Hoi allemaal, Mijn zoon zit sinds een paar weken in het VVE klasje. Hij praat niet tot nauwelijks (maar dit is weer een ander verhaal). Behalve het taalgebruik, ontwikkelt hij zich leeftijdsadequaat. Nu is hij samen met een hele hoop andere kindjes naar deze VVE gegaan omdat hier gewoonweg plekken vrij waren. Het is dus niet zo dat hij speciale aandacht krijgt. In tegendeel, er wordt juist constant een beroep gedaan op zijn taalgebruik (waar hij dus niet in meekomt omdat hij de enige is in het groepje dat niet praat. Hij kan hierdoor bepaalde opdrachtjes ook niet uitvoeren.) Nu is hij vanaf de Pasen ongeveer al niet lekker. Oorontsteking (dubbel, beide oren...) en is hij zelfs ook opgenomen moeten worden in het ziekenhuis ivm een veel te hoge infectiewaarde. Verder heeft hij buisjes gekregen en de neusamandelen verwijderd. Ik heb personeel van de PSZ steeds op de hoogte gehouden en verteld wat er speelt. Hij is door dit alles, bij elkaar genomen (met meivakantie) zo'n 5 weken niet meer naar de PSZ gegaan... Toen mijn schoonmoeder hem maandag na lange tijd weer bracht (ik kon hem helaas niet zelf brengen i.v.m. werk), hebben ze niet één keer geïnformeerd hoe het met hem gaat of wat er nu precies aan de hand was. Terwijl ze weten dat hij opgenomen is moeten worden, flink ziek is geweest, onderzoeken heeft lopen bij Adelante (audiologisch centrum) + buisjes en amandelen heeft laten verwijderen... Is het dan nu echt zo raar om te verwachten dat ze interesse tonen? Of overdrijf ik dan. Want ik ben namelijk eigenlijk van plan om ze hierop aan te spreken. Enige mate van betrokkenheid bij hun leerlingetjes mag je toch wel verwachten? Verder krijg ik ook nooit een terugkoppeling van hoe de dag gegaan is, of zij een vooruitgang hebben gemerkt in taalontwikkeling (of whatever) behalve als hij bijvoorbeeld iets stouts gedaan heeft... Wat vinden jullie? Moet ik hier iets van zeggen of overdrijf ik en verwacht ik te veel...?
Nee ik vind niet dat je teveel verwacht... Als mn dochter langer als een week ziek is, krijgt ze een kaart van de klas van de basisschool, en het lijkt me normaal dat je na een aantal weken een evaluatiegesprek hebt. Ik zou het dus wel even aankaarten ja!
Ja heb een evalautie gehad, nadat hij 1 week in de VVE groep zat. Dit bestond uit een scorelijst waar hij op alles ondermaats scoorde. Ze zeiden toen bijvoorbeeld dat hij geen kleuren kon (omdat hij de woorden niet kan zeggen ) Hij kan zeker wel kleuren, alleen praat hij niet - zoals duidelijk is dacht ik - dus kan hij de woorden ook niet benoemen nee. Ook kwam er bijvoorbeeld uit dat zijn fijne motoriek achter lag, omdat hij vooral het grote speelgoed uitzocht om mee te spelen ?) Dus wat dat betreft....
Nee, ik vind zeker niet dat je teveel verwacht. Ik neem aan dat je in Zuid Limburg woont? Je hebt het nl over Adelante. Ik kreeg ook nooit een terugkoppeling bij de psz van mijn zoontje, moest er altijd naar vragen.
Yup Zuid-Limburg "Place to be" LOL Ja ik vind ook het niet erg om te vragen, maar omdat hij het enige kindje is dat niet praat, verwacht ik toch wel wat meer interesse op sommige gebieden. Ik moet soms zelfs heel hard HALLO of DAAAAG roepen, om überhaupt op te vallen daar, want soms merken ze het niet eens...
Je overdrijft niet. Ik zou het ook verwachten. Misschien omdat hij door oma is gebracht? De volgende keer vragen ze het hopelijk wel aan u.
Mijn kindjes gaan niet naar de psz, maar wel altijd naar kinderdagverblijf. Als ze daar 1 dag ziek zijn wordt er al geïnformeerd naar ze. Ik vind dus zeker niet dat je overdrijft!
Van dat soort lijstjes kun je wat mij betreft niet aan. Met alle respect naar de kleuterleidsters, het zijn wel kleuterleidsters en geen pedagoges. Hier ook wel eens commentaar gehad op dingen die ze volgens de leidsters zouden moeten kunnen, terwijl de interesses gewoon ergens anders liggen op dat moment bijvoorbeeld. Mijn zoontje zou ook absoluut voor het grote speelgoed gaan. En geen van drieën kenden voor 4 jaar de kleuren, zou laat zijn, kan best, maar ze doen het supergoed op school, dus ieder in zijn eigen tempo.
Ik vind niet dat je overdrijft, mijn dochter zat ook op een VVE-zaal en hier was gewoon iedere keer bij brengen en halen een momentje om kort wat te vragen/vertellen. En bij ziekte informeerden ze ook altijd, als ze dan weer naar de psz kwam, vroegem beide leidsters plus staigiar hoe het ging etc. Als ze moeite had met iets, kreeg ik daar ook regelmatig 'updates' over. Natuurlijk niet iedere dag een heel lang, diepgaand gesprek, maar wel een;'Vandaag ging zus en zo wel heel goed, we deden x, y en z en dat gaf haar vertrouwen.' Bijvoorbeeld. En om me heen zag ik dat ze dit bij alle peuters deden, bv bij een jongetje dat moeilijk at regelmatig iets over dat hij goed z'n fruit had gegeten, etc etc. Ik zou wel ook nagaan of hij niet net op een ongelukkige dag is gestart; niet toevallig de vaste leidsters ziek en invallers die totaal niks weten? Niet dat de leidsters dachten;'Ik informeer liever bij moeder dan bij oma.' Maar ik zou er zeker wel naar informeren dus! Hier overigens ook Zuid-Limburg
In mijn ogen overdrijf je niet hoor. Hoe vaak komt het voor dat een kind opgenomen wordt? Bijna nooit lijkt me..Dus is dat dan zo moeilijk te onthouden? Ik moet zeggen dat ik soms ook wel eens zoiets hebt gedacht over de psz.. omdat het niet altijd dezelfde leidsters zijn, en de een me bijvoorbeeld kwam vragen, wat ik de ander al verteld had. Dat geeft dan geen fijn gevoel, omdat het lijkt alsof ze langs elkaar heen werken, of niet in de klapper lezen hoe & wat. Ooit hadden ze ook iets aan te merken op ons zoontje, maar het ging niet op zo'n beschuldigende toon als jij omschrijft. Ze vroegen gewoon netjes of wij ons daar in konden vinden, of dat we dat anders zagen. Ik kan me soms ook wel voorstellen dat het moeilijk is om alles te onthouden van alle kinderen, en altijd net op het goeie moment te vragen hoe het gaat e.d. Maar aan de andere kant, zoals ik net al zei, zouden ze toch wel stil mogen staan bij een ziekenhuisopname of als een kindje ziek is geweest. Ik zou ze zelf vertellen hoe het gaat, en hopelijk zullen ze er de volgende keer zelf aan denken..
Ik vind dat je zeker niet te veel verwacht. Het gaat hier over zeer jonge kinderen en de leidsters moeten weten dat die betrokkenheid zeer belangrijk is voor de ouders. Tenslotte geef je je kind af dat nog niet mondig genoeg is om zelf iets uit te leggen. Dat ze dus jou op de hoogte houden van wat hij die dag gedaan heeft en hoe zijn vooruitgang gaat is maar vrij normaal vind ik.