Ik word er soms zo verdrietig van wanneer ik in de spiegel kijk. Ik heb altijd al zichtbare vaten gehad op mijn benen. Toen ik zwanger was van de oudste werd het steeds zichtbaarder en ging ik steunkousen dragen. Toen ik ruim een jaar later zwanger was van ons tweede kind ging het helemaal snel. Na de bevalling trok het wel iets weg maar het is nooit meer geworden zoals het ooit was. 3 jaar terug was is weer zwanger en dat is toch wel de zogenaamde doodsteek geweest. Ik vind mijn benen dus echt oerlelijk. Ik ben ondertussen 20 kilo afgevallen en weeg gewoon weer 70 kilo bij 176 cm dus ben gewoon weer slank maar die benen zijn ze te erg. Blote benen,jurken etc daar doe je me geen plezier mee. Mijn man zegt ook van wat kan jou het schelen want als je ze blijft verstoppen worden ze ook nooit bruin en blijft het juist heel zichtbaar. Nu gebruik ik zo nu en dan wel zo'n bruiningsspray en dat scheelt wel enorm maar is geen blijvende oplossing. Het gekke is dat ik verder niet veel klachten heb.Ik heb wel snel vermoeide benen maar dat ben ik gewend en hoort gewoon bij me. Sommige plekken op mijn benen lijken net blauwe plekken. Mijn gedachten gaat er dus steeds meer naar uit om dit te laten behandelen. Maar wat is een optie? Laseren,wegspuiten? Wie heeft er ervaringen mee en wat waren de resultaten? Ik heb er geen minderwaardigheidscomplex van maar een beetje ijdel ben ik wel. De spataders opzich vind ik nog tot daar aan toe maar het zijn vooral die blauwe verkleuringen die ik ontzettend ontsierend vind.
Helaas ik, vanaf mijn 20 e al... Eerste 2 laten wegspuiten, is eventjes wel erg vervelend, maar dat is maar een paar uur. Kan alleen als het niet te erg is. Na mijn eerste zwangerschap er 2 laten strippen, dan word je met een ruggenprik verdoofd en trekken ze de ader eruit. ( kan t niet leuker vertellen, klinkt erger dan het is) dit deed op het moment en erna minder pijn, ik heb wel lang littekentjes gehad. Nu heb ik ook dat soort blauwe plekken, spinnenwebjes en weer 1 erge, maar ik hoop maar dat het nog wegtrekt. Na iedere behandeling moet je nl. 24 uur klevende steunkousen aan en de laatste keer had ik daar een allergische reactie op, hele dikke benen ervan. Dit komt zelden voor hoor. Als ik het goed begrepen heb zijn kleine gesprongen adertjes en die blauwe plekken alleen met laser te doen. Ik moet nog navragen of het vergoed wordt. Strippen en spuiten werd iig met verwijzing wel vergoed, als je er pijn van hebt. Dat heb je natuurlijk.
door mijn chronische hartziekte en slechte doorbloeding al heel vroeg last van spataderen gekregen. mijn benen zijn meer blauw dan normaal. dikke spataders. ik heb ze laten wegspuiten. helaas kwamen weer terug. 2x laten strippen elk been een keer en bij eerste keer ervan erg slechte ervaring want de eerste keer is een bloeding ontstaan waardoor er bloed en vocht ging ophopen. ( achteraf heeft dit ook met mijn hartprobleem te maken gehad) maar heb toen zwachtels gekregen en later steunkousen en 10 weken niet kunnen lopen. door de bloeding was mijn been bijna zwart en t had niet erger moeten worden, maar dit is extreem en komt eigenlijk nooit voor was bij mij en combinatie van factoren. was bij mijn andere been erg bang voor een zelfde reactie maar die is gehele goed gegaan. echter komen de spataderen na verloop van tijd gewoon terug. als je eenmaal slechte bloedvaten hebt dan krijg je gewoon weer nieuwe. In mijn geval heeft behandelen geen zin en is steunkousen voor doorbloeding de enige optie. maar door mijn ziektes hart en lever hou ik teveel aan vocht vast om de steunkousen aan te krijgen.
Hier ook geen mooie benen.. Een verwijzing vd HA gehaald. En al onderzocht in het ziekenhuis. De operatie even uitgesteld naar het najaar. Puur omdat je er rekening moet houden, dat je eventjes bent uitgeschakeld en dat kwam ff niet uit.