Ik denk dat het ook puur een kwestie is van wennen en er mee moeten dealen. Ik vind overigens dat ze nog erg vroeg naar bed gaat. Hier gaat ze meestal rond half 10, regelmatig ook nog wat later, dus ik denk dat je nog geluk hebt ook
Ik vind dat ook wel een beetje vreemd. Mijn dochter zit al lang op haar kamer om haar huiswerk te doen. Dan ga ik haar toch niet verplichten om na een half uur weer naar boven te gaan? Ik ben blij dat ze dan eindelijk gezellig beneden is en de laatste tijd kijken we dan gezellig wat met zn 3en.
Maar je wilt als volwassenen ook eens kunnen praten zonder kinderoren toch? Wij sturen zoon van 7 ook om 21 uur naar boven, kan hij daar nog ff lezen. Hij mag heus wel naar beneden als er wat is, maar ik wil ook nog een moment hebben om iets te kijken / overleggen wat niet kinderoren geschikt is.
Daar ga je wel ingroeien. Koste mij ook even hoor. En daar moet je met haar ingroeien. Zij moet daar ook haar draaien in gaan vinden. Ik vond met 12 lastig overgangsjaar. Hij zit hier nu in tweede en gaat meer en meer zijn eigen plan trekken en vraagt nu ook alleen nog bij naar bed gaan even om een momentje. Soms ga ik zelfs eerder. Dan komt ie even buurten ‘op het grote bed’ als hij nog zijn ei kwijt wil. Je gaat er samen je weg in vinden..
Oh wat erg. Ik kan me hier helemaal niks bij voorstellen, dan word je als kind door je ouder naar boven gestuurd? Wat ontzettend ongezellig lijkt me dat. Ik vind dat echt heel raar moet ik zeggen. Daar krijg je toch als kind geen goed gevoel door lijkt mij. Hier gaat de 12 jarige om 20.30 uur naar bed, dan wordt ie nog ingestopt etc. De 15 en 17 jarige gaan zelf naar bed, soms later dan ons, dat is ook prima. Ik ga ook wel eens lekker boven een boek lezen als ik wat me-time wil.
Ja ik vind het niet eens best wel raar, maar gewoon heel raar eigenlijk. Moet er niet aan denken om zo met mijn kinderen om te gaan. De woonkamer is een gezamenlijke ruimte.
Ik vind er wel verschil in zitten wat leeftijd betreft. De meeste kinderen van zijn leeftijd liggen om 21u al een tijdje op 1 oor, dus die om 21u naar boven sturen vind ik niet raar.
De jongste (nu 12) gaat sinds een jaar of twee rond 21.30u naar bed, de oudste (15) regelmatig later dan ons. Als ik tijd voor mezelf wil, dan zoek ik dat buitenshuis, op onze slaapkamer of op zolder. Als we tijd met z’n twee willen, om iets te bespreken of wat dan ook, dan doen we dat ook buitenshuis of als de kinderen op school zitten (desnoods telefonisch als we op ons werk zijn) of via de app. Het is wat het is.
Hier gaan ze rond 20u naar boven om te douchen enzo, daarna gaat de oudste bv nog lezen of iets anders doen op haar kamer (verven, knutselen, leren voor school). Dit is een beetje gegroeid als onze routine, ze wordt niet ongezellig naar boven gestuurd, maar het is gewoon normaal dat ze vanaf dan boven is. Net zoals dat voor de jongste van 10 ook gewoon normaal is. Als ik zelf ga douchen en naar bed ga, geef ik de oudste nog even een kus - vaak ligt ze dan in bed te lezen.
Neem aan dat een kind van 7 überhaupt wel op bed ligt rond die tijd? Genoeg momenten over zonder kinderoren hoor, niet veel dat klopt maar indien nodig zijn ze er heus. Hoef ik mijn kinderen niet voor weg te sturen. Kan je vertellen dat dat met pubers ook echt niet zo gemakkelijk gaat.
Mijn kind van 7 moet dus om 21 uur naar boven. En slaapt tegen 22. (En is rond 6.00-6.30 weer wakker). Hier zijn er eigenlijk geen momenten zonder kinderoren verder dan de avond. In de nacht komen de jongste nog vaak, vanaf 5.30 begint de dag en is er altijd wel een kind. Ik snap dat het met pubers anders is. We zullen zien hoe we het dan doen. Ik verwacht dat mn oudste met 9 jaar later dan ik slaap. Die heeft weinig slaap nodig. Maar over 3 jaar gaat de jongste naar school en zijn man en ik 2 ochtenden samen thuis. (Tot de middelbare begint en ze overal tussenuren hebben ).
Ja hier is het ook normaal om om 21 te gaan en dat ze dan nog wat kunnen doen boven. Het is ook niet zo zeer een verplichting of kan ook echt weleens anders. Geeft ook een rust moment , even lezen, even tekenen en dan lekker slapen. Maar wie weet is dat heel anders als ze ouder worden.
Herkenbaar hoor Mijn jongste is 13 en die gaat om 2115 naar boven. Maar goed eer hij in bed ligt… De 14 jarige en 18 jarige zijn ook nog aan het scharrelen en eigenlijk komt het er op neer dat de rustige avond die ik voor mezelf heb soort van voorbij is.
In principe hoef je dan toch niet de avond iets samen te doen. Als je graag iets voor jezelf wilt doen kun je bijvoorbeeld in bed tv kijken of een boek lezen, in bad gaan of een stuk wandelen. En dan rond haar bedtijd even instoppen. Dan is het alleen maar een korte onderbreking ipv dat er geen me time meer is
Hier leven we sowieso in het hele huis, nu zitten de kinderen ook samen op een kamer muziek te luisteren, ik zit op zolder met een kop thee en wil nog even lezen, mijn man speelt beneden piano. En soms zitten we allemaal beneden en doen we samen iets. Maar doordeweeks is het rond 20u tijd voor de kinderen om te gaan douchen en bv tas voor de volgende schooldag klaar te maken etc, slapen doen ze allebei zelden voor 22 uur.
Ik vind het ook altijd raar, de regel dat kinderen vanaf een bepaald tijdstip naar boven moeten terwijl ze nog niet gaan slapen. Ik zat als puber de hele avond boven, maar dat wilde ik zelf graag. Onze oudsten gaan rond 21u naar boven, soms zijn ze er al eerder om nog wat aan te rommelen. Ik vind het ook wel gezellig om 's avonds nog even samen op de bank te zitten. Maar ik heb overdag ook tijd voor mezelf, kan me voorstellen dat het lastig is als je dat niet hebt. Alleen wegsturen vind ik zo afstandelijk overkomen.
Ooh ik vind het eigenlijk wel een goed idee. Hoezo is het erg om jezelf als kind op je slaapkamer te vermaken? Ik ging vroeger uit mezelf vaak in m'n kamer spelen, tv kijken, lezen, internetten etc.
Dit ja, ik vind het overigens nu wel gezellig ook. Mijn man werkt savonds altijd dus anders zit ik ook maar alleen. Ze zit overigens ook vaker op haar kamer nu hoor. En ze weet inmiddels dat ik echt rete sjacho wordt als ze tegen 22 nog loopt te treuzelen zodat ik zélf niet naar bed kan Ik ga dus soms maar eerst