Hoi meiden, In een poging de darmen van ons zoontje tot rust te brengen: Wie weet wat je kindje (6 maand nu) het beste wel en niet kan eten als de maag en darmen super snel.werken? Hierdoor komt veel nog haast onverteerd aan in de darmen waardoor ie.veel krampjes heeft. Dingen die de.darmen extra aan het werk zetten zijn dus ook niet handig. Volgens mij geen: - bruine bonen - citrusvruchten beperkt - witte rijst - rijstebloem - aardappel beperkt Wel: - banaan? - spelt - gekookte peer en appel - pastinaak/wortel/pompoen - lichte kamillethee Wat denken jullie van druiven en kiwi? Pff, vind het maar lastig. Wat is zacht voor de darmen en zet ze niet nóg harder aan het werk maar remt ze ook niet?
Hoe lang ben je bezig met bijvoeding? Wij zijn met 5,5 maanden gestart en bij mijn dochter duurde het volgens mij wel ongeveer een maand voordat de darmen er echt wat mee konden (lees, de ontlasting werd wat dikker en je zag niet meer elke luier de bijvoeding er onverteerd tussendoor zitten). Wat dat betreft ben ik blij dat we rapley doen/deden, zodat ze in het begin echt maar minimale hoeveelheden binnenkreeg, want haar darmen hadden met alles moeite, dus ik kan je geen lijstje geven. Dus mijn advies zou daarom ook meer zijn: niet teveel geven, zodat de darmpjes rustig kunnen wennen. Het is echt wel baby afhankelijk, mijn zoon had er lang niet zoveel last van, maar bij hem merkte je ook al eerder (voor de bijvoeding) dat zijn ontlasting wat indikte, dus ik denk dat zijn darmpjes al wat vroeger gerijpt waren. Beiden borstvoeding, dus vandaar dat ik het over indikken van ontlasting heb, weet niet of dat bij jou van toepassing is, even om verwarring te voorkomen .
https://www.borstvoeding.com/files/kleintjes-voedselintroductieschema.pdf Dit is een handig schema. Borst of fles, dat maakt niet uit.
Banaan verstopt, wortel soms ook. Aardappel is ook best zwaar. Pompoen, courgette, knolselder, pastinaak... Zijn zachte groenten.
Dank! Stopt banaan echt of alleen bij onvoldoende vochtinname? Dit werd me juist wel aangeraden om rust in de darmen te krijgen.
Geen ervaring , maar even op basis van logica, met rapely wordt er toch in heel langzaam en natuurlijk tempo naar vaste voeding toegewerkt? Lijkt me dat je de darmen dan dus juist goed prikkelt op de goede manier te gaan werken, zeker als je zegt dat het onverteerd eruit komt, je wilt toch juist dat de darmen gaan verteren? Als je NL dat gaat voorkomen heb je wellicht iets minder krampjes maar uiteindelijk smeer je het probleem dan alleen maar uit. Banaan verstopt naar mijn weten alleen als deze niet goed rijp, rijpe banaan helpt de stoelgang juist. Succes!
Venkel thee werkt hier altijd. Gewoon beetje na het eten geven. Absoluut geen kiwi, paprika en kool groente. Ook niks met ui, knoflook of avocado. Nooit problemen met aardappels gehad ook niet met rijst,is gek op risotto rijst. Champignons zijn goed te verteren, Banaan viel hier altijd goed net als wortel. Appel daarintegen zorgde voor verstopping. Verder peer, meloen, mango van groente dat nooit voor problemen zorgde. Druiven nu pas met 10 maanden gegeven door hoeveelheid suiker die erin zit. Krijgt het velletje ook niet gekouwd. Het is echt dingen uitproberen en kijken wat je kind aankan, als replay niet goed voor je voelt gewoon niet doen.
Dat banaan stopt is achterhaald. Zit bordevol vezels dus heel goed voor de darmen. Ik at als kind vaak gekookte venkel, mijn moeder zei dat dat goed was tegen onrustige darmen. Of ze dat zo jong al mogen moet je even nakijken. Bij rapley moet een kindje in de mond meer moeite doen, maar juist door voldoende speeksel aan het eten toe te voegen begint de vertering goed! Dus ik zou niet gelijk rapley afschrijven. Kiwi is best heftig voor de darmen, maar of het snel verteert weet ik niet.