Tips gevraagd later opblijven tiener (12) en eigen tijd

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Emm27, 3 okt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    Wij sturen onze kinderen niet weg, maar stemmen wel met elkaar af wat hun en onze plannen (ongeveer ;)) zijn. Zo ongeveer twee of misschien wel drie keer per week zitten ze dan alledrie op hun eigen kamer, zodat wij de huiskamer voor onszelf hebben. Zij hebben fijne slaapkamers, waar ze een tv hebben staan en fijne hangplekken. Wij hebben zelf geen tv op de slaapkamer en wel een schuine wand, waardoor je niet normaal beiden rechtop tegen een hoofdbord kunt leunen.

Als we dit niet zouden plannen, dan zitten we wisselend met een gezellige puber op de bank. Helemaal niet erg, maar nu hebben we èn èn.

Athina vindt dit leuk.
  2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Ik lees helemaal geen overdreven toon, gewoon een vraag.
    Soms kan je idee over iets namelijk veranderen als je kinderen ouder worden. Van heel veel dingen dacht ik het op een bepaalde manier te gaan doen of te blijven doen. Dat blijkt heel vaak toch niet te werken. Dingen veranderen in je gezin als de kinderen ouder worden. Dat kan best een ander licht laten schijnen over hoe je nu over dingen denkt.

Syane, suus1983 en Malbec vinden dit leuk.
  3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    De ‘dan vind jij het normaal dat…?’ kan ik niet anders lezen dan met een soort veroordelende toon. Verder zeg je exact wat ik zeg, maar het ging over 12-jarigen, dus ik heb gewoon uitgelegd hoe het bij onze 12-jarige gaat. Ik beweer nergens dat dat met 17 jaar nog steeds zo zal gaan, integendeel.

Mammavantwee en Cornflake vinden dit leuk.
  4. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ik mis je partner in dit verhaal ( weet niet of je die hebt, sorry als dit niet zo is en ik iets vervelends zeg )

Maar kun je met hem/haar niet iets afspreken hierover?

5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Hier gaat de 12-jarige doordeweeks ook uiterlijk om 21.00 uur naar boven hoor. Ik hoef niet de hele avond een puber op de bank erbij. Die kletst nonstop door de tv heen. In het weekend kijkt ze soms wel samen met ons tv, maar ze vindt het ook prima om boven te hangen met TikTok .

dreumesje, Cornflake, Athina en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik denk dat het ook heel erg aan je situatie ligt, aan zowel je huis als je kind.
    Ik lees over moeders die dan zelf op zolder gaan zitten met een boek, dan moet je wel die mogelijkheid hebben.
    Wij hebben niet een andere zitplek voor onszelf dan de woonkamer. Op de slaapkamer geen (handige) plek voor een tv, dus zijn gebonden aan beneden.

Tel daarbij op een kind wat continu aanstaat en aandacht vraagt, zichzelf geen seconde kan vermaken, dus een boek lezen of serie kijken lukt niet lekker.

Gek genoeg kan hij zichzelf wel enigszins vermaken zodra hij eigenlijk moet slapen. Hij valt ergens tussen 20:00 en 22:00 in slaap, en dat wisselt heeeel erg. Dus ik stuur hem op tijd naar bed, waarna hij zelf maar lekker uitzoekt wat hij daarna nog doet.
    Maar het feit dat hij dan echt niet bij ons kan aandacht vragen helpt hem wel. Pakt dan wel rust.
    Overdag proberen we het al tijden op dezelfde manier in te vullen, maar dan lukt het hem niet om zelf wat te doen.
    Dus ik verwacht dat we het nog lang op deze manier blijven doen. En dat is geen straf, maar een manier waarop het voor iedereen leuk blijft.

dreumesje, Syane, Cornflake en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    Dit lijkt mij dus niks me time in de ochtend haha
    Ik vind het juist heerlijk als ze alle drie lekker in bed slapen en ik het huis voor mezelf heb

8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.003
    14.668
    113
    Vrouw
    Hier is nooit de regel geweest dat na een bepaalde tijd de kinderen naar boven 'moeten' en die zal er ook nooit komen.
    Arme zoon van 16, hij deelt een kamer met zijn broertje van 12. Zoon van 12 gaat om half 9 naar boven en die ligt er om ongeveer 9 uur in. Stel dat ik zoon van 16 zou verplichten om dan ook naar boven te gaan. Dat zit er voor hem niks anders op dan ook maar te gaan slapen:roflmao:

Ik snap wel dat als je een kind hebt dat veel aandacht vraagt je het wel fijn vind om een beetje rust te krijgen in de avond.
    Ik vind het juist steeds gezelliger worden in de avond. Zo super als ze allemaal beneden komen. De gesprekken die er dan zijn, echt top! Gezellig over allerlei onderwerpen, elkaar een beetje op de hak nemen. Ik geniet ervan! Ik heb dan ook niet het gevoel dat ik erg in de mamamodus hoef te blijven. Dan is het gewoon ontspannen samen zijn met de grote kinderen.

Elk huis is anders, elk gezin is anders, elk kind is anders. Het is gewoon niet met elkaar te vergelijken. Wat bij het ene gezin top werkt is bij een ander gezin gewoon een flop.

Neuzeke, Syane, citroenrasp en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Maar dat laatste hoeft ‘s ochtends niet anders te zijn? ;)

@Fristi2012: Hier ook zo’n kind en juist ‘s avonds wil ze extra graag beneden zijn, haar dan naar haar kamer sturen ervaart ze dus juist als straf. Daarom extra blij met de zolder. Verschilt inderdaad erg per gezin/kind/enz. wat nodig is en werkt ed.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  10. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.283
    1.305
    113
    Vrouw
    #70 Cornflake, 6 okt 2024
    Laatst bewerkt: 6 okt 2024
    Zo gaat het bij onze 10 jarige nu ook hoor. 2030/2045 gaat hij naar boven en dan rommelt hij nog even (lezen, spelen) Niet eens zozeer voor ons maar ook voor hemzelf . Geen schermen meer. Want ja, de avond is toch vaak game of tv voor hem (nou ja een deel dan meestal is hij al laat thuis van sporten/eten/douchen/wat huiswerk) omdat wij zelf meestal toch ook bezig zijn (vaak ben ik of mijn man een deel sporten, vergaderingen) Wel kijkt hij vaak voetbal met mijn man als dat er is.

Ik heb zelf wel echt afschakelen nodig. Ik ben echt iemand die moeite heeft met ontspannen en veel “ in dienst staat” zolang mijn kinderen wakker zijn ontspan ik niet en ik kan ook weer niet gelijk slapen dus slaap ik zelf dan te laat en de eerste is weer om 6 uur wakker… hallo vicieuze cirkel.

Nu werk ik daar aan en heb ik ook nog de tijd erin te groeien voor ze echte pubers worden (de middelste van net 7 heeft nog erg veel slaap nodig die slaapt nog heerlijk van 1930-730 ook vaak in het weekend (soms wel later) omdat die juist op zaterdag met vroeg voetbal heel fysiek is en dan zijn ogen om 19 al hangen :roflmao:) maar onze wens is wel om (net als wat ik thuis had) ook een soort van game/chill kamer te maken voor ze zodat wij in elk geval niet in de avond naar die vreselijke YouTubers of streamers hoeven te kijken :o: Mijn verwachting is dat ze dat juist vet vinden. (Buiten de gezamenlijke film of spelletjes avonden)

11. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.283
    1.305
    113
    Vrouw
    Inderdaad. Dit probeer ik zo te doen.

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Wij hebben dit destijds ook ervaren, het was echt wennen dat we onze kindvrije avonduren ineens niet meer bleken te hebben. Onze kinderen zijn tot een jaar of 12 nog echt ruim op tijd naar bed gegaan (vergeleken bij voorbeelden hier op t forum). In groep 8 uiterlijk half 9. Vanaf de middelbare gaat dat tijdstip ineens rap omhoog :roflmao:.
    Het is uiteraard wat zoeken en voor iedereen anders. Voor ons was het belangrijk dat ondanks dat ze er ook waren wij wel 'gewoon' een film of serie keken omdat we dat prettig vinden samen na een drukke dag. Ze mochten meekijken, er was zelfs ruimte om iets in te brengen als keuze, maar er werd niet luidruchtig en stuiterend gestoord. Na verloop van tijd zaten ze steeds meer boven omdat ze dan bijv. gingen gamen of op hun laptop een eigen film ofzo gingen kijken. Die vrije eigen uren kwamen dus vanzelf weer terug. Het wisselde qat af met soms samen iets kijken, soms een spelletje en soms allemaal je eigen ding. Het went echt vanzelf.
    Ook hebben wij overdag veel meer me time gekregen in bijvoorbeeld weekenden omdat ze toch vaak niet meer mee wilden en we ze gewoon thuis konden laten (wat als ze jonger zijn weer geen optie was).
    Het is dus vooral verandering van ons leven, het ritme en de structuren. Dat is nou eenmaal wennen. Het begint met iets 'nieuws' en dat verstoord je dagelijkse patroon en ritme tijdelijk. Totdat je weer een nieuw ritme hebt gevonden.
    Ze worden vanzelf ouder en gaan op een gegeven moment zelfs later naar bed dan jou. Hoort allemaal bij het 'loslaten', dat is een vrij ruim begrip. Je laat je kinderen los omdat ze steeds zelfstandiger worden en dit gaat gepaard met het loslaten van je eigen invloed, ritme, structuur, etc.

13. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Hier moeten de oudste 2 om 9u naar boven. Ik heb ook "afschakeltijd" nodig (man is meeste avonden/nachten niet thuis). Nr2 moet er 4x om 6u uit dus dan vind ik het laat zat, vaak gaat ze nog even lezen ofzo.

Maar vooral voor nr1 is die regel. Hij zou anders echt aan te weinig slaap komen als niemand hem stuurt. Dan blijft hij gamen. Dus ik kan niet zelf om 9u gaan en er op vertrouwen dat hij op tijd stopt. Waardoor we in een negatieve cirkel komen.

Voor nu werkt het prima dat ze doordeweeks om 9u naar boven gaan.

14. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.486
    223
    63
    Onze dochter van bijna 13 zit eigenlijk alleen maar boven 's avonds of in de zomertijd vaker ook buiten. Wij hebben er dus weinig last van. Alleen in het weekend zit ze onder bij ons. De jongste van net 11 zit wel meestal bij ons (zomertijd ook wel vaker buiten) maar hij zwemt ook 3 avonden per week, dus wij hebben het wel rustig:D
    Ik zelf lig ook altijd rond 2130u in bed. Zie er wel een beetje tegenop als ze straks later dan ons naar bed gaan. Nu gaan ze nog om 2130u slapen, 2100 tandenpoetsen en dan mogen ze nog even tv kijken of lezen.

15. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.356
    113
    Vrouw
    Ik 'stuur' mijn kinderen ook voor slaaptijd naar boven. Dan kunnen ze wat lezen of puzzelen om de overgang naar het slapen te maken. Mijn tweede kan lang blijven hyperen als er te weinig tijd tussen zit. Mijn oudste had rust nodig om goed te leren lezen. En mijn dochter moet tegen die tijd ook wel echt naar bed. Die slaapt ook bijna meteen. Hoewel het niet altijd leuk is hebben ze de rust ook wel nodig. De oudste heeft steeds vaker dat het wel goed is voor hem om beneden te zitten. Dat mag hij ook steeds vaker. Maar als ik merk dat het even genoeg is geweest stappen we weer even terug op vroeger naar boven gaan. Situatie verschillen. Zo ook de regels.

Neuzeke vindt dit leuk.
  16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Dat "wegsturen" zou hier praktisch niet eens mogelijk zijn, stel dat ze naar de wc moeten dan moet dat via de woonkamer (gelijkvloers huis). Maar zoals al is gezegd, ik kan me er sowieso weinig bij voorstellen dat een gemeenschappelijke ruimte vanaf een bepaalde tijd ineens verboden terrein zou worden.

Sowieso hebben wij nooit echt strikt aan bedtijd gedaan, maar mijn kinderen gaan altijd redelijk op tijd naar bed zonder dat we er iets van moeten zeggen, ook in de vakantie. Ik denk juist dat wanneer het "verboden" wordt om langer op te blijven, het op de één of andere manier heel interessant wordt en dat hebben mijn kinderen dus niet echt.

Shay25, suus1983 en Zxcvb vinden dit leuk.
  17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    #77 Neuzeke, 7 okt 2024
    Laatst bewerkt: 7 okt 2024
    Ik denk dat bij mensen met zo afspraken kinderen gewoon naar toilet mogen hoor :D.

Verder is het natuurlijk ook wat te zien hoe uw kinderen zijn.
    Onze middelste gaat uit zichzelf slapen dus daar moet je helemaal niets mee afspreken.
    En dan heb je onze oudste, als je hem niet zegt dat hij op zijn kamer moet blijven dan blijft hij rondlopen en dan zit hij niet bij u om gezellig te babbelen maar dan zit hij te scrollen (10 keer hetzelfde filmpje), staat hij 100 keer op (toilet, drinken, rondlopen, energie kwijt spelen,....) en hij doet dat allemaal met heel veel lawaai en drukte.
    Bij hem is het belangrijk dat je zo zaken afspreekt.

Als het natuurlijk puur gaat over al snel alleen willen zitten en op uw gemak zijn, terwijl uw kind eigenlijk gewoon bij u zit dan is het voor mij ook wel anders.

18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Dit idd.
    En ik snap het hoor als je best makkelijke kinderen hebt en het gezellige gesprekjes voeren is samen, dat je denkt OCHARME.
    Maar wij hebben 3 kinderen met adhd en 2 ervan hebben ass.
    De dynamiek binnen ons gezien is dus helemaal anders dan bij een gezin waar het allemaal wel rustig verloopt.
    In ons gezin is het deeltje van grenzen aangeven extra van belang, anders red je het zelf niet.

spruitje80 vindt dit leuk.
  19. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Verschilt ook weer erg per kind :) de een voelt beter aan wat hij nodig heeft dan de ander en/of kan zich er toe zetten om daadwerkelijk naar boven te gaan. De oudste moeten we echt sturen, de tweede gaat ook vaak zelf. Verschil in kind. Net als dat de 1 gelijk gaat slapen en de ander nog wil lezen oid

Neuzeke vindt dit leuk.
  20. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier blijven ze makkelijk op tot ver na middernacht als we niet sturen, krijgen ze overigens ook melatonine voor (op doktersadvies allebei, maar ook daarmee moeten ze wel bv geen schermen meer kijken vanaf 1-2 uur voor ze gaan slapen, anders activeren ze zichzelf gewoon volledig).
    Als ze hier zelf naar bed gaan, is dat een teken dat ze flink ziek zijn…

Deel Deze Pagina