Kleuter al haar hele leven veel hoesten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Willemijntje19, 7 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Even van mij afschrijven hoor.
    Mijn kleuter dochter van 4 jaar heeft al vanaf dat ze een baby is veel last van hoesten wanneer ze verkouden is of verhouden is geweest. Bij elke verkoudheid hebben we gegarandeerd een aantal avonden + nachten veel slaap tekort doordat ze dan soms uren achter elkaar om de paar seconden hoest. Eerst gaven we altijd tijm siroop en allerlei trucjes zoals het kussen ophogen. Maar het lijkt de laatste tijd alleen maar erger te worden.
    In de tweede schoolweek was het natuurlijk meteen weer raak. Ze werd verkouden en hoest nu al weer een ruime week elke avond en soms in de nacht ook. Ze is overigens getest op Corona dus dat is het niet. Haar broertje en zussen zijn ook verkouden, maar die hoesten nauwelijks. Van de huisarts nu Noscapine gekregen en dat helpt wel iets. Maar ik vraag me soms af of er niet meer aan de hand is. Zijn er moeders dit herkennen van hun kind? Ik moet er wel bij vertellen dat ze ASS heeft en wat jonger is in haar ontwikkeling. Soms denk ik ook wel dat het hoesten een soort van dwangmatig iets is, waar ze moeilijk mee kan stoppen. Ook raakt ze er in de nacht ook soms van in paniek en moet er dan bij huilen.
    We zijn inmiddels een beetje ten einde raad, we vinden het zo sneu voor haar en gaan dit ook wel bespreken met de huisarts, maar eerst was ik benieuwd of iemand dit herkend en wat het dan bij jou kind is.

bedankt voor het lezen

2. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn zoon had 'peuterastma'. Zodra hij een luchtweginfectie had dan kreeg hij een typisch kuchje en haalde wat moeizamer adem. Als je dan je oor op zijn ruggetje legde, dan piepte het ook over de longen. Wij kregen hiervoor een puffer. Naarmate hij ouder werd (en zijn luchtwegen letterlijk groter werden) verdween dit. Ik denk dat we pufje voor het laatst hebben gebruikt toen hij 9 jaar was.

Ik geloof dat het officieel bronchiale hyperreactiviteit heet. Ook na infectie zijn luchtwegen dan nog extra gevoelig en dan kan het hoesten weken aanhouden (vergelijk het met de dunne, roze huid dat onder een korstje vandaan komt. Het wondje is genezen, maar de huid ziet er nog niet precies hetzelfde uit als omliggende huid en heeft wat meer tijd nodig om weer 'normaal' te worden).

Vero0504 en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  3. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zal er eens op googelen. Klinkt in elk geval wel behoorlijk hetzelfde! En mooi uitgelegd!
    Ik zie toevallig dat je zoon ook ASS heeft?

4. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik herken het in die zin dat ik er zelf ook last van heb. Als ik verkouden ben (geweest) kan ik nog weken blijven hoesten, terwijl de verkoudheid allang weg is. Zo erg dat ik nachten niet slaap en zelfs moet overgeven, omdat mijn middenrif zo heftig gaat samentrekken van het hoesten. Echt heel vervelend, want je kan nergens heen. Geen bioscoop of vergadering of met het OV, want je loopt constant te hoesten alsof je een mijnwerker bent. Mensen kijken je aan alsof je dood gaat. En alle huis en tuin middeltjes doen niks. Keelsnoepjes en hoestsiroop doet allemaal niks, want het zit dan echt in mijn bronchien en niet in mijn keel.

Dingen die (een beetje) helpen bij mij:
    - meer rechtop in bed liggen.
    - speciaal pilletje van de huisarts (codeine dacht ik), maar daar word je wel duf van en mocht ik bijvoorbeeld geen auto meer rijden de dag erna. Maar dat was echt een paardenmiddel. Meteen hele nacht geslapen zonder hoesten toen.
    - zo min mogelijk neusspray gebruiken bij verkoudheid. Dat wakkert het bij mij namelijk aan. Xylometazoline spray.

Verder helaas weinig tips. Ik heb er al mijn hele volwassen leven last van. Ik moet er wel bij zeggen dat ik 10 jaar lang gerookt heb en inmiddels alweer 7 jaar ben gestopt. Maar heb er nog altijd last van.

Willemijntje19 vindt dit leuk.
  5. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Is het hoesten uit droogte of kriebel of meer een brok in de keel?

Willemijntje19 vindt dit leuk.
  6. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    bedankt voor je reactie en tips! Waar wat vervelend dat jij er ook zo’n last van hebt. Het is bij onze dochter idd ook echt na elke verkoudheid nog weken hoesten. Om gek van te worden. Codeïne heb ik idd ook al aan gedacht. Eens navragen bij de arts of kinderen dat al mogen. Volgens mij zit er in Noscapine een soort gelijk iets wat ook wat suffig maakt en niet mee in het verkeer mag geloof ik. Bedankt in elk geval!

Fennec vindt dit leuk.
  7. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Heb het gevoel dat het een kriebelhoest is, maar helemaal zekerweten doe ik dat niet.

8. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.710
    7.188
    113
    Vrouw
    Ik herken het compleet, maar dan bij mijn zoontje van 3. Élke verkoudheid is het hoesten, soms echt tot kokhalzen aan toe. We zijn er eens voor bij de huisarts geweest, maar die maakte er verder niets van.

9. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Is ze ook vaak snotterig? Ik heb mijzelf recentelijk op allergieën laten testen omdat ik zo vaak verkouden ben, blijkt dat ik huisstofmijtallergie heb. Daar kan je ook kriebel in je keel van hebben.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Ik zou toch naar de huisarts gaan. Kijken naar astma en wat @Dubbelgeluk ook schrijft van huisstofmijt kun je ook kriebels in je keel krijgen.

Zo stond ik net nog zo te hoesten omdat ik aan het stoffen was:rolleyes:

11. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Is ze al eens doorverwezen voor verder onderzoek? Bijvoorbeeld voor amandelen, astma of allergieën?

12. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ons kind heeft gehoest vanaf peuter tot 4 jarige. Was overigens echt een diepe zeehondenhoest, echt heel heftig. Overigens ook heel vaak ziek en koorts. Met 4 jaar naar de KNO arts gegaan. Drie weken later amandelen er uit en van een altijd ziek kindje naar een gezonde energieke kleuter. Laat dus ook altijd even verder kijken en blijf niet hangen in bezoekjes bij de huisarts.

littlemunchkin vindt dit leuk.
  13. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Ik dacht ook direct aan vergrote neus en of keelamandelen.

Door vergrote keelamandelen kan je ook meer gaan hoesten. Omdat je het slijm minder makkelijk weg krijgt.
    Hier zelf ervaring mee gehad met onze dochter. Nu ze eruit zijn, geen hoestbui meer gehad.

14. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hier vergrote keelamandelen, een huig die vastgegroeid zit aan één van de amandelen en peuterastma, maar géén chronische hoest.
    Wel altijd hoesten nadat ze gerend heeft of zoals nu, bij verkoudheid.

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Sochter hier t zelfde verhaal. Na een RS met 18mnd gevoelig op dr longen. Net 3 jaar en peuterastma aanval, toen GELUKKIG puffers gekregen. Door die longbeschermer kregen die longen eindelijk eens een keer goed rust.

Elke keer na een verkoudheid behoud ze een soort tik vrij langdurig. Vooral gedachtenloos of in verweg focus kucht ze dan heel vaak terwijl ze voorbij komt rennen en springen zonder kuchje. In de nacht ook geregeld kuchen, maar niet to paniek aan toe ofzo.

Deel Deze Pagina