Kleuter herhaalt eigen woorden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mocktail2021, 12 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mocktail2021

25 jun 2021
    52
    8
    8
    Vrouw
    Mijn kleuter doet de laatste tijd haar eigen woorden herhalen. Meestal het laatste woord van haar eigen zin of de laatste letter van het woord. ' ik ga lekker spelen..spelen.. spelen.. spelen'. Die herhalingen doet ze dan soort van fluisterend of iig zachtjes. Soms herhaalt ze alleen de laatst letter. ' mama is lief..ff..ff..ff'. Het begon langzaamaan maar merk dat ze het steeds vaker doet. Bijna met elke zin nu.
    Ik vind het zo apart. Ook mompelt ze de laatste tijd meer binnensmonds, meer tegen zichzelf lijkt het... ze snapt het niet als ik haar uitleg dat ze het gewoon 1 keer moet zeggen.
    Ik weet niet zo goed of ik me er druk om moet maken of niet. Is er iemand die dit herkent? Ik hoop dat het iets tijdelijks is..

2. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hmm, geen herkenning, maar zou het niet zo kunnen zijn dat ze bezig is op school met de letters en klanken herkennen en daar thuis verder over nadenkt?
    Op school moeten ze soms ook benoemen wat de laatste letter van een woord is en die letter(klank) benoemen.
    En misschien met het herhalen van het woord ‘spelen’ dat ze bezig is met rijmwoorden proberen te maken (spelen- delen bijv.), maar dat dat gewoon nog niet zo heel goed lukt en ze daarom enkel het woord spelen herhaalt?
    Misschien kan je haar eens uitdagen om rijmwoorden te bedenken.

3. Mocktail2021

25 jun 2021
    52
    8
    8
    Vrouw
    Ze is pas net begonnen in groep 1 dus dat lijkt me niet. Ze zijn in de klas nog helemaal niet bezig met oefenen van letters. Rijmen heb ik net geprobeerd maar dar snapt ze nog niet echt hahah.
    Haar taalontwikkeling is pas met 2 jaar goed op gang gekomen dus was ze ietswat verlaat. Na logopedie onderzoeken blijkt dat ze niet achterloopt op de rest van haar leeftijdsgenootjes dus dat is heel fijn. Ze is iets wat dromerig..ik dacht dat het misschien daar iets mee te maken zou hebben( al weet ik niet zo goed wat).
    Ik hoop dat er iemand is die dit herkent en me wat gerust kan stellen haha. Het gebeurd nu zoveel dat het wel een soort tic lijkt te worden..

4. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Heeft ze dit niet ergens gezien/gehoord op tv of netflix ?

5. Mocktail2021

25 jun 2021
    52
    8
    8
    Vrouw
    Geen idee. De tekenfilms die ze kijkt doen dit volgens mij niet.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.261
    113
    Geen herkenbaarheid. Wel apart. Onze zoon begon met die leeftijd te stotteren. Er is dan zoveel aan de hand dat zijn hoofd sneller ging dat het spreken.

Misschien teveel aan haar hoofd. Het beginnen aan grc1 vraagt ook erg veel.

Als het zo blijft zou ik over een tijd vragen bij de huisarts of je daar wat mee moet

7. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Als je echt ongerust bent, zou ik even de logopedie een mailtje sturen hierover.
    Willen ze vast wel beantwoorden, ook al is je kind hier niet meer onder behandeling.

Deel Deze Pagina