de vraag zegt het al, hoe consequent zijn jullie? ik vind het soms best moeilijk! maar eigenlijk ben ik het toch wel omdat ik bang ben dat hij anders een loopje met mij neemt op een gegeven moment
héél consequent.. bij mijn zoontje is het zo dat als je 1x daarvan afwijkt, je de poppen aan het dansen hebt en er dan lak aan heeft. Hij heeft dat echt nodig dat we zo consequent zijn, anders is er geen richt met hem te schieten en juist dan word hij erg vervelend en gaat allerlei ongein uitproberen Nu heeft mijn man 3 weken vakantie gehad en ben ik weer alleen thuis met hem. Vandaag heeft hij dus al vanalles uitgeprobeerd om te kijken of ze grenzen nog hetzelfde zijn als voor papa's vakantie. Hij begint vandaag dus al met op de tafel te spugen, zijn drinken express omgooien, en de telefoon door de kamer smijten als ik zeg dat hij die niet mag hebben, zucht... puur om te kijken of het nu na papa's vakantie ineens wél mag en of ik nog even ''streng'' ben als daarvoor. Als ik dit gedrag nu 1x toelaat of 1x niks van zeg, dan heb je de poppen aan het dansen voor een hele periode.. heel consequent zijn dus, dat ze weten wat ze aan je hebben en waar ze aan toe zijn.
Ik heb een paar vaste regels waar ik heel consequent in ben, verder niet zo. Toen ze jonger was, had ze veel meer consequentie nodig dan tegenwoordig, gelukkig. Als peuter werkt t stukken beter om haar meer vrijheid te geven. Als ze iets niet wil, nou dan niet (tot op zekere hoogte).
Ja zo ben ik ook ongeveer. Merk wel nu mijn zoon ouder word. Puber ik echt strenger moet worden soms. Hij walst zo over me heen en komt met goede argumenten waar van ik denk HELP> Dus lief tot een bepaalde hoogte maar. Mijn wil in huis is toch nog wet. ( binnen de normale grenzen) hihi.
vind het wel belangrijk dat er duidelijk grenzen zijn voor hem, heb ook een stiefdochter van 4 en bij haar is het nog belangrijker dat ze weet wat hier de regels en grenzen zijn. sinds zij op school zit is ze erg brutaal geworden.
Hoi hoi, die van mij is nog klein, maar ik hoop van harte dat ik consequent kan zijn.. Ik kan mij namelijk groen en geel ergeren aan ouders die nee zeggen, maar het toch gewoon toe laten. Ik hoop niet overal bovenop te hoeven en willen zitten, maar waar te maken waar ik voor sta. Eigenlijk net als arevinol.
Tja, wat versta je onder consequent....? Ik ben heel duidelijk in mijn waarden en normen, wat mag wel, wat mag niet, ... maar laat het geheel voortdurend afhangen van 'mijn/ ons' gevoel. Als ze in de 'mist' dreigt te gaan speel ik hier direct op in, aangeven waarom ik vind dat iets niet kan, mag ... en haar vervolgens direct afleiden. Ons leven kan niet volledig 'gestructureerd' verlopen omdat zowel man als ik in ploegendiensten werken, ... we moeten dus vrij vlot kunnen schakelen.. en dochter kan dit inmiddels ook.... Dus niet heel consequent in hoe , wat , wanneer we dingen doen etc... maar wel in hoe we met elkaar omgaan...
Denk inderdaad dat het erg ligt aan wat je verstaat onder 'consequent'. Ik kan met mijn hand op mijn hart zeggen dat ik echt niet altijd in alles consequent ben, gelukkig niet zeg, dat lijkt me een hele starre bedoening, als je echt nooit van het paadje kan afwijken. Het hangt ook erg van je kindje en karakter af. Zo ben ik bijvoorbeeld heel consequent als mijn dochter tv kijkt, ze mag Dora kijken en daarna gaat hij weer uit. Anders krijg ik een heel drama als ik de tv uitdoe dus dat doe ik echt elke dag hetzelfde. Ook moet ze 's ochtends eerst haar fruit opeten voordat ze een 'snoepje' (multivitamine, maar voor haar is het een snoepje) mag, anders weet ik zeker dat ze de volgende dag het bordje fruit meteen aan de kant schuift. Aan de andere kant mag ze gerust een keer wat langer opblijven als ze lief aan het spelen is en een keer een extraatje tussendoor als ze daar om vraagt vind ik echt geen probleem. Zo 'speel' ik er een beetje mee. Zolang er geen misbruik van wordt gemaakt wil ik best van de regels afwijken.
ja dat bedoel ik ook hoor...maar bijv nee is nee...en als er wordt gezeurd wordt het zeker niet gedaan..dus bijv als er om een koekje gevraagd wordt...en ik zeg nee...dan krijgt ie het al helemaal niet als er wordt gezeurd... als hij dan bijv stopt met zeuren en ik vraag of hij eerst even zn druifjes op eet...dan op het moemnt dat hij het niet verwacht kom ik met een koekje aan zetten... Maargoed ik heb dan ook ehct nog geen drift buien of echt dwarse buien meegemaakt, hij luistert echt heel goed...ik moet het wel gelijk laten merken dat het menens is, anders gaat ie wel door...ik hoef hem maar een bepaalde blik te geven en hij houd op met zeuren oid... en altijd met uitleg, ik roep niet "zomaar" nee voor niks zegmaar
Consequent als bij mijn standpunt blijven? Ja, zeer maar consequent in de regels? Ach, net zoals het uitkomt. Zo eten wij altijd aan tafel maar picknicken we soms ook gewoon midden in de kamer. Zo eten we geen koekjes bij het ontbijt... maar ja, soms is het koekjesdag. We eten met bestek maar soms hebben we 'alles met je handen eten dag'... Maar heb ik 'nee' gezegd dan is het ook nee (met uitleg). En afspraak is afspraak!
Ik ben voornamelijk consequent als hij stout is. Vorige week heeft hij voor het eerst zijn beker met drinken omgegooid. Niet eens omdat hij boos was, nee hij vond het wel leuk om te zien hoe dat drinken eruit liep. Dan zeg ik hem dus gelijk in de gang. Daarna nooit meer gedaan. Verder hebben wij hier een hele duidelijke structuur in alles en Sven gaat daar heel makkelijk in mee. Hij zeurt niet snel om eten/drinken/snoep oid. En het grenzen opzoeken valt eerlijk gezegd nogal mee. Nu hebben wij wel weer andere zorgen, dus ik ben blij dat dit bij ons eigenlijk wel goed gaat.
Ik ben mega consequent. Nee is en blijft nee. En als ik zeg dat we nu iets gaan doen (bv naar bed) dan gaan we ook.
Consequent in de zin van nee is nee, bij,kleintjes consequent in de zin van alles op een vaste tijd. Baby's eten hier en slapen hier op een vaste tijd/ritme. Voor onze dochter geldt ook nog een vaste bedtijd, s middags van 12-14 en s avonds tussen 7 en half 8, ook in de zomer. Een heel enkele keer wordt hiervan afgeweken, met braderie 1 keer ofzo maar das een paar keer per jaar. Ook op vakantie geldt dat. Regels zijn er wel om vanaf te kunnen wijken vind ik. In principe wordt hier s ochtends alleen fruit gegeten en s middags 1 ding "lekkers" maar heel af en toe geef ik s ochtends een kaakje en dan zegt ze zelf, dan mag ik vanmiddag niks. Tuurlijk mag dat dan, maar de regels zijn duidelijk iig.
Wij zijn consequent in de zin van: nee is nee. Zeuren helpt niet om je zin te krijgen en bepaalde dingen die belangrijk zijn, gaan altijd voor op andere zaken, (gezond eten gaat voor snoepen, enz enz). Heeft ze dus d'r brood niet op, dan wordt er niet gesnoept. Gaat ze eerst haar brood maar opeten. We zijn bij Thirza wel losser dan bij mijn stiefzoon destijds. Dat was nogal een portret die je niet zonder handschoentjes aan kon pakken: alles wat je 1 keer afweek van de regels, werd daarna drama. Dus bij hem waren we zo consequent dat we echt een vast dagritme hadden en daar ook niet van afweken als dat niet perse moest. Hoe vaster het ritme, hoe lekkerder het liep bij hem. Thirza heeft net zo hard een eigen willetje, maar is tegelijk ook veel gezeggelijker, dus eens afwijken van de normale gang van zaken kan bij haar veel gemakkelijker. Als we duidelijk zijn in hoe we het gaan doen, gaat ze daar gewoon in mee, heeft daar ook lol in en denkt een volgende keer niet standaard: ah, dan kan het nu ook wel zo.... We kijken dus ook heel erg naar het kind zelf: wat heeft dit kind nodig en hoe zorgen we daarvoor?
Ben niet streng, zie ergens ook wel weer gauw de humor van in, ben vaak bereid tot een compromis, afleiden wil ook nog wel eens werken, maar nee is nee voor de dingen die ik NIET vind kunnen, zoals slaan bv of brutaal zijn. En inderdaad als je de NEE uitlegt dan werkt dat vaak wel.
ik ben ook van nee is nee en zeuren helpt niet, stiefdochter heeft nogal de neiging om te gaan zeuren als ze iets wil, en chagrijnig te gaan doen nu dus iedere keer zeggen dat als ze iets wil het ook gewoon kan vragen omdat dit meer bereikt. sam zit nu ook in de fase van dat ie af en toe zomaar slaat en dan gaat ie dus gelijk op de gang, en als ik op een gegeven moment vind dat het klaar is als ie iets stouts doet zeg ik dat ook heel duidelijk tegen hem.
ik ben behoorlijk consequent. nee is nee. een koekje en niet meer, maar ik kan ook flexibel zijn...ik geef soms als het kan wel toe. maar niet in ene winkel als hij perse iets wil.ik blijf bij mn standpunt en heb geduld. ik merk dat ik ver gekomen bven (ik ben alleen vandaar) en hij heeft veel minder driftbuien!