hoe lang zonnebanken?

Discussion in 'Zwangerschap' started by lovekisses, Jan 22, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lovekisses

lovekisses Bekend lid

Oct 24, 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi meiden!
    Voordat ik zwanger was ging ik eens in de twee maanden naar fe zonnebank. Nu ben ik al een hele tijd niet meer geweest en zou graag willen gaan.
    Je knapt er erg van op en ik zit dan ook echt lekkerder in me vel.
    Volgens mijn verloskundige kan het geen kwaad, zolang ik het maar niet te vaak doe en te lang. Maar nu ben ik bang dat ik een gezichtsmasker krijg.
    Hoe kan ik een zwangerschapsmasker voorkomen? Ben in augustus uitgerekend dus loop dan ook hartje zomer..

Alle tips zijn welkom!

2. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Handdoek op je gezicht leggen? :)

Maar ja dan krijg je kleurverschil.

Ik persoonlijk zou het niet risceren.

Alternatief voor zonlicht en om je lekker te voelen is extra vitamine D innemen.

3. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

Oct 23, 2007
    1,679
    0
    36
    Ik zou in eerste instantie niet eens onder de zonnebank gaan.
    Tijdens mijn 1e zwangerschap ook niet gedaan (Ging daarvoor altijd onder de zonnebank.)

Die zwangerschapmasker hoeft niet alleen in je gezicht te ontstaan kan ook op je buik bijvoorbeeld.

Extra vitaminde D wat mijn bovenganger zegt is ook een aanrader!

4. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Zwangerschapsmasker hoeft niet alleen in je gezicht te komen...

Ik zou dus gewoon helemaal niet gaan

5. lovekisses

lovekisses Bekend lid

Oct 24, 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Okee jaa ik wil toch echt een zonnebankie pakken.. zie zo wit.. helpt het misschien om een hele lichte bank te nemen?

6. MLkids

MLkids Niet meer actief

Zonnebanken worden toch meestal afgeraden:

Het is goed mogelijk dat gynaecologen het gebruik van de zonnebank afraden om diverse redenen: het zwangerschapsmasker (de pigmentvlekken waarover hierboven beschreven) en de linea negra (donkere streep van de navel tot het schaambeen) kunnen zichtbaar worden. Deze verkleuringen van de huid gaan vaak pas na weken of maanden na de bevalling weer weg en in sommige gevallen helemaal niet meer.

Het is daarnaast mogelijk dat het te warm wordt voor de foetus. Een foetus heeft zelf geen temperatuurcontrole en moet dus jouw lichaamstemperatuur ondergaan. Net zoals broedeieren een zeer specifieke temperatuur nodig hebben om te broeden, heeft ook de foetus een regelmaat aan temperatuur nodig.

Een te hoge temperatuur in de baarmoeder verhoogt het risico op een miskraam, neurologische afwijkingen bij de baby en cardiologische afwijkingen. Daarnaast is de lichaamstemperatuur van je baby al iets hoger en stijgt jouw lichaamstemperatuur ook (ongeveer met een halve graad). De extra warmte geeft het lichaam in principe wel af via de huid. Vochtverlies is ook een probleem: drink dus voldoende water. Als er te veel vochtverlies is, dan zou de bloedtoevoer naar de placenta afnemen.

Kleine nota: Zonnecentra zijn wettelijk verplicht zwangere vrouwen te weigeren.

Pré-eclampsie of zwangerschapsvergiftiging
    Pré-eclampsie is een belangrijke oorzaak van overlijden van vrouwen tijdens de zwangerschap en daardoor komt natuurlijk ook het leven van het ongeboren kind in gevaar. Zwangerschapsvergiftiging is eigenlijk een onjuiste naam voor dit ernstige ziektebeeld, omdat er geen sprake is van vergiftiging.
    Het is dan logisch dat vrouwen met een risico op zwangerschapsvergiftiging zeer voorzichtig moeten zijn en absoluut de zonnebank of sauna moeten vermijden.
    Vrouwen onder de 20 of boven 40 jaar die in verwachting zijn van hun eerst kind, vrouwen met een bestaande hoge bloeddruk of vrouwen die in verwachting zijn van een meerling lopen een verhoogd risico op Pré-eclampsie. Maak dus op geregelde basis een afspraak voor een zwangerschapscontrole.

7. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

je moet het natuurlijk zelf weten meid. maar het lijkt mij voor je kindje helemaal niet fijn onder die felle lampen. en inderdaad die hitte vind die kleine ook niet prettig.
    als je dan toch besluit te gaan probeer dan 7 minuutjes en niet langer.
    en dat je zo wit bent geeft toch niet met dit weer? je bent toch helemaal dik gekleed met de weer? niemand die zie dat jij wit ziet hoor:)
    en op je gezicht kan je wel een beetje makeup doen:)

8. Netje84

Netje84 Actief lid

Apr 2, 2012
    296
    0
    0
    Ik zou ook geen risico nemen als ik jou was. Misschien kan het niet meteen kwaad, maar je kindje vind 't echt niet prettig! Net als met roken, alcohol drinken en rood vlees eten. Laat 't nog even een half jaartje voor wat het is. Zo erg is dat toch niet?

9. Saga

Saga Fanatiek lid

Jul 10, 2012
    1,472
    0
    0
    N-Nederland
    Zou niet gaan!

10. lovekisses

lovekisses Bekend lid

Oct 24, 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    heey meiden!

Bedankt voor jullie tips en het meedenken.
    ik had al begrepen dat de hitte niet prettig is voor de uk en had daarom ook al besloten om alleen gezichtzonnebank te pakken hoor!
    zal zeker niets doen door risicos op te zoeken.

dus het enige waar ik voor moet oppassen is een gezichtsmasker.. en omdat ik volop in de zomer loop, zat ik te denken of er misschien een manier was om het misschien op te bouwen, zodat me huid een beetje gewend is aan de zon en dan misschien minder snel een zwangerschapsmasker krijg..

11. Netje84

Netje84 Actief lid

Apr 2, 2012
    296
    0
    0
    Ik weet alleen dat er aangeraden wordt om met een hoge factor te smeren in de zomer, dus misschien kun je het met een gezichtszonnebank ook op die manier opbouwen?

Goed dat je geen risico's neemt mbt je kleine! Succes!

12. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

Oct 23, 2007
    1,679
    0
    36
    Waarom gebruik je niet poeder? en een blouser?
    Krijg je ook al een warmere tint van in je gezicht en 's avonds haal je het er gewoon af met make-up doekjes...

13. lovekisses

lovekisses Bekend lid

Oct 24, 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    @netje84 ik zal me zeker goed insmeren in de zomer.. nu hopen dat het 'opbouwen' daadwerkelijk werkt haha

@kimmuh ik voel me altijd een stuk lekkerder als ik een zonnebankie hebt gepakt. geeft me echt een boost. en qua make up draag ik alleen mascara verder vind ik het niet prettig op iets op me gezicht te smeren.. gaat me dan irriteren en al helemaal in de zomer! Dan ga ik nog bruin zweten haha

14. Nummertje4

Nummertje4 Actief lid

Jul 18, 2012
    319
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een zwangerschapsmasker kan je alleen voorkomen met een hoge zonnebrand factor het liefst 40+ opbouwen heeft geen zin want dan bouw je dus toch pigment op en dus ook evt een zwanger schapsmasker. Dus moet je een keuze maken of wit blijven en evt zelfbruiner of een bronzing poeder gebruiken of wel bruin worden met evt een masker ( niet iedereen krijgt die ) en zelfs als je het helemaal wil voorkomen moet je elke dag dat je buiten komt (al is het maar om te wandelen fietsen of gewoon in de tuin )dan moet je elke dag een factor gebruiken want elke zonnestraal activeert pigment .
    Dus ik zou de gezichtsbruiner echt niet doen als je geen masker wilt !

15. Rica

Rica VIP lid

May 16, 2008
    7,521
    105
    63
    Female
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Nou niet gaan, helaas pindakaas maar smeer dan maar zelfbruiner op :)
    Ik zou het risico niet nemen!!
    niet alleen voor een zwmasker maar die temperaturen zijn ook niet goed...
    MLKIDS goede uitleg, zegt genoeg toch?

16. lovekisses

lovekisses Bekend lid

Oct 24, 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoals ik al zei neem ik alleen een gezichtsbruiner en dus heeft de baby daar geen last van..
    En ik zou wel graag een zonnebankie willen pakken dus wil graag even weten wat helpt om een gezichtsmasker te voorkomen.. Zoals een zonnebrand, aangezien ik in de zomer toch elke dag in de zon loop!

17. MamaJulia

MamaJulia Bekend lid

Oct 11, 2012
    719
    0
    0
    Wij zijn toen ik 3 maanden zwanger was naar Thailand gegaan om daar een maand rond te trekken. Ik had na een maand volle bak zon (met idd factor 50) kunnen constateren dat ik geen last heb van een zwangerschapsmasker.

Voordat ik zwanger werd ging ik al eens in de twee weken onder de zonnebank, maar de eerste 3 maanden heb ik dat op advies van mijn VK gelaten. Nadat we terug kwamen uit Thailand heb ik die kuur weer opgepakt. Ik ga eens in de twee weken onder een niet al te zware bank en max een kwartiertje. Dit kan volgens mijn VK gewoon mits je dit voor je zwangerschap ook al deed.

Je kunt het dus proberen als je dat wilt, als je je er niet goed bij voelt kun je er weer onderuit gaan. Ik voel me er prettig bij, heb baad bij de vitamine D die m'n lijf zo aanmaakt en mijn baby reageert niet anders dan anders. Ik ga ook gewoon nog naar de sauna omdat mijn VK aangaf dat mits je voor je zwangerschap ook een saunabezoeker was, je prima tussen je 3e en je 7e maand naar de sauna kunt.

Doen waar je je goed bij voelt dus en desnoods test je idd de gezichtsbruiner bij de zonnestudio eens als dat voldoende voor je is. Gewoon rustig opbouwen en kijken wat je pigment doet.

Njoy!

18. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Ik zou het zelf niet durven, bang dat mn kleintje het veel te warm krijgt.
    Ondanks dat ik half Spaans ben en heel snel bruin word is het in de winter echt schrikken als ik geen zonlicht krijg. Ik word altijd heel bleek in mn gezicht.
    Dus nu heb ik thuis een kuurtje met een gezichtsbruiner gedaan zodat in ieder geval mn gezicht er weer fris uitziet haha, heb een hekel aan dikke lagen poeder. En ik ben heel erg hoor, want ik moet er niet aan denken om mezelf op kraamfoto's terug te zien met een lijkbleek gezicht haha.:)

19. Bri

Bri Niet meer actief

Gezichtsbruiner (zonnebank bedoel ik, niet een smeersel) zou ik juist niet gebruiken, als er nou een plek is waar je geen pigmentvlekken wilt is het je gezicht wel.

Wist je dat zonnebanken sowieso worden afgeraden door dermatologen?

Mijn advies: smeer iets, of gebruik poeder, maar blijf liever weg uit de zonnebank.

20. Leo85

Leo85 Niet meer actief

1e 3 maanden zou ik sowieso niet doen vanwege de temperatuur, daarna kan dat geen kwaad, dan mag je ook weer naar de sauna enzo dus..

Zou wel als je gaat een lichtere bank nemen dan voorheen, en goed insmeren..

Share This Page