aan en meer niet. Vind dat bloot op bloot contact toch wel echt belangrijk en dan moet papa hem maar warm houden. Over 2,5 tot max 4 weken is het zover
ja maar wel een doek/schort eroverheen hoor, ze kijken niet allemaal de hele ks tegen die plek aan en als het goed is ook geen mens die er daar op let!
Over het niet aangekleed zijn van het kindje. Dit is echt absoluut niet mogelijk hier. Het is echt te koud, ze doen het niet om te pesten
Dan heb ik toch liever dat ze zorgen dat m'n kindje niet onderkoelt raakt Ik heb wel bij de geboorte van de eerste gevraagd of de kleertjes even uit mochten (de dag erna pas) zodat ik met eigen ogen even kon zien dat het een jongetje was. Verder heb ik me er niet zo aan gestoord dat de kleine niet direct bloot bij me op de borst lag. Natuurlijk leek me dat heerlijk, maar ik realiseer me ook dat het niet echt bij een keizersnede past.
Je merkt het als patient niet altijd door de warme dekens en alles wat er om je heen gebeurt (en de stress/spanning) maar het is er echt koud. Ik loop vaak de hele dag met kippenvel en ijskoude handen hoor. Je merkt het vaak ook wel dat iedereen die zich aan je voorstelt ijskoude handen heeft Wij kunnen ons veel beter op temperatuur houden dan een pasgeborene...nou ik zou niet naakt op de OK willen staan hoor. Ik moet zeggen dat ik ook nooit heb dat mensen er om vragen op de OK, dus misschien dat het op de afdeling besproken zal worden ?
Je komt op de OK in je jasje. Je gaat zitten of liggen voor de spinaal (jasje van achter los) Je gaat liggen (left lateral tilt voor de doorbloeding), buik natuurlijk bloot, deken over de benen en romp. En dan maken ze je buik schoon met chloorhexidine of jodium...dan komen de steriele doeken en is eigenlijk alleen je buik zichtbaar. Ik zorg altijd ervoor dat het dekentje van de benen zoveel mogelijk bedekt..vind ik zelf wel zo netjes.
wachtende mag je wel gewoon lekkere warme sokken aan??? ik moet dinsdag naar de gyn.. ben benieuwd wat die zegt. Stel me maar gewoon in op een keizersnede. Ga er zelf niet vanuit dat de placenta nog omhoog trekt en mocht dat wel nog gebeuren is dat een meevaller. Sprak gister wel iemand bij ons uit t ziekenhuis die daar werkt en daar hoorde ik dar de baby in principe bloot wel luier) bij papa op de blote borst (onder een dekentje) op de kraamkamer komt totdat de moeder terugkomt van de uitslaapkamer. Of het moet heel rustig zijn met patienten dan mag de baby op de uitslaapkamer al bij de moeder. (dat hoop ik dan maar dat t dan rustig is
Nee geen sokken. Alleen OK jasje. Als je het koud hebt gewoon zeggen dan kunnen ze een warmtedeken aan zetten. Koude voeten ga je trouwens niet voelen door de spinaal. De operatiekamers zijn veel kouder dan de andere ruimtes. Er is ook een speciale luchtverversing waardoor het feitelijk behoorlijk tocht. Het kan dus kloppen dat je op andere kamers wel gerust het kindje bloot kan houden hoor.
bij mijn 'spoed-ks' ging onze dochter in ingepakt met mijn man mee en bleef in een badcape op de verloskamer met mijn man. Toen ik daar weer was, we mochten nog even samen bijkomen daar, toen pas werd ze naakt bij mij gelegd en ging ze op zoek naar m'n tepel en daarna werden haar kleertjes aangedaan. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik huid-op-huid zelf niet perse nodig vind om het moederschap te ervaren. Het is wel apart, maar of ik het nou een MUST vind.. nee.
Bij kindje bloot bedoel ik niet echt bloot maar niet gewassen en aangekleed maar goed in warme doeken gewikkeld of evt bij papa bloot op de borst. Wil mijn kind echt niet voor het eerst gewassen en aangekleed gaan zien. Ze kunnen het kind ook op andere manieren warm houden. Maar tegenwoordig mag het vaak zelfs goed ingepakt bij de papa naast de mama op de ok blijven en weet dat bij ons man met beeb mee mogen naar de verkoever en dan kindje bij mama gelegd word. Lijkt mij best mogelijk zonder wassen en aankleden.
Dat snap ik wel hoor Ik denk een beetje hetzelfde als Olly, ik vind het ook niet per se nodig. Ik heb 2 keizersnedes gehad waarbij ik mijn kindjes beide keren gekleed voor het eerst zag. Ik heb echt ook heel erg van de eerste momenten samen kunnen genieten. Het beeld van je kindje ontbloot op je borst hebben is in mijn ogen als je natuurlijk bevalt, kindje wordt geboren en direct op je borst gelegd en daar de navelstreng doorgeknipt etc. en dat je dan nog een tijdje zo blijft liggen vind ik normaal. Maar na een keizersnede is het zo "nep" om dat alsnog te doen. Begrijp me niet verkeerd, als het me op deze manier aangeboden word zal ik het waarschijnlijk ook wel doen hoor, en er zeker ook van genieten, maar het is voor mij ook geen must.
Sofietje; vanaf welke week worden keizernedes uitgevoerd in het ziekenhuis waar jij heen gaat? Komt best dichtbij voor jou, spannend.
bij mij werd bsby even bij me gelegt op de ok. Daarna ging hij in couveuse naar de babykamer en heeft mijn man hem op zij blote borst gehouden tot ik terug kwam en werd hij bij mjj gelegt. Pas een uurtje later werd hij aangekleed
Ik denk ook idd dat voor mij het 'natuurlijke' ervan er dan af is en het voor je gevoel 'nep' is. Het eerste moment van haar zien is het mooist vind ik, gewoon net uit de buik dus, maar ja dat zal voor iedereen anders zijn.
Ik heb bij al mijn operaties (ook een kijkoperatie in mijn buik) altijd mijn sokken aan gehouden en nooit iemand die er iets van gezegd heeft of ze uit gedaan heeft. Je kunt het vragen maar ik zou ze gewoon aan houden en als ze uit moeten dan zeggen ze dat wel. Vond het heerlijk wakker worden met sokken aan de voeten. Bij ons doen ze het tussen de 38 en 40 weken. Ik word als het goed is mama over 2 tot 4 weken. Maar er word natuurlijk niet in het weekend geopereerd dus tussen 12 en 23 maart gaat het gebeuren .