Zoon wil fysiek sterker worden, tips?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 6 nov 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Heeft iemand tips voor onze zoon om wat meer spiermassa te krijgen? Hij is 12 jaar maar echt iel. Hij sport heel erg veel (5keer per week en dan nog gym op school) maar fysiek kan hij het soms vergeleken met teamgenoten lastig aan. Hij eet gezond, volkoren producten, maar niet heel veel, 3 boterhammen tussen de middag met moeite. Hij zit gauw vol. 's Morgens met moeite 2 met pindakaas ofzo. Avondeten wel aardig normaal. Tussendoor wat komkommer of tomaatjes mee naar school.
    Hij denkt zelf aan extra energie of eiwit repen, drankjes etc. Ik heb daar dus totaal geen verstand van wat dan goed is en wanneer je dit neemt (voor of na het sporten). Ik denk gewoon gezond eten en fruit. Maar dat doet hij al.

Hij is verder gezond. Maar komt gewoon fysiek wat te kort en wil daar wat aan gaan doen.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Kun je weinig aan doen, behalve afwachten en ik weet van mijn zoon hoe frusterend het is. Natuurlijk zou hij naar de sportschool kunnen gaan en trainen, maar zolang hij die groeispurt niet heeft gehad zal dat mi weinig zoden aan de dijk zetten. Met 12 jaar extra eiwit gaan eten zou ik alleen doen onder begeleiding.
    Mijn zoon was ook lang fysiek niet sterk. Werd bij voetbal hele veld over geduwd en heeft daardoor een seizoen maar weinig meegedaan. Toen de puberteit eindelijk volop begon werd hij ineens veel sterker en nu is hij groter en sterker dan veel van zijn teamgenoten zonder daar iets speciaals voor te doen.

3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Zo was mn man ook, zag er heel iel uit maar was stiekem kneiter sterk. Pas als volwassene (jaar of 23) was t ineens een beer van een vent met brede borstkas enzo.

Vrees dat je aan de bouw weinig kan doen, met zijn leeftijd ook zeker nog niet aan krachttraining ofzo gaan doen dat geeft meer ellende dan voordelen. Vanaf een jaar of 16 kan je daar RUSTIG mee beginnen, voor nu alleen conditioneel doen.

Dat kweekt alleen weinig spieren helaas. Maar met de leeftijd komt het uiteindelijk doorgaans helemaal goed.

4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Wat voor sport doet je zoon? Want voor rugby heb je bijvoorbeeld een heel andere spierbouw nodig dan bij ballet.
    Hoe lang is hij en wat is zijn gewicht? Dat moet je ook weten voordat je verder kan kijken. Het is verstandig om hier naar te kijken met de fysio en diëtist van de bondsvereniging van zijn sport. Ook kunnen zij kijken of hij mogelijk al in het begin van zijn groeispurt komt.

Mijn dochter is bijvoorbeeld in september 12 geworden en nu 1,40m en 27,5 kilo (8 uur per week sport op school, 5 a 6 keer per week training en of wedstrijden en soms gaat ze tijdens een tussenuur nog extra trainen in de topsporters ruimte op school). Zij eet bij het ontbijt 1 boterham, als lunch 2 boterhammen met wat komkommer en of fruit (of ze haalt iets in de schoolkantine of Mac :|), bij thuiskomst noodles, dan voor het sporten 2 kaas tosti's of warm eten (afhankelijk van het desbetreffende tijdstip), binnen 30 minuten na het sporten eet ze een flinke kom skyr, soms nog met 2 gekookte eieren erbij, heeft ze nog niet gedineerd dan eet ze later nog een warme maaltijd en dan gaat ze naar bed.
    Vanuit de bondsvereniging is het advies om dus binnen 30 minuten na het trainen en of de wedstrijden veel eiwitrijke voeding te eten, dit bevordert de spieropbouw.
    Maar ondanks dat ze klein en iel is, duwt ze haar tegenstanders gewoon weg (ze voetbalt met en tegen 14 jarige jongens). Ik geloof nooit dat dat door haar spiermassa komt, maar vooral door techniek en durven.

Jessi79 en owly vinden dit leuk.
  5. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Wellicht helpen met accepteren dat dit is wie hij is? Net als bij vrouwen bestaan er dikke en dunne vrouwen en alles ertussenin. Ik heb een kennis die als jongetje iel was en dat nog steeds gewoon is. Daar had en heeft hij soms nog steeds moeite mee door het schoonheidsideaal dat helaas ook voor mannen aanwezig is (gespierd en breed).
    Wellicht verandert het nog, hij is nog jong, maar hem zichzelf nu al leren accepteren kan sowieso geen kwaad!

olleke vindt dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja en nee, want op een gegeven moment houdt dat wel op. Dan zijn de meeste jongens gewoon fysiek veel sterker en dan leg je het als meisje wel af. Bij zoon hebben ook altijd meisjes meegespeeld die bij een bvo speelden, maar na de 0-15 of 0-17 lukt dat echt niet meer. Meisjes zijn vaak ook wat eerder in de puberteit en krijgen een jaar dispensatie, maar het houdt een keer op (uitzonderingen daargelaten).
    Maar durven is absoluut een belangrijk iets!

7. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Sportschool met gewichten zeker nog niet doen op deze leeftijd, daar zijn ze te jong voor.
    Spieren trainen met eigen lichaamsgewicht kan wel. Denk aan push ups, burby's, planken, squats. Eventueel met een weerstandsband.

Mijn dochter is 13 en traint bij de u14 selectie van de handbalschool waar ze fysieke training heeft en dit is met eigen lichaamskracht en soms met een weerstandsband.
    Zoon is 15 en traint bij de u16 en nu pas met gewicht erbij. Na trainen eiwitrijke voeding voor spieropbouw.
    Maar je kan nog erg weinig veranderen in lichaamsbouw. Mijn zoon is ook iel, zit sinds de zomer in de groeispurt en nu begint zijn lichaam ook pas wat te veranderen, wat sterker te worden.
    Dochter is ook slank, maar zij heeft vrouwelijk vormen en altijd al sterke spieren gehad.

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ja rond die leeftijd worden jongens inderdaad sterker. Dochter is een handballer, is technisch heel goed en laat zich door niemand tegen houden. Fysiek is ze vrij sterk en ze is ongeveer 1.72. Ze speelt in een jongenspoule van 13/14 jarige en een enkele 15 jarige. Maar jongens die toch al een aardig postuur hebben heeft ze het fysiek toch wel zwaar tegen. Ze duwt zich er wel doorheen, maar dit gaat gepaard met heel wat blauwe plekken of zoals nu gekneusde ribben.

9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Klopt hoor, het is de bedoeling dat ze tot de O16 bij de jongens blijft voetballen en daarna fulltime naar de bvo alwaar ze dan tegen een jongens team van een jaar jonger gaan voetballen (mits ze überhaupt tot en met die tijd bij de bvo kan blijven).
    Maar nu speelt ze dus een jaar hoger tegen jongens die vaak minimaal een kop en soms zelfs 2 koppen groter zijn. Maar deze jongens zijn (op een enkele uitzondering na) nog niet zo gebouwd als volwassenen. Want tegen die tijd is het inderdaad onbegonnen werk.
    Echter is de zoon van ts nu even oud als mijn dochter, dus zullen de meeste van zijn teamgenoten en eventuele tegenstanders ook nog niet volgroeid zijn. Dus ik denk dat het bij hem ook een kwestie van durven is.

suus1983 vindt dit leuk.
  10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Kan toch dat genoeg teamgenoten en tegenstanders groter en steviger zijn. Ligtberaan hoe iel en klein hij is.
    Toen mijn zoon 12 was waren veel teamgenoten al een kop groter en hadden ook meer body. Zelfs zijn zusje van 2 jaar jonger is lang groter en zwaarder geweest (en zij is ook gewoon slank).
    Maar het is idd ook durven. Zoon ging ook altijd vol tegen zijn tegenstanders in, ook al lukte dit fysiek niet altijd.
    Maar handbal is wel heel stuk fysieker dan voetbal, dus wellicht dat bij voetbal dat pas iets later al aan de orde is.

11. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Ik denk idd dat het bij handbal anders is dan bij voetbal. Mijn zoons zijn lang dus dat is wel fijn met handbal, maar er zijn teamgenootjes die echt technisch gewoon echt heel goed zijn, maar het fysiek toch echt soms afleggen als ze verdedigd worden door iemand die anderhalve kop groter is.

suus1983 vindt dit leuk.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja dat dus. Zoon is technisch heel goed, maar toen hij 1.60 was en de rest tegen de 1.80, hield dat gewoon op. Nu is hij 1.84, nog steeds technisch een heel goede speler en heb je een totaal andere situatie op het veld. Waar ik mij 2 jaar geleden nog afvroeg waarom hij in het selectieteam bleef, kan ik nu weer heel goed zien waarom. Dit is trouwens niet perse lengte, maar vooral de puberteit. Genoeg kleine en sterke voetballers in volwassen teams immers, maar het verschil tussen wel niet puberen en hoe ver in de puberteit is wel enorm goed te merken, zeker op zo'n voetbalveld. Komt wel weer, maar kan wel heel vervelend zijn.

13. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Js dat is bij zoon ook. Hij is nu wel de lengte in het gaan. Technisch is hij heel goed, maar fysiek heeft hij het soms nog wel lastig. Maar komt mede doordat hij middenopbouw speelt en dan al snel 3 verdedigers voor zich heeft. Al helemaal als die doorhebben dat hij snel inloopt en goede schijnbewegingen maakt. Hij gaat dat gevecht gewoon aan, moet het dan van zijn snelheid hebben.
    Verdedigend is hij toch best redelijk sterk, maar iemand die 20 kilo zwaarder is, is wel lastiger om goed tegen te houden.

Hoewel dochter dit laatst handig aanpakte. Jongen was net zo groot als haar, maar heel stuk zwaarder. Gooide alleen vanaf de dekking met goed schot, maar kon geen schijnbewegingen. Dan komt zij ver naar voren en gaat dan mandekking geven. Jongen kwam niet eens meer tot de 9 meter, dus kreeg geen kansen meer en daar hoefde ze hem niet eens fysiek mee te blokken.

olleke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina