Ik vind 20 minuten kort eigenlijk. Maar misschien dat wij wel erg lang ontbijten hoor Maar dochter zit uiterlijk om kwart over 7 aan tafel. Ze eet 1 boterham. Soms in 15 minuten, maar vaak zat is ze om 8 uur, als ze haar schoenen aan moet gaan doen, pas klaar. Oudste eet in een half uur 3 of 4 boterhammen, maar dat halve uur dat hij neemt is toch wel minimaal merk ik. Hij geniet er ook van. Moet wel zeggen dat we niet helemaal gezamenlijk eten. Dochter is altijd eerder uit bed dan de jongens, ik schuif aan zodra baby gevoed is, en als iemand klaar is mag hij of zij gaan spelen.
Maar dan zou ik dus wel zeggen: eerst je brood van vanmorgen nog opeten en dan een spekje. De keuze ligt dan bij haar. Hoeft verder ook geen strijd te worden. En ze heeft nog een kans op dat spekje als ze alsnog haar brood op heeft. Persoonlijk vind ik er voor een 4-jarige ook wel te veel tijd tussen zitten tussen ‘s morgens niet eten en dan pas na school de consequentie. Dus dan koppel je het meer aan elkaar en is het oorzaak-gevolg wat beter te volgen voor een kleuter, en heeft ze verder zelf in de hand of ze nog lekkers krijgt.
Hier eten ze s morgens best door geloof ik, nooit echt bijgehouden, maar we zitten wel langer aan tafel. Meestal rond 7.30 en rond 8.00 zijn we klaar, evt hebben ze dan nog 10 minuten, maar is eigenlijk nooit nodig. Wat wij bij onze praat grage oudste doen tijdens het avondeten is voor 5-10 minuten verbieden te praten. Want door al dat praten vergeet hij te eten en tegen de tijd dat wij klaar zijn is zijn eten koud en hoeft hij niet meer. Dus ik zou een timer instellen met de tijd die ze stil moet zijn en moet eten. Geen speelgoed of andere dingen op tafel die af kunnen leiden, werkt hier het beste. Verder moet hij hier s middags uit school eerst opeten wat hij op school nog niet heeft opgegeten en daarna krijgt hij pas wat lekkers, maar dat is eigenlijk nooit nodig, hooguit eens een halve beker drinken of zo.
Onze oudste dochter heeft ook nooit goed ontbeten. En nog steeds niet. Ik smeer al jaren niet meer standaard brood voor haar. Soms vraagt ze om een appel. Ze krijgt pas tegen een uur of 10 trek. Ook in het weekend. Ze kan een hockeywedstrijd spelen op twee muizenhapjes brood. Vroeger was ze trouwens ook veel te dun. Inmiddels heeft ze een normaal gewicht. Ik heb er nooit een probleem van gemaakt. Ik zie het probleem ook eerlijk gezegd niet. Er gaan ook steeds meer geluiden op dat ontbijten meteen als je opstaat helemaal niet zo belangrijk is als altijd werd gedacht.
Hier wisselt het, maar vaak gaat ze gewoon na 2 happen naar school. De boterham geef ik mee in een zakje voor het 10-uurtje. Feestboterham werkt hier ook wel soms. Het hangt ook af of ze haar avondeten goed heeft gegeten. Als dat zo is heeft ze ‘s ochtends gewoon geen trek. En dan heb ik het niet over een enorme hoeveelheid ofzo hoor, maar een schep groente een halve aardappel en een halve hamburger zorgt er dus voor dat ze niet ontbijt. Maar het avondeten gaat net als het ontbijt wisselend dus ik laat dat los. Ze eet wanneer ze trek heeft. Ze heeft trouwens geen ondergewicht volgens mij, maar een heel dikke is ze ook niet. (16 kg bij 106 cm) Maar waar ik naar zou kijken is wanneer ze op de dag het meeste trek heeft en dan er ‘goede’ voeding in stoppen. Hier betekent dat soms ook wel ‘s middags uit school eerst een boterham voordat ze een snoepje krijgt. En voor de rest een klein beetje proberen los te laten
Hier ook een slechte eter van 3 jaar. Ze is ook echt onder de maat. Maar soms is het inderdaad slim om te zoeken naar wat ze echt lekker vind. (Is ook al genoemd) ze vond toen pap erg lekker (brinta) en daar deed ik dan wat spikkeltjes of hagelslag over. En het ging er goed in. Ze was het na een paar weken zat, en nu eet ze zonder problemen een snee brood s morgens. Haar avondeten is ook drama: ze eet n paar happen en hoeft dan niet meer. Eerst had ik zoiets van laat maar zitten, ze gaat wel eten als ze een keer echt honger heeft. Maar dat duurt nu al maanden. Dus ik vind dat ze nu gewoon moet eten. Ze is heel dol op haar vitamine pilletje. Die breek ik nu in kleine stukjes en leg ik bovenop een hapje met eten. En zo eet ze haar bord bijna leeg. Maar het is inderdaad heel grappig, zij wil niet eten en haar jongere broertje heeft nooit genoeg van eten. 2 boterhammen en gerust 2 keer opscheppen voor warm eten. En dan vaak nog niet genoeg..
Dank voor de tips! Ik heb de opties met mijn dochter besproken en we hebben nu samen een timer gekocht die we neerzetten met eten. Nog niet op een doordeweekse dag uitgeprobeerd maar dit weekend kwam ze steeds met "zullen we mijn wekker zetten met eten?" Dus ben benieuwd! En denk ook dat jullie gelijk hebben dat het loslaten misschien wel het beste is. Dat heb ik tenslotte eerder ook al gemerkt, is alleen weer even een hobbel over met deze nieuwe (school-) fase.
Hier is het ook wisselend hoeveel kleuter eet. Trucjes die hier soms werken: -2 boterhammen smeren met verschillend beleg die we dan samen op eten. Om de beurt een stukje brood pakken en op eten. - veel 'zelf' mogen. Kiezen wat hij wil eten en welk beleg hij erop wil. Zelf smeren (maar dat wil hij vaak niet...) - niet moeilijk doen over korstjes. In de ochtend heb ik liever dat hij twee broodjes zonder korstjes eet dan dat hij alles laat staan omdat hij van het korstje een probleem maakt. Pick your battles. - behalve boterhammen ook iets van rauwkost oid als beloning(daar ben ik toch mee bezig als ik zijn bakjes voor school maak). Als hij niet goed eet dan moet hij eerst een boterham eten voor hij de rauwkost mag nemen. -misschien is drinkontbijt oid een optie? (Hier nog niet nodig gehad, tot nu toe is het een brood-achter ontbijt) Hier zitten we omstreeks 7.15-7.30u aan het ontbijt, tot een uur of 8. Ik zou dus iets meer tijd nemen, dan hoef je ook niet zo te haasten. Hier helpt een filmpje juist niet, dan is hij te afgeleid om te eten .
Hier helpt het nog wel eens om het brood dubbel te klappen en in stukjes te snijden. Zijn het ong. 5 stukjes en die zijn dan toch wat sneller op dan 12 enkele stukjes.
Maar snij je het voor een 3 jarige in 12 stukjes?? Hier op die leeftijd gewoon dubbel geklapt in 2 stukken.
Verkeerd geteld. Snij het in 9 stukjes. 2 van die stukken vind ze niet fijn en laat ze sneller de korstjes liggen.
Hier eten ze voor de tv. Ze gaan om 07:00 naar beneden en pakken hun eten, dat staat al klaar in de koelkast. Ik kom rond 07:15 naar beneden en als ik dan zie dat er niet gegeten word gaat de tv uit. Dat werkt hier heel goed
Zijn de stukjes die ze niet fijn vindt die met de hoekjes? Mijn vriend was vroeger overblijfmeester en sneed voor de moeilijke eters het brood in ‘pizzastukjes’: de hoekjes doorsnijden zodat je twee stukjes brood hebt met maar aan 1 kant een korstje, zoals bij een pizza. Werkte goed en ze vroegen zelf of ze ‘pizzastukjes’ mochten want klinkt natuurlijk ook leuker
Leuk zo'n benaming! Zo maakte onze oppas vroeger altijd "appel-frietjes" oftwel: gewoon een appel in reepjes gesneden vonden mijn broertjes en ik lekkerder dan gewone partjes appel