Hoi! Wij gaan volgende maand naar Kroatie. Normaal gingen wij altijd naar Istrie. Maar dit heb ik nu wel een keer gezien en hebben we besloten om naar Sibenik te gaan. Dit is veel zuidelijker en dus vanaf ons huis 1600 km rijden. Nu hebben we al besloten om in wagrain in Oostenrijk te gaan overnachten en daarna verder te rijden. De laatste dag zou het nog ongeveer 7 uur rijden zijn. Hoe laat moet ik dan ongeveer vertrekken om 1500 op de camping aan te komen? En iemand tips hoe ik 3 kinderen kan vermaken inc baby van 9 maanden?
Wij gaan naar Zadar iets boven Sibenik en wij gaan echt wel met twee overnachtingen rijden. Rij je er met 1 en wil je de tweede dag nog ongeveer 7 uur rijden dan zou ik rond Graz stoppen. Dvd schermpjes achterin?
Als je de tweede dag nog 7 uur wil rijden en om 3 uur wil aankomen kun je toch terugrekenen? Elke 2 uur een half uurtje stoppen zoiets.
Alleen 1 tip, geen idee van auto rij afstanden. Maar als de plitvice meren op je route liggen is dat zeker een bezoek waard. Sibeniken Trogir zijn erg mooi stadjes om te bezoeken! Wat wij niet hebben gedaan maar erg leuk is om te doen is met een bootje naar een eilandje te gaan en lekker wandelen en picknicken.
Wij gaan dit jaar ongeveer hetzelfde doen. Wij rijden naar omgeving Sibenik om te kamperen met een meisje van anderhalf. Ook gaan we overnachten in Oostenrijk. Eerste dag 10 uur rijden! Ik heb even flink gegoogled en er zijn verschillende sites met tips voor een lange autoreis met kinderen van verschillende leeftijden. Wat handig is, is een slim opbergsysteem voor speelgoed in de auto te bedenken. Bijvoorbeeld een riem om de stoel voor je baby, je kan dan door de gaatjes touwtjes/elastiek knopen en daar speeltjes/speentjes/knuffels aan binden zodat je niet een nekhernia krijgt van steeds beren en konijnen van de grond te moeten rapen! Sowieso een goed idee om muziek voor ze mee te nemen die ze thuis al hebben gehoord en mee kunnen zingen. Voor noodgevallen een tablet oid om filmpjes op te kijken, ben hier eerlijk gezegd geen voorstander van, maar nood breekt wet! Het kan onderweg heel warm worden! Als je geen airco hebt, zorg er dan in ieder geval voor dat de kinderen niet in de zon zitten. En neem washandjes mee die je nat kan maken ter verkoeling. Oh en een zomerhoes voor de autostoel. Ik zou op de tweede dag zeker vroeg vertrekken om om 15:00 aan te komen. Als je zonder stop zou rijden moet je 8 uur vertrekken, maar het is zeker nodig om minimaal 1 stop te nemen. Daarnaast heb ik me een keer flink verkeken op het reizen in/naar Kroatie 3 jaar geleden (zonder kinderen). Het is echt vanaf Oostenrijk nog een lange rit, zeker als je naar Dalmatie gaat. Op een of andere manier werd het veel langer dan we gedacht hebben. Sommige stukken mag je opeens veel minder snel rijden. Alhoewel ... toen reden we naar Dubrovnik en verder. Dus dat is ook wel heel ver! Vergeet ook niet alle vignetten aan te schaffen die je op deze reis nodig hebt! Zijn er nog mensen die goede tips hebben voor reizen met kindje van anderhalf?
Ik heb die reis ook gemaakt en wat kleine schermen achterin waren een perfecte oplossing. Maar ook de ipad was een oplossing. Je kan van die stroom splitters kopen zodat je overal stroom voor hebt.
Met kindjes zal je toch een aantal keer moeten stoppen. Bij de grens kan je aardig wat op onthoud hebben. Wij hebben er toen 1.5 uur gestaan, buiten het hoogseizoen. Als je er rond 15.00 uur wilt zijn zou ik tussen 6.00 en 7.00 vertrekken. Wij hebben dvd schermpjes, veel kinderliedjes, boekjes en wat speelgoed voor de kinderen. Een magnetisch tekenbord is ook erg handig in de auto. Dit jaar hebben wij een seat pets voor de kinderen. Zo hebben ze gelijk een kussen om onderweg op te liggen. De jongste zal ik wat speeltjes aan de maxi cosi hangen en veel kinderliedjes. Ipad of spelcomputertje doen wij niet. 1 keer gedaan, de nintende ds. Stonden we met een kind dat spugen moest op de vluchtstrook. Wagenziek.
Wij zijn in de meivakantie oa ook in die omgeving geweest. Heen in1x gereden, groot deel s nachts. Kids hebben prima geslapen. Wat wij de afgelopen jaren veel aan hebben zijn luister CDs, maar dat ligt denk ik aan de leeftijd van je kinderen. Qua kind van 9 maanden, wees flexibel genoeg om zelf ook een deel van de rit op de achterbank te zitten. Terug hebben we het wel met slaapstop gereden. Rondom Sibenik genoeg leuke ruïnes/kasteeltjes te bezoeken. Krka watervallen is ook er mooi. Mijn kinderen waren daar enthousiaster over dan over de plivitca watervallen, goed te belopen in ieder geval.
De krka watervallen is zeker een aanrader! Ook leuk, de zee orgel en lichtjes cirkel in zadar. Voor de lichtjes moet je er ' s avonds zijn.