Ik zou graag wat tips kunnen gebruiken over het handig inrichten van kinderkleding kast. Waar laten jullie de kleding voor op de groei? En voor de andere seizoenen? Dan ook nog de accessoires als zonnebrillen, regenjas/cape etc. Je hebt het niet dagelijks nodig maar wel handig als het in de buurt op een logische plek ligt. En hoe doen jullie dat met meerdere kinderen, als je kleding doorschuift naar de volgende, waar laat je dat allemaal?
Alle kleding van afgelopen zomer heb ik in een box gedaan, staat gewoon in haar kledingkast. Leggings liggen zomer en winter gewoon in haar kast, zulke strenge winters hebben we toch niet meer. Alleen korte en driekwart niet natuurlijk. Net als t shirts, die heeft ze nu nog aan, met een vestje eroverheen. Kleding die nog net te groot is heb ik ook onderin haar kast liggen. Kleding die nog veel te groot is heb ik boven op zolder liggen. Straks als het duidelijk geen winter meer is bekijk ik welke winterkleding ze nog past, die gaat dan in de box. Zomerkleding gaat er dan uit en laat ik doorpassen. Wat te klein is gaat weg en wat past hang ik in haar kast en dan mag ik erbij gaan shoppen! (Zal zo ergens in april zijn gok ik). Zonnebrillen liggen beneden in een lade, regenkleding hangt ook beneden bij de andere jassen.
Kleding die net te groot is leg ik gewoon in de kast. Dingen die echt voor volgend seizoen zijn, leg ik op zolder in plastic kratten, op maat. Kleding die naar de jongste doorgaat, kan meestal meteen doorgeschoven worden (ze schelen maar één maat) en anders kan het ook op zolder. Te grote schoenen idem dito. Mutsen, sjaals, bodywarmers etc zitten in een grote tas die aan de kapstok hangt. Zomer- en winterkleding hou ik ook gescheiden, anders past het niet in de kasten. Ze slapen hier op één kamer en moeten daarom al samen doen met de kast (één hangkast, en één ladenkast), ik kan het anders niet kwijt en word er gek van als er dingen in de kast liggen die ze de komende maanden toch niet aan kunnen (te groot, zomer etc). Daarom leg ik alles wat ik niet direct nodig heb op zolder. Straks in april/mei ruim ik dan alle winterkleding op (alles wat te klein is leg ik ook meteen weg) en kan de zomerkleding de kast in. Sommige dingen, zoals leggings, longsleeves en lange broeken liggen altijd in de kast.
Wij hebben nog steeds alles in de commode (hele grote ladenkast). Kleren die te groot zijn leg ik op de achterste rij. Regenjassen, sjaals etc hangen we op, aan muurknoppen (op haar hoogte). Zonnebrillen e.d. in een opbergdoos, bij de kettingen e.a. accessoires.
Mn zoon heeft een grote linnenkast voor de hoeveelheid kleding die hij heeft, de lade onderin ligt dus de complete volgende maat in. Onderin de kast staat meestal een verhuisdoos met te grote en te kleine kleding, schoenen enz die zoek ik regelmatig door. Dan een hang roede en een plank. Mn dochter heeft 2 linnenkasten van Ikea Stuva. Daar passen pressies dubbele rijen in. Nu ligt dus bv haar zomer pyjama's achterop de plank en haar winter pyamas ervoor. Zelfde met shirts. Helemaal onderin liggen de echt zomer jurkjes enz achterin, daarvoor liggen bv de gymschoenen en zonnepetten enz. Regenpakken liggen in de gang in de bergkast, ze hebben ook thermo broeken en een buiten speel pak voor in de zomer, dat zit in de praktijk in een boodschappentas in de gang.
Kleding die 'wacht' tot ze het past in een doorzichtige plastic box op zolder zodat ik er doorheen zie wat er in zit. Nu zit ze in 92 maar neigt naar 98 dus heb de hele kast met 98 vol gehangen inclusief de zomerkleding. Brede planken en vooraan ligt wat nu kan. Achteraan het echte zomerspul en wat nog te groot is. Te kleine dingen geef ik weg of verkoop ik. Dat hebben we niet meer nodig. (Alleen wat van grote zus te klein is bewaar ik wel)
Kleding die doorgeschoven wordt en nog niet past zit op maat gesorteerd in bozen, deze staan op zolder. Hetzelfde met te klein geworden kleding. Kleding die bijna past, maar nog wel te groot is, liggen in vilten bakken op de onderste la van de kast. Echt veel te groot of een volgend seizoen koop ik niet vaak, maar dat zou ik ook weer boven op zolder leggen. Jassen hangen gewoon beneden aan de kapstok. Zonnebrillen liggen in de la waar ook onze zonnebrillen liggen. Alle schoenen liggen ook beneden.
Kleding van de oudste 2 die te klein was geworden ging in een grote krat met deksel, etiket erop met 'jongen' of 'meisje' en de maat. Die gingen in de opslag. Toen we wisten dat de derde een jongen was heb ik alle meisjeskleren weggegeven, en nu gaat alles wat de jongste niet meer past ook weg. Kleding die de kinderen nog niet passen liggen op de onderste of bovenste planken van hun kasten. Regenjassen, schoenen die ze nog niet passen (gekregen van neefjes en nichtjes), skipakken, dat soort spul ligt allemaal in de opslag of de bijkeuken (deur naar de opslag is in de bijkeuken, dus daar ben ik ook snel).
1 maat te groot ligt al klaar in de kast, bij mn dochter is dat in een bak (want het is te veel) bij m'n zoon in z'n kast (dus aankomende zomerkleding) wat te klein is ligt klaar om te verkopen op zolder
kleding doorschuiven kan hier niet, dus dat is makkelijk. Er hangt alleen kleding van het huidige seizoen, voor zoon liggen de korte broeken en echte zomer t shirts op zolder, in bakken met maat erop. Een aantal t shirtjes draagt hij onder een blouse en die liggen wel in de kast. Voor dochter liggen 3/4 leggings en andere zomerkleding nu ook in bakken op zolder. In de zomer doe ik het andersom. Sneeuwspul hebben we een aparte doos voor op zolder, waar ook onze spullen inzitten. Nu heb ik 2 weken geleden het zomerspul doorgepast met beide kinderen en wat nog past, of wat ik al nieuw gekocht heb voor komend voorjaar/zomer dat zit in een bak die op hun kast staat. Regenspul zit in een tas in de meterkast. Accessoires zoals zonnenbrillen hebben we een la voor in een kast op de overloop.