Tips gevraagd, oefenen drinken uit gewone beker.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door DeeLighT, 3 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sarah84

    Sarah84 VIP lid

    21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    @Deelight...Gewoon rustig oefenen! Pas geleden was hier een pedagoge, omdat het met Finn even niet goed ging na het overlijden van mijn schoonvader. En ik gaf hem wat te drinken in een gewone beker. Toen vond ze het heel knap dat ie het al helemaal zelf op tafel kon zetten en kon drinken. Ze zei dat ze het nog niet moeten kunnen, maar er wel al mee bezig moeten zijn. Ze zei ook dat we wel veel eisten en dat niet ieder kindje dat zou doen. Wist ik dat...ik dacht idd dat je kind na 9 maanden uit een gewone beker moest gaan drinken! Hahahaha!
     
  2. bloem2

    bloem2 Niet meer actief

    Hier vind mijn zoontje het glas al reuze interessant vanaf 6 maanden, sindsdien laat ik hem ook altijd slokjes water bij mij drinken, geweldig vind hij dat.
    Hij snapt nu ook al goed hoe hij het water uit het glas moet krijgen en kan ook al echt kleine slokjes nemen. Eerst liet ik gewoon de laatste druppel over omdat het anders over hem heen ging maar nu kan hij dus al gewoon slokjes nemen. Ben natuurlijk nog niet bewust met een beker aan het oefenen... gebruik gewoon een flesje water als hij zelf drinken krijgt maar wel leuk om te zien dat het hem boeid en hij het zo leuk vind.

    Ik zou me niet zo een zorgen maken, komt vanzelf wel...
     
  3. tukker

    tukker Fanatiek lid

    1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Hier ook idem...En ze kan het al best wel goed:):D
     
  4. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    wij zijn hier al anderhalf jaar mee bezig. ik ben geen voorstander van drinken oefenen in bad omdat wij hem proberen te leren dat je water uit het bad of uit het zwembad liever niet drinkt. dan is het nogal tegenstrijdig om drinken te oefenen in bad. maar omdat mijn zoon niet kapot was van de tuitbekers en er niet mee om kon gaan. (hij snapt niet dat het omhoog gehouden moet worden). drinkt hij nu uit een gewone beker met een doodnormaal wegwerprietje.( goed voor de mondspieren ook nog eens) dit gaat als een trein. zo af en toe opd e dag oefenen we met gewoon drinken. net voordat hij in bad gaat na het avondeten of met het tanden poetsen ofzo met een normale plastic beker.
     
  5. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Hoe oud is je dochter? Of lees ik daar nou overheen?

    In ieder geval: ik heb eigenlijk nooit doelbewust geoefend met mijn zoontje. Ik bood het hem wel regelmatig aan in een gewone beker, maar hij wilde ook gewoon niet. Bovendien ging het dan tergend langzaam en dronk hij dus veel te weinig. Ik heb het op z'n beloop gelaten en op een gegeven moment kon hij het gewoon. Sindsdien krijgt hij standaard een beker bij het eten, tijdens het spelen nog steeds een tuitbeker met water. Ik denk dat hij een maand of 20 was toen hij echt uit een beker ging drinken. Ik vond het wel best eerlijk gezegd ;)
     
  6. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ze snapt het dus gewoon nog niet. Laat haar lekker zou ik zeggen :) Blijf het af en toe proberen, maar maak er geen halszaak van. Ze gaat het vanzelf door hebben.
     
  7. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Bij 'De Kleine' in Kampen, is een babyspeciaalzaak. Misschien even in de buurt kijken? Het was vorig jaar iets van babyproduct van het jaar ofzo, dus toen wel bekender geworden. Daar kan ze gewoon ook een keer mee schudden, zonder dat het een probleem is. Geeft iets meer rust bij het oefenen ;)

    Ik vind dat men hier trouwens er wel heel gemakkelijk over doet hoor. Julia kon al voor haar verjaardag uit een gewone beker drinken en het is ook belangrijk voor de mondspieren. Uit een rietje drinken kan ze ook, maar daarbij gebruiken ze dezelfde spieren als bij het drinken uit een fles of tuitbeker, en bij het drinken uit een gewone beker is dat heel anders. Ik zou dus zeker goed blijven oefenen. Misschien van de zomer lekker buiten met een emmer water en een bekertje?

    Enneh, tot 2 jaar uit een fles drinken lijkt me ook niet helemaal gezond. Dat is echt een verslaving hoor! Nergens voor nodig!
     
  8. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief


    Tot een jaar of 3 af en toe uit een flesje drinken ik zie het probleem niet. Als ze tussen door ook gewoon uit bekersdrinken. Ze leren het van zelf wel.

    Ben het dus niet met jou eens wat betreft die mond spieren of wat dan ook. Het komt allemaal van zelf het ene kindje is het andere kindje niet en praten leren ze echt ook wel goed ook al drinken ze uit een flesje.

    Hier, Twee melk flesjes nog per dag s morgens en de avond.

    Bied de hele dag haar drink beker aan staat gewoon op tafel en kan ze zo pakken. Soms rietjesbeker of een pakje drinken met een rietje.

    Mijn motto is. het gaat er niet om hoe het er in gaat als het er maar in gaat.

    En weet uit ervaring ooit drinken ze echt wel uit een beker. Komt goed.
     
  9. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ja gut, een speen is ook af te raden, borstvoeding is ook beter voor de mondspieren, etc. Ik vind het zelf echt niet nodig om er zoveel druk achter te zetten, terwijl je kind waarschijnlijk ook prima leert praten wanneer het met 2 jaar uit een beker drinkt. Je hoeft er ook niet onverschillig tegenover te staan en kunt het dus regelmatig proberen. Maar het intensief oefenen en je er zorgen over maken vind ik ook niet nodig.
    Overigens heb ik het ook niet over het drinken uit een fles. Een tuitbeker is een prima tussenstap. Over het algemeen snappen ze deze sneller dan het drinken uit een beker.
     
  10. adi

    adi Niet meer actief

    Hier ook niet echt geoefend hoor, maar ze kunnen inmiddels prima uit een glas/beker drinken. Wij moeten de beker alleen nog zelf vasthouden, omdat ze die coördinatie niet goed onder controle hebben (op de juiste plek op de lippen zetten, en goed op 1 plek vasthouden tijdens het drinken)

    Ik kreeg hier ooit de tip om de beker niet zo schuin te houden dat het water omkiept, want dan moet het kindje tegen de stroom werken. Hier werkt het beste om de beker zo vast te houden dat het water net op het randje komt, en zij zelf die eruit trekken/ drinken. Eigenlijk hetzelfde wat wij zelf doen, wij gieten ook niet het water in onze mond.
     
  11. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Hier een ventje wat het in principe wel kàn, maar het dus hilarisch vindt om telkens weer de inhoud over zich heen te kiepen...
    En mama maar dweilen, ja niet dus.... zeker niet in deze toestand met die enorme buik...

    Iedereen zei altijd tegen mij: 'dat doet ie één keer, en dan vindt ie het vies en is het over'...

    Ehhh.. nee dus...
    Dus hier doen we het wel af en toe, meneer KAN het ook alleen, maar mag dat gewoon nog eventjes niet.
    Wellicht slecht voor zijn ontwikkeling om hem toch nog zijn rietjesbeker te geven, maar mama gaat echt niet 10x per dag de vloer dweilen, sorry :)
     
  12. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ohh, ik wil ook niemand onder druk zetten of zich zorgen laten maken hoor! Maar soms denk ik, gebruik de tijd die je hebt om dit soort dingen lekker te oefenen. Ik ben daar wel gemakkelijk in. Als het handiger is om dingen vroeg te leren, dan begin ik er vroeg mee. Je kunt alles wel rekken onder het mom van 'ze leren het vanzelf wel', maar sommige dingen zijn reuze handig om vroeg te leren! Beker vergeten? Julia drinkt uit een glas! Geen speen meenemen ergens naar toe. En een flesje, tsja, misschien is dat persoonlijk ofzo, maar ik snap het voordeel er niet van. Je kunt toch net zo goed warme melk in een (tuit)beker geven? Is beter voor het mondje enzo. Als je kunt kiezen tussen iets wat beter voor je kindje is of niet, waarom dan niet kiezen voor het beste? Dat kost dan misschien wat moeite, maar ja, ik heb dat er persoonlijk wel voor over. Ik vind dat geen druk, ik vind dat zelf belangrijk genoeg om er tijd in te steken.

    Julia drinkt trouwens ook niet altijd uit een gewone beker hoor. Meestal uit haar 360 antilek beker of uit een tuitbeker. Maar de flesjes zijn hier al een half jaar écht opgeruimd. Gelukkig!
     
  13. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Flesjes hebben we hier dan gelukkig nooit gehad, waar een flesweigeraartje toch al niet goed voor is :D

    Maar goed... offtopic
     
  14. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Hey allemaal, bedankt voor de input!

    Een fles gebruikt ze alleen nog 's morgens voor haar papje... is zo'n lekker knus momentje. Heb nooit BV kunnen geven en dit moment van de dag ligt ze lekker bij me te drinken...
    Verder gebruikt ze inderdaad haar tuitbeker en drinken met een rietje kan ze ook.
    Praten is geen probleem, ze zingt sinds een week of 2 poesje mauw....

    Gentle, ik ben het met je eens dat het verstandig is je kind dingen te leren waar ze klaar voor zijn. Zo leer ik haar ook veel zelf,
    eigen bordje opruimen, jasje aan en uit doen en dat soort zaken. Nu dus dit ;)
    Ik ga zeker kijken voor die kiddyboo 360 beker.

    adi, dat slokjes nemen kan ze idd wel.

    Het ging mij er voornamelijk om dat ik dacht dat ik er niet genoeg aan deed, dat blijkt dus enorm mee te vallen.
    Yukl, bedankt dus (btw ze is 20 maanden).
     
  15. Gwenolyn

    Gwenolyn VIP lid

    13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Die gebruiken wij ook. Vind het ook een super fijne beker.
     
  16. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou zeggen: lekker belangrijk. Maar goed, ik word een beetje moe van alles wat kinderen hier allemaal wel niet moeten kunnen en moeten doen en moeten leren. Het meest natuurlijke is dat kindjes heel erg lang bij hun mama drinken, dus je kind is echt niet verpest als ze niet met 20 maanden uit een beker drinkt.

    M kon al vrij snel uit een beker drinken, T drinkt ook prima uit een beker. Maar M heeft de eerste 2 jaar voornamelijk uit een tuit of rietjesbeker gedronken (drinkt enkel melk, thee en water). Met 2 jaar vrijwel altijd uit een bekertje of glas. Maar ze drinkt bar slecht dus ik ga weer een rietjesbeker aanschaffen. Enkel voor water en enkel voor gedurende de dag en onderweg (ik nam nu steeds pakjes water mee, geen verschil dus en minder afval).

    Dus ja. Ik denk dat je je kindje moet volgen. Jouw kind vindt drinken uit een beker niet boeiend genoeg om moeite voor te doen. Lekker een maandje laten zitten en dan opnieuw proberen.

    Overigens zou ik met zoete dranken (vruchtensap, limo etc) wel uitkijken, maar dan niet zozeer vanwege de soort beker: maar wel dat ze dat in een keer leegdrinkt. Steeds maar kleine slokjes is extra belastend voor je gebit ... ;)
     
  17. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    T geef ik trouwens echt geen beker in zn hand, die smijt ie zo door de kamer en dan lekker spetteren met zn handjes. In bad drinkt ie wel van het water (geen badolie meer dus) uit een beker en dat vindt ie een giller.

    Als ie ouder is dan ziet ie zn zus het doen en ons en dan komt het vanzelf. Anders op de speelzaal: daar drinken ze thee uit een glas.
     
  18. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    het meest grappige van dit topic van vandaag vind ik dat drinken uit een rietje net zo slecht zou zijn als drinken uit een fles.

    mijn middelste zoon heeft 2 jaar logopodie gehad omdat hij niet kon praten ( doof geweest) en hij kon prima uit een beker drinken ( hij was 3 toen ) en raadt eens wat wij als eerste oefening mee naar huis kregen toendertijd. juist.... drinken uit een rietje, dat was goed voor de mondspieren te ontwikkelen. ik denk dus echt niet dat onze zoon er iets van krijgt dat hij met zijn 23 maanden uit een rietje drinkt. het is ook bijzonder handig, als je weg gaat steek je een pakje drinken bij je en je hebt altijd iets bij de hand.

    zoals jullie het omschrijven kan hij ook uit een beker drinken, als ik hem vasthou. als hij het zelf vasthoudt beland de inhoud in zijn shirt. en ik vind zelf drinken dus het moment dat ze zelf de beker vast kunnen houden en de inhoud op en normale manier in hun mond kunnen krijgen ipv in hun shirt. dan kunnen ze voor mij zelf drinken uit een beker.
     
  19. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Salapio, ik snap wel wat je bedoelt.... de meningen zijn ook zo uiteenlopend. Hier hoor je dit, daar hoor je dat....maar wat nu echt goed is vraag je je weleens af. Je kind volgen, probeer ik wel zoveel mogelijk te doen maar soms ben je weleens onzeker en vraag je je af of je het goed doet. Heeft elke moeder weleens toch?
    Zal in elk geval nooit wat forceren wat ze echt niet wil.

    blup, dat laatste wat jij zegt vind ik dus ook. Slokjes nemen terwijl ik de beker vasthoud, vind ik geen zelf drinken.
     
  20. adi

    adi Niet meer actief

    Het is maar voor welke reden je het drinken uit de beker wilt stimuleren. Als het is voor de ontwikkeling van de mondspieren, maakt het geen bal uit wie de beker vasthoudt.
    Als het is om het drinken makkelijker te maken buiten het huis (geen attributen meeslepen) en dat je zelf je handen vrij hebt, dan is het wel handig dat de kleine zelf de beker kan vasthouden.

    Zelf vasthouden heeft namelijk niks te maken met wel of niet kunnen drinken. Het is puur afhankelijk van de oog/hand coördinatie van het kindje.
     

Deel Deze Pagina