Ik heb een vraagje, Ik wil 4 weken voor mijn bevalling met zwangerschapsverlof dus ik zou nog 3 weken ongeveer moeten werken. Maar als ik nu ziek wordt of me niet meer goed voel en me zelf ziek meld dan krijg ik dat 1 week dus als ziektegeld betaald en dan ben ik dus in principe 6 weken voor me bevalling met zwangerschapsverlof dus dan gaat over 1 week mijn verlof in.. Maar krijg ik dan wel nog steeds 100 % mijn loon doorbetaald? want je krijgt toch je laatst verdiende loon? Ik heb wel gewoon een jaar contract via mijn werkgever. Maar dit is de eerste keer dus ik weet het niet allemaal... alvast bedankt voor de antwoorden. groetjes, cigdem
In de ziektewet als gevolg van je zwangerschap geeft zowel in de ziektewel als tijdens je zwangerschapsverlof recht op 100% van je loon.
Ik voel me de laatste tijd heel erg moe en ik kan niet echt 100% meer functioneren doordat ik moe ben en in de nacht heel erg slecht slaap.. (door mijn zwangerschap) En als ik nu de ziektewet in ga geldt dit dan ook als gevolg van me zwangerschap ?
Aha ik begrijp het.. Maar ik ga een schuld gevoel krijgen als ik me ziek meld maar ik kan het allemaal niet meer aan.. ik heb echt opgezwollen benen en handen en ik ben moe ik kan het niet meer aan.. Maar ik wil die 2 weken eigenlijk gewoon meenemen na mijn bevalling want anders heb ik geen oppas voor mijn zoontje..
Als je in de ziektewet terecht komt, ga je verplicht 6 weken tevoren met verlof en krijg je dus nog 10 weken na de bevalling. Wel is het zo, dat als je kindje later komt, dat die 10 weken dan doorschuiven naar achteren. Is het voor jou evt niet mogelijk om dan die twee weken als vakantie op te nemen als je toch in de knel komt met vakantie. Ik bedoel dus de periode na afloop van je 10 weken bevallingsverlof en voorafgaand aan de mogelijkheid van oppas.
Aslanck, je kunt ook even bellen met het UWV, die kunnen alle vragen rondom ziektewet en zwangerschapsverlof voor je beantwoorden (al heb je de antwoorden hier ook al gevonden geloof ik). Wat betreft je ziek melden... je bent ziek of niet. Als het niet meer gaat: ziek melden. Ik had niet echt een schuld gevoel maar wel een stemmetje in mijn achterhoofd dat steeds maar vroeg of ik wel echt ziek was (terwijl ik niet meer kon lopen). Mijn ventje zei heel simpel: dat stemmetje zorgt er voor dat je goed nadenkt voordat je je ziek meldt. Het wil niet zeggen dat je je aanstelt.
Je moet oppassen met 100% van je loon regel. Heb zelf vandaag ondervonden dat ze 100% dagloon nemen, en dat gebaseerd op de afgelopen 12 maanden. Dus als je bijvoorbeeld 6 maanden niet heb gewerkt en 6 maanden 1200 per maand hebt verdiend(-40,- per dag) word je dagloon dus maar 20,- per dag, oftewel 600,- per maand! Dat kan dus aanzienlijk schelen
Ik ben in November begonnen met werken en ga dus over 2 weken met verlof..(4weken voor me bevalling) Ik krijg toch gewoon 100% Loon doorbetaling?
de volledige uitleg: Sinds 1.1.06 wordt een WAZO uitkering berekend aan de hand van de laatste loonperiode voor je met verlof gaat. dwz laatst volledige maand of laatst volledige 4 weken betaalperiode, afhankelijk van hoe je normaal wordt uitbetaald. Voor de hoogte wordt uitgegaan van het SV loon zoals vermeld op je loonstrook over die periode. Hierbij komt nog het OPgebouwde vakantiegeld en evt. OPgebouwde 13e maand. Dit totaal deel je door het aantal werkbare dagen in de referteperiode (21.75 dagen bij maandloon of 20 dagen bij 4 wekenloon) en je komt uit op het dagloon waar je recht op hebt. De WAZO uitkering is 100% van het dagloon. Zolang je niet boven de 40urige werkweer uitkomt worden de uren niet als overwerk gezien en gewoon meegenomen voor het bepalen van de hoogte van de ZW uitkering. De WAZO periode duurt in principe 16 weken maar wordt verlengd met het aantal dagen dat de baby eventueel te laat wordt geboren. Nog even ter aanvulling: Indien je voor het zwangerschapsverlof evt. ziek zou worden in verband met zwangerschapsklachten is de berekingswijze hetzelfde, alleen de referte periode van 1 loonperiode wordt dan 1 volledig jaar voordat je ziek werd. Hierbij wordt het loon van alle werkgevers waar je dat jaar gewerkt hebt meegenomen, mits de dienstverbanden zijn beeindigd. Het totale SV loon wordt in dit geval gedeeld door 261 werkbare dagen en ook deze uitkering bedraagt 100%.