Omdat steeds meer mensen in de knoei komen qua financiën en wij best iets kunnen missen was ik een beetje aan het rond kijken hoe ik wat kan betekenen. Ik kwam uit op steungezin.nl, daar vragen mensen geld voor wat iets wat ze nodig hebben maar niet kunnen betalen (boodschappen, nieuwe koelkast etc) Heeft iemand ervaring met deze site Is het betrouwbaar ? Iemand al wel eens wat gedaan daar? Of kennen jullie iemand die via dit iets voor elkaar heeft gekregen? Andere opties om te helpen hoor ik ook graag, we zijn al een tijd lid van bijvoorbeeld het Armoedefonds. Ik heb liever iets wat echt moet (boodschappen, energierekening) dan verjaardagsboxen ofzo.
Als je lokaal wilt ondersteunen, kun je kijken of er binnen jouw gemeente een diakonie is. Bij ons is dat een samenwerking tussen de kerken, die gezinnen ondersteunen. Dat gebeurt samen met de gemeente. Voorbeeld; diakonie geeft kerstpaketten en een enveloo met geld en krijgt gegevens van de gemeente. Zo weet je zeker dat de minima ondersteund worden. Maar ik kan als sociaal werker ook een aanvraag doen voor klanten. Bijv. Voor een fiets. Je zou ook aan een stichting leergeld kunnen denken. Dan komt jouw gift terug bij de kinderen. Dat kan voor sporten zijn, zwemles, schoolreisje, een laptop voor school, ouderbijdrage etc. Etc. Jouw bijdrage komt dan lokaal terecht bij de mensen die het nodig hebben en je hoeft dus niet te controleren of iemand het echt niet kan betalen. Dat doet of een gemeente of zo'n stichting leergeld of in mij geval ik zelf als sociaal werker. Je hoeft ook niet iemand te kiezen en een ander daardoor over moeten slaan. Bij zo'n diakonie of St. leergeld kan iedereen binnen de doelgroep geholpen worden. Jouw bijdrage maakt dat er nog meer kan voor al die mensen.
Ik sluit me aan bij justme ..Je kan ook bij de vrijwilligersorganisatie in je woonplaats informeren wat je kan doen.Zelf ben ik vrijwilliger en word ik ingeschakeld als mensen geldproblemen hebben,veel mensen kunnen wel redelijk rondkomen maar kunnen niet goed budgetteren.Hier overzicht in krijgen helpt voor de meeste al heel veel met als aanvulling de speciale potjes van de gemeente of de kerk. Ik ken de website niet maar ik weet wel dat als mensen afhankelijk zijn van een uitkering dat geld geven dan gezien kan worden als "inkomen" en de mensen daardoor gekort kunnen worden op hun uitkering (denk aan de moeder die boodschappen deed voor haar dochter waardoor dochter gekort werd op uitkering). Via de gemeente en stichting leergeld zijn er al veel mogelijkheden om aan spullen te komen, net als weggeefhoeken. Probleem wat je beschrijft word alleen maar erger de komende tijd helaas...
Ken je in jouw omgeving geen gezinnen die in die situatie zitten? Dan zou je ze rechtstreeks kunnen helpen.
School weet vaak ook welke gezinnen het moeilijk hebben. Minima kan vaak op dingen terug vallen maar juist de groep er boven houdt nu soms hoofd niet meer boven water met alle gestegen prijzen en kunnen nergens terecht
Hier loopt het inderdaad ook via de school. Je kunt je dan aanmelden om bijv schoolgeld of schoolreisjes voor ze te betalen.
Leuk initiatief maar steungezin is alleen almelo en breda? Zijn de enige gemeenten waaruit je kan kiezen op de site.
Ik hou het ook lokaal. Zonder honger naar bed zoekt heel vaak voeding voor kwetsbare gezinnen. Deze groep werkt samen met de gemeente en je kan altijd spullen gaan afgeven. Vorige maand werd gevraagd om conserven en basis producten en dan ga ik naar de winkel en vul een big shopper. Rijst, pasta, conserven met groenten, bloem, melk, ..... Geld geven zal ik niet snel doen.
Ik lees mee! Vind het lastig om iets te vinden waarbij je ook weet dat het goed terecht komt.. En dan hoor je verhalen dat mensen toch op hun uitkering worden ingekort etc.. Toen Corona uitbrak zijn wij de voedselbank gaan steunen. Dat is het enige waarvan ik toen dacht: dit kan wel eens hard nodig zijn en daarvan weet je waar het terecht komt.
@Devilschase ja alleen die twee steden lijkt het. Ik heb geen kinderen dus via een school vind ik dan niet zo handig. Voedselbank staat nu ook op de lijst. En ik vond inmiddels ook een sociale winkel bij ons in de buurt die met een puntensysteem werken om boodschappen te doen.