Tips gevraagd later opblijven tiener (12) en eigen tijd

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Emm27, 3 okt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Philou

Philou Fanatiek lid

20 apr 2019
    1.921
    5.834
    113
    Uit jezelf is toch wat anders dan dat je door je ouders wordt weggestuurd?

citroenrasp en suus1983 vinden dit leuk.
  2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik vind een kind ‘wegsturen’ wel heel ongezellig klinken, maar gewoon een ‘kind gaat naar boven want tijd om te douchen, spullen klaar leggen voor morgen en nog even lezen, daarna bedtijd’ niet meer dan logisch. Als een kind gewoon beneden blijft zitten, zeg je op een gegeven toch ook dat het tijd is om naar boven te gaan? Hier zouden ze allebei zo tot na middernacht blijven zitten hoor als ik niet aangeef dat het tijd is voor douche etc… (en dat doen we dus ook bv wel in vakanties, maar niet op gewone doordeweekse dagen).

3. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.957
    3.836
    113
    Vrouw
    Hier moet zoon om 21u zijn tanden gepoetst hebben en dan naar bed, mag dan daar nog even wat doen en 15/20min later moet het licht uit.

Vroeger was ik wel relaxter met slaaptijden maar onlangs is epilepsie uitgekomen en die aanval kreeg hij toen hij heel moe was. Dus nu echt op tijd het bed in.

Als geen school is mag hij wel langer wakker blijven als hij niet heel moe is maar dan slaapt hij wel een beetje uit.

Maar het is echt wennen hoor. Vroeger ging ik vaak tussen 21 en 22u slapen. Nu is het vaak tussen 23 en 00u omdat ik savonds ook mn me-time wil hebben en series wil kijken zonder vragen te moeten beantwoorden over de serie. :roflmao:

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Dan is het op een gegeven moment gewoon bedtijd en moeten ze gaan slapen. Dat vind ik totaal wat anders dan kinderen naar boven sturen die nog niet hoeven te slapen. Dan zijn ze verplicht alleen op hun kamer te zitten, terwijl de ouders gezellig beneden zitten? Ik begrijp daar echt niks van.
    Kiezen ze er zelf voor om boven te zitten, vind ik dat een héél ander verhaal.

chrystel73, Bloempjelief, Mamafiets en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Philou

Philou Fanatiek lid

20 apr 2019
    1.921
    5.834
    113
    Ja tuurlijk, maar dat is dan toch om uiteindelijk te gaan slapen en niet omdat je na een bepaald tijdstip niet meer welkom bent beneden?

suus1983 vindt dit leuk.
  6. Diiba

Diiba Fanatiek lid

14 sep 2023
    1.093
    1.812
    113
    Vrouw
    Maar hoezo wegsturen? Mijn kinderen gaan ook op een bepaalde tijd naar bed en mogen dan nog even lezen. Ze ervaren dat echt niet als wegsturen terwijl ze in principe ook beneden zouden kunnen lezen.

Mammavantwee vindt dit leuk.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Niet erg als het vrijwillig is. Vind het vreselijk als het is omdat je niet bij je eigen ouders in de woonkamer mag zitten. Kan er gewoon echt niet bij met mijn hoofd. Wil je dan graag afstand creëren?

Zxcvb en Philou vinden dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Ja maar die kinderen mogen dus dan niet meer beneden lezen.

Philou vindt dit leuk.
  9. Philou

Philou Fanatiek lid

20 apr 2019
    1.921
    5.834
    113
    Maar dat is dan toch omdat ze moeten gaan slapen? Ik zeg dat nu ook tegen die van ons van 11, maar als ze over een paar jaar hun eigen bedtijd bepalen ga ik toch niet om 21u (of welke tijd dan ook) zeggen dat ze al naar boven moeten.

suus1983 vindt dit leuk.
  10. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Oh zo ja, hier is dat niet zo aan de orde inderdaad, ze moeten zich gewoon klaar maken voor bed dan en mogen daarna bv nog lezen. Dat doen we al jaren zo en ervaren ze niet als ‘niet welkom beneden’, maar het resultaat komt op hetzelfde neer. In het verleden deden we het ook wel anders, maar pas vanaf bedtijd naar boven resulteert in niet kunnen slapen en dus alsnog gaan liggen lezen, waardoor het gewoon veel te laat wordt.

Philou vindt dit leuk.
  11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn dochter houdt daar helemaal niet van. Die speelt nooit op dr kamer. Die houdt niet van alleen zijn. Dat ga ik dan ook niet verplichten.

Zxcvb en suus1983 vinden dit leuk.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Maar stel jij hebt een 17 jarige zoals ik. Die heeft op zich niet echt een bedtijd, al verwacht ik wel van hem dat hij rond 23 uur gaat slapen als hij naar school moet. Dan vind jij het normaal dat die rond 21 uur al naar boven moet en niet maar beneden mag omdat wij daar dan zitten?

Syane, citroenrasp, spruitje80 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Wat een overdreven toon in je bericht zeg. Het ging over 12-jarigen, daar had ik het dus over. Ik heb geen idee hoe wij dat hier gaan doen als de oudste 17 is, dat zal zich ook wel vanzelf gaan ontwikkelen.

Mammavantwee vindt dit leuk.
  14. Philou

Philou Fanatiek lid

20 apr 2019
    1.921
    5.834
    113
    Snap ik hoor. Maar ik bedoelde het bericht waarin iemand zei de kinderen vanaf een bepaald tijdstip niet meer beneden te willen hebben. Vanuitgaande dat die regel blijft staan, en kinderen ouder worden en dus later op bed gaan, stuur je ze dus vanaf dat tijdstip naar boven ook al hoeven ze nog niet te slapen. Dan vind ik het wel wegsturen.

evaleana en suus1983 vinden dit leuk.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Overdreven? Nou sorry, dacht dat ik gewoon een vraag stelde hoor, maar blijkbaar voel je je snel aangevallen. Dat was niet de bedoeling.

16. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Herken het wel een beetje, hier een 10 jarige die rond 20.30 gaat. Daarvoor gaan z'n zusjes ongeveer tegelijk rond 19.30 en vond het altijd wel lekker als ze achter elkaar door gingen.
    Maar het went wel, we doen gewoon ons eigen ding en rond 20.30 loopt 1 van ons nog even naar boven wanneer hij klaar is met douchen enz. Is in feite ook maar 5min werk. Ik ga ook geregeld tussen 21.00-21.30 naar bed maar vind dat verder niet vervelend dan ofzo. Als man niet thuis is ga ik gerust direct m'n bed in Als ik bij de oudste ben geweest. Me-time heb ik met geluk als de jongste slaapt tussen de middag, maar er ligt dan vaak ook wel wat huishouden te wachten dus probeer 50/50 te doen. Echte me-time komt over 2,5 jaar weer als de jongste ook op school zit. :roflmao:

17. Diiba

Diiba Fanatiek lid

14 sep 2023
    1.093
    1.812
    113
    Vrouw
    Geen idee hoe het dan gaat. Zover zijn we gelukkig nog niet :) Ik denk dat ik er dan zelf voor kies om naar bed te gaan als ik behoefte heb om alleen te zijn. Ik ga nu ook weleens in bed lezen als ik last heb van alle prikkels in de woonkamer.

Cornflake en Philou vinden dit leuk.
  18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Op die manier is het inderdaad.. ik vind het eigenlijk bizar dat anderen buitenshuis moeten gaan om even met hun partner een momentje rustig te kunnen praten. En dat anderen het naar boven moeten als 'straf' zien ofzo hihi . Rust moment voor iedereen. Voor hen en voor ons. En boven kunnen ze ook bellen met een vriendin, lezen, filmpje kijken etc.
    En wij vinden het ook leuk om samen een serie te kijken - de jongste van 13 is niet zo'n held en vind veel series die wij kijken (politieseries als Swat bijvoorbeeld) te heftig. Dus dat kunnen we dan doen. En wij vinden 21.00 uur doordeweeks dan een prima tijd. Vrijdag/zaterdag zitten we wel gezellig beneden.

En inderdaad - het is niet een keiharde regel - er zijn makkelijk uitzonderingen - maar hier vinden we het allemaal wel prima werken zo, wij een momentje voor ons samen (dat uurtje, max 1,5 uur) en bijkomend voordeel voor hen is ook dat ze wat meer in slaapmodus geraken en het niet te laat maken voor ze gaan slapen. Het is ook maar net wat je gewend bent. Zo negatief als sommige het hier benoemen, zo wordt het hier echt niet ervaren gelukkig :) .

Net als deze reactie dan denk ik: hoe is het bij anderen 'boven'? Hier hebben ze een fijne kamer waar ze zich erg prettig voelen, echt hun plekje - het is niet dat we ze opsluiten ofzo :p

dreumesje, 2jongensmama en evaleana vinden dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Heel fijn plekje , maar als het moet zien ze dat wel als straf (en ik ook).

20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.359
    30.650
    113
    Vrouw
    Ja idd. De woonkamer is van iedereen.

Als de kinderen beneden iets doen waar ik geen zin in heb ga ik zelf naar boven.
    Bijvoorbeeld wanneer er voetbal op tv is. Dan pak ik mijn haskqerkje en ga ermee op zolder zitten. Lekker rustig.

Oudste stoppen we al jaren niet meer in. Vaak gaat hij na ons of tegelijk met ons slapen. Soms komt hij nog even op onze slaapkamer wat kletsen voor hij naar bed gaat (als wij nog wakker zijn).
    Hij zit 's avonds meestal op zijn kamer. Huiswerk maken of gamen.

Deel Deze Pagina