Hier ook heel erg herkenbaar. ik vond 3 jaar ook een pittige leeftijd. Ze zitten middenin groot worden, en dan ook nog een broertje. Het is allemaal veel voor zo;n kleintje. Mijn dochter was ook vaak boos, dwars en aan het krijsen, Wat hier uitiendelijk hielp is duidelijkheid, en pick your battles. Niet alles is het waard om de strijd aan te gaan. Wil je geen schoenen aan? Prima ga je op je sokken naar buiten met -5. Geen jas aan idem. Korte duidelijke instructies. We gaan nu met de auto, dus je gaat nog even plassen. verder 1 op 1 aandacht. Ga samen naar de supermarkt zij met een klein karretje en verantwoordelijkheid geven. Pak jij de melk? dan voelen ze zich groot en verantwoordelijker. Avondeten. Hier eet dochter al 2 jaar niet en de jongste begint nu ook. Ze eten ongeveer 3x per week en verder niet. focus op wat ze wel eten. Ze pakken wat ze nodig hebben. Voor mijn gevoel geef ik ze nog een multivitamine voor wat extra's. Sterkte het is een pittig jaartje. Bijna naar school en daar zijn de meesten dan ook hard aan toe.