Hoi allemaal, Graag wat tips en adviezen gevraagd! Ons dochtertje is bijna 10 weken en ik zit een beetje te worstelen met de flessen.. Met 5 weken is ze begonnen met doorslapen af en toe, dan kreeg ze bijv de fles om 21.00 en dan ging ik zelf ook naar bed ipv haar wakker te maken om 0.00 en ze werd opeens een paar keer om 4.00 wakker. Ondertussen is het allemaal veranderd natuurlijk. Ze was steeds in de avond wakker, dus zeg maar van 18.00 tot 22.00 na de fles van 22.00 slaapt ze door tot 6.00-6.30 helemaal prima natuurlijk alleen gaat ze de laatste tijd steeds vaker s avonds gewoon naar bed, en maak ik haar tussen 22.00 en 23.00 wakker maar ben er dus achter gekomen dat ze dan tussen 3.00 en 4.00 weer wakker wordt. Is ze s avonds wakker geweest dan slaapt ze wel tot een uur of 6. Wakker maken voor de laatste fles heeft hier dus totaal geen effect, ze komt juist eerder. Maar ik ga er vanuit dat ze niet van 7 tot 7 slaapt dus dan zou ze weer midden in de nacht komen. En dan krijgt ze ook maar 4 flessen.. ze drinkt om de 4 uur namelijk. Of ik moet het om de 3 uur gaan doen maar dat lijkt me weer erg snel? Iemand die dit herkend? Kan wel wat tips gebruiken
Ik vind 4 flessen wel wat weinig voor een baby van nog geen 10 weken. Ons mannetje wordt morgen 10 weken en drinkt 5 flessen, de laatste fles om 22:30-23:00. In de ochtend krijgt hij de eerste fles als hij wakker wordt, is dat om 07:00 dan krijgt hij de flesjes om 07:00-11:00-15:00-19:00-22:30 Wordt hij om 08:00 wakker dan krijgt hij zijn flesjes om 08:00-11:30-15:00-19:00-22:30 Je moet gewoon een beetje spelen met de flesjes, is hij vroeg in de ochtend dan zit er 4 uur tussen de flesjes, is hij wat later dan zit er 3,5 uur tussen, in elk geval wel zo dat hij 5 flesjes drinkt. F. drinkt overdag 170 cc en voor de nacht 190 cc.
Ja ik vind 4 flessen ook te weinig hoor. Ze moet er echt wel 5 hebben. Alleen het probleem is dus dat als ik haar wakker maak s avonds dat ze dan eerder komt ipv als ik haar niet wakker maak. Dus wil het eigenlijk zo hebben dat ik haar niet uit haar diepe slaap hoef te halen. Toevallig trouwens, ons dochtertje is morgen ook 10 weken
Maak jij jouw zoontje wel wakker voor de laatste fles? Bij mijn zoontje deed ik het ook altijd, en hij had er geen last van en sliep gewoon de nacht door maar bij mijn dochter werkt het dus juist averechts..
Hier hebben we heel lang de laatste fles om 21.00 gehad, erna wilde wij ook lekker slapen. Hij sliep dan tot 5.00, kreeg zijn eerste fles en sliep weer verder. Hier het ritme geprobeerd met om 19.00 een fles en dan om 23.00 wakker maken, maar mn zoontje kwam dan idd ook als nog s nachts, dus wij zijn hem gaan volgen en hier op uit gekomen. Hij kreeg dan dus om 5.00/9.00/13.00/17.00/21.00 een fles. Toen hij s morgens langer ging slapen ging hij naar 4 flessen, maar was toen al bijna 6 maanden. Ik zou je kindje laten slapen en zien wanneer ze komt. Ze zal waarschijnlijk geen 12 uur doorslapen dus dan daar je schema op aanpassen. Slaapt ze wel door dan zou ik de flessen wat vlotter op elkaar geven of dr toch weer wakker maken.
Mijn zoontje slaapt gewoon in de box tot de laatste fles, die geef ik tussen 22:30-23:00 (daar maak ik hem wel wakker voor), daarna laat ik 30 minuten de melk zakken en verschoon ik hem, daarna gaan we samen naar bed toe (hij slaapt in een ledikantje naast ons bed). Hij valt dan binnen 15-20 minuten in slaap en wordt in de ochtend tussen 06:30-08:00 wakker, is nog heel wisselend. Grappig dat ze even oud zijn
Olifantje is jouw kindje dan voor die fles van 21.00 wakker? En werd de nacht vanzelf verschoven? Hier zal het inderdaad ook zoiets worden. Heb haar vanavond in de box laten liggen omdat ik haar anders weer wakker zou moeten maken maar ze was zo onrustig dus dat is ook niks.. Zat te denken om haar gewoon op bed te leggen en dan de gordijn open laten tot ze de laatste fles heeft gehad. Misschien is ze dan niet in zo'n diepe slaap.. maar vind het wakker maken eigenlijk ook zielig, zeker omdat het niet werkt voor haar. Ze heeft nu dus net de fles op, ben benieuwd.
Hier zit er overdag maar 3 uur tussen de flessen. Haar schema: 6.45, 11.30, 14.30, 17.30, 22.30. En 3 uur ertussen vind ze prima overdag. Omdat ze overdag zo slecht slaapt, doe ik de flessen sneller op elkaar. Ik maak haar wel wakker voor de laatste fles, anders heeft ze er maar 4. Ondanks dat ze slapend de fles leegdrinkt en niet wakker wordt als ik haar weer in bed leg, durf ik het niet aan de laatste fles weg te laten. Over 1,5 week weer werken, wil er niet dan ineens weer 's nachts uit natuurlijk. Ik zou in jouw geval minder tijd tussen de flessen laten zitten, zodat ze er wel 5 krijgt. Maar dan met de laatste rond uur of 21, en dan hopen dat ze doorslaapt.
Ehm... volgens mij was hij na zijn fles van 17.00 altijd een poosje wakker en werd dan rond 19.00 moe en ging weer naar bed. Hij sliep dan meestal zelf maar een uurtje en anders maakte ik 'm na 1,5 uur wakker. Dan ging hij met 1 van ons onder de douche of lekker in bad, dan nog een fles en naar z'n bed toe. Hier hielp het ook goed om te douchen voor de nacht, maar ik ga niet zelf nog om 23.00 een keer douchen, dan nog een fles enz. werd me veel te laat. In het begin kwam hij dan rond 4.00, die verschoof hij al snel naar 5.00 en dit is heel lang zo gebleven, maar ik vond het niet erg. Op een gegeven moment verschoof hij zelf naar ongeveer 6.30 en toen ben ik overdag 4 flessen gaan geven met iets meer tijd er tussen, maar toen krijg hij ook al vaste voeding. Ik heb altijd zoveel mogelijk mijn zoontje gevolgd, maar keek daarbij ook wel wat een beetje praktisch was voor ons IK heb wel geleerd, dat als ik/wij ergens voor kozen, ik het even een poosje vol moest houden, soms merkte ik na 1 of 2 dagen nog geen verschil en was ik geneigd weer terug te gaan naar het oude. Maar kinderen hebben wat langer nodig om aan iets nieuws te wennen. Hoe is het trouwens vannacht gegaan?
Vannacht was ze er dus weer om 2.30... snap er niks van haha. Ze heeft gisteren overdag genoeg voeding gekregen. Misschien wel teveel? Normaal drinkt ze om de 4 uur ongeveer en gisteren dus om de 3 uur.. ze was ook erg onrustig gisteren. Weet niet zo goed wat nu wijsheid is.. denk dat ik vandaag maar aankijk hoe het gaat, en haar niet wakker maken om 23.00 Dan heeft ze er overdag wel maar 4 gehad, met de nachtvoeding afgelopen nacht erbij 5. Vind het zo lastig, zoontje maakte ik wel gewoon wakker voor de laatste fles en dat ging altijd prima. Die sliep toen door tot een uur of 7. Het probleem is echt dat ze slechter slaapt als ik haar wakker maak, maar als ik haar niet wakker maak heeft ze maar 4 flessen gehad en komt ze ook s nachts denk ik. Vraag me echt af of dit vanzelf gaat verschuiven?
Ik heb de jongens nooit snachts of savonds wakker gemaakt. De oudste dronk om de 4 uur op die leeftijd en dronk dan meestal zo; 7 uur, 11 uur, 15 uur en 19 uur. Dan gingen we de nacht in en kwam hij meestal tussen 1 en 3 weer. Als ik hem om 23 uur wakker maakte dronk hij maar 20cc en kwam dan weer om 1 uur. Dus dat deed ik niet en liet hem zelf beslissen. Als ze snachts komt heeft ze geen 4, maar 5 flessen gehad. Je telt de flessen die in 24 uur gedronken worden, niet alleen die van overdag. En 1x in de nacht of 1x late avondfles, tja wat is het verschil? Behalve dat zij dan blijkbaar beter slaapt en jij ook optijd naar bed kunt
Ja dat is ook zo, alleen is het wel fijn als ze op een gegeven moment na de fles echt de nacht in gaat maar misschien wil ik wel teveel vind het weer zo wennen met die voedingen.. Zoontje sliep overdag heel weinig maar ging om 19.00 de nacht in met nog een voeding om 23.00 rond deze leeftijd. Als ik nu weer helemaal op verzoek ga doen ben ik bang dat het beetje ritme wat we hadden helemaal weg is en er nooit een ritme in komt.. Vandaag heeft ze nu dus om 3.00 7.30 en 10.30 gedronken Dan zal het dus wel ongeveer worden: 14.00 17.00 20.30 denk ik. Maar als ze dan weer s nachts komt dan zit ze aan 6 flessen in 24 uur? Word ook een beetje gek van mezelf eerlijk gezegd, maar hoor om me heen alleen maar baby's die een fijn ritme hebben en waarbij wakker maken s avonds wel goed werkt dus ben een beetje huiverig dat het hier voorlopig niet goed komt haha
Ik denk inderdaad dat je een beetje veel van je kindje verwacht. Sommige kindjes doen het prima op een ritme, andere kindjes (zoals die van mij) niet. Dacht ik een dag een leuk ritme te hebben, ik m'n best doen om het vol te houden, was het de volgende dag weer anders. Het ritme wat ik hier boven had beschreven was trouwens ook pas na ongeveer 4 maanden hoor, daarvoor was het helemaal een puinhoop (in mijn ogen dan) Ik bekeek het hier maar per dag toen hij nog zo klein was en deed wat mij goed leek op dat moment Als je kindje echt een kindje van de klok is, gaat ze dat zelf vast duidelijk aangeven.
Ja ik weet nog wel dat we bij mijn zoontje rond de 3 maanden een fijn ritme kregen, wat af en toe nog wel veranderde natuurlijk maar vanaf toen werd het een stuk makkelijker. Ik ga ook wel in haar ritme mee hoor maar ze heeft al een paar keer 9 uur achter elkaar geslapen en ik dacht misschien kan ik dat zo schuiven dat ze dat van bijv 22.00 tot 7.00 doet Heeft ze vorige week een keer gedaan maar toen was ze tussen 19.00 en 22.00 beneden geweest omdat ze niet in haar bed wilde. Zou het ook niet kunnen dat ik dat wakker maken om 23.00 vol moet houden? Dat ze dan daar aan went? Ben namelijk bang dat als ik haar nu elke x laat komen zoals ze wil dat we dan weer hele rommelige dagen en nacht krijgen. En overdag max 4 uur ertussen of ook niet?
Die fles is gaan verschuiven. Eerst naar 4 uur, toen richting 5 uur, toen 6 en uiteindelijk samengevallen met de fles van 7 uur.
Ik heb zelf het gevoel dat juist de kinderen die wakker gemaakt eraan wennen dag ze wakker gemaakt worden voor een voeding en het juist daardoor nodig hadden. Ik heb de oudste overdag op schema gevoed en snachts op verzoek en hij sliep tussen de 4 en 5 maanden de hele nacht (van 19 tot 7) door. De jongste hebben we dag en nacht op verzoek gevoed. Overdag max 4 uur ertussen en snachts zelf bepalen. Ook hij sliep tussen de 4 en 5 maanden volledig door. En de jongste kreeg echt rond de 3 maanden uit het niets een eigen ritme. Kindjes kunnen het veel beter zelf regelen dan men soms denkt. Door het los te laten gaat het vaak al makkelijker En vooral niet te veel te verwachten en te vergelijken. Elk kindje is anders.
Tja... mijn zoontje is ondertussen bijna een jaar en de nachten dat hij 9 uur achter elkaar heeft geslapen, zonder enige onderbreking, zijn op 1 hand te tellen. Als ze ondanks de voeding van 23.00 nog steeds 's nachts komt, zou ik deze voeding inderdaad gewoon overslaan. Kan je zelf ook nog eens op tijd naar bed. Dus dan geef je haar laatste voeding om 19.00 en kijk je wanneer ze komt, waarschijnlijk de eerste tijd nog wel 's nachts, maar dat kwam ze met fles om 23.00 ook, dus dat maakt dan geen verschil. Het kan heel goed zijn dat je haar stoort in haar diepe slaap, waardoor ze vervolgens ook weer sneller komt.
Ja ik denk dat ik het ook maar een beetje los moet laten.. kan me alleen niet voorstellen dat ze vanzelf een ritme gaat krijgen maar goed ik hoor het wel van iedereen haha. Ze heeft nu om 15 uur gedronken, nog even geslapen tot 17.15 dus nu zal de volgende fles rond een uur of 19 worden.
Het rare is dat als ze voor de laatste fles nog wakker is ze wel goed slaapt, maak ik haar wakker dan niet. Ik denk inderdaad ook dat ze dan te diep ligt te slapen. Vanavond maak ik haar niet wakker en dan kijk ik wel. Al ben ik wel bang dat ze dan bijv om 1 uur komt en weer om 5 uur. Maar goed dat weet ik pas als ik het probeer Zou het ook kunnen helpen om elke ochtend op hetzelfde tijdstip te beginnen met de dag? Dat ze misschien vanuit daar een beetje een ritme opbouwt?