Met de pot mee...hoe met koemelkallergie

Discussie in 'Voeding' gestart door Lovelymum87, 22 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovelymum87

Lovelymum87 Actief lid

1 mei 2014
    434
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik merk dat ik het toch lastiger vind om voor iedereen te koken...
    Mijn zoontje heeft koemelkallergie en dus best lastig met koken.
    Zelf eten wij vrij veel met kruiden uit pakjes of zakjes en pastasaus uit potten.
    Hier zit vaak melk en zout in wat zoontje dus niet mag...
    Sommige dingen mag hij wel, maar ben ik bang dat hij teveel zout binnen krijgt...
    Nu maak ik dus vaak voor ons eten en hij krijgt standaard eten uit de stomer...
    Maar ik merk dat hij vaak naar ons eten wijst en dat ook wilt...

Hoe kan ik dit goed combineren?
    Wil vandaag eens gebakken aardappels maken en dan apart voor hem zonder ui en peper en in soja boter...
    Maar qua groente....hij krijgt altijd verse groente of diepvries groente....
    Kan je dat ook bakken of toch koken of stomen?
    Vind het best lastig....

Dus misschien ervaringen hier:)

2. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    Als je eenmaal weet hoe en wat dan wordt het vast een stuk makkelijker :)
    Groenten kan je zeker bakken maar neem aan dat je bij zo'n kleintje uit moet kijken met veel vet. Er is meer (bak)boter die geschikt is, bijvoorbeeld Wajang, of Alpro, maar die bedoel je vast. En bijvoorbeeld olijfolie is zeker weten koemelkvrij en ook geen zout. Je kan ook wokken of roerbakken? Dan zou je voor hem gewoon zijn portie aan de kant kunnen houden en er dan kruiden etc bij doen. En koken zonder zakjes en pakjes kan ook heel lekker zijn :p
    Als je diepvries groenten bakt wilt het wel soms gebeuren dat er veel vocht uit komt bij waterige groente.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kan toch voor jezelf ook standaard bakken met olie, dan hoef je daarvoor al niet apart te koken. Groente kan je bakken, maar eten jullie dan zelf nooit gekookte groente? Of groente in de oven klaarmaken, met wat olie. Pastasaus is ook zo klaargemaakt met een blik tomaten of een fles passata. Gewoon proberen minder pakjes te gebruiken, dat is voor jullie ook veel gezonder!

4. Lovelymum87

Lovelymum87 Actief lid

1 mei 2014
    434
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zelf maken we idd ook alles met Becel olie en de alpro soja boter.
    Dat hebben we al aangepast...

Pakjes en alles ga ik er niet uit doen, vind de kruiden lekkerder en het is niet dat we dat elke dag eten...maar denk 3 keer in de week ofzo...

Maar veel dingen wat wij eten zit melk in, dat is gewoon het ding...

Maar wokken idd een goede!
    Wij eten vaak vers maar dan zit er ui en prei doorheen waar hij slecht tegen kan...
    Dus vandaar dat hij dan apart heeft...

Ga maar is proberen te starten met gebakken aardappels, groente en vlees bakken ipv uit de stomer...

Best een gedoe hahahaha, vind het gewoon jammer dat hij niet met ons mee kan eten, ook voor hemzelf...

5. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

kijk eens bij ah. De huismerken hebben goede etiketten met duidelijke allergenen info.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wij passen ons eten vaak zelf aan, zodat onze jongste gewoon met ons mee eet.

Ik ben vanuit huis gewend om zoutloos te eten/koken. Ook voor volwassenen is zout niet goed, wij mogen echter wel meer.

Pasta(saus) is een van de makkelijkste dingen om zelf te maken. En het voordeel van pasta is dat je veel groentes kunt 'verstoppen'.
    Vanaf 1 jaar is kruiden geen probleem meer, tenzij hij er slecht op reageert.

Ik weet natuurlijk niet wat je vaak eet, maar in bijv knorr lasagne moet je melk toevoegen. In andere lasagnesausen hoeft dat niet.
    Heel veel dingen kun je zelf bereiden als je even zoekt naar kruiden ipv zakjes en/of pakjes.
    Makkelijker voor jou en gezonder voor jou en je partner.

7. Lovelymum87

Lovelymum87 Actief lid

1 mei 2014
    434
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah klopt idd, daar haal ik ook vaak spullen...
    Groente hoef ik niet te verstoppen want het is echt een groentewinkel gelukkig:)

Pasta saus zelf maken vind ik echt niet lekker, en zoals ik hier boven al aangeef ga ik niet minderen in pakjes en dingen omdat het niet dagelijks is...
    Als het zo onwijs slecht was dan werd het niet verkocht en kun je bij alles wel iets bedenken:)

Gister voor hem geroerbakt voor het eerst en ging er goed in..

Langzaam maar eens kruiden toevoegen al heb ik vaak ook potjes kruiden waar zout in zit....
    Verse kruiden is mijn ding niet....
    Maar heb al vak gevonden met spullen waar of geen of minder zout in zit...

Ik ga Idg wok dingen proberen en 1x per week dat hij gewoon pakje mee eet....zal hij vast niks van krijgen:)

8. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    In toevoegingen zoals E-nummers kan ook koemelk zitten en in die pakjes zit echt ontiegelijk veel zout dus zou wel erg goed uitkijken. Weet ook niet hoe oud hij is?
    Verstegen heeft meerdere kruidenmixen die natriumarm zijn maar er zit wel wat natrium in. En weet niet of die koemelk vrij zijn.
    Weet niet of jullie bijvoorbeeld aromat lekker vinden? Dat zou je ook na het koken over jullie eigen eten heen kunnen doen.

9. Pineapple

Pineapple Actief lid

12 jun 2013
    329
    0
    0
    Sorry maar waarom zou je kindje niet met jullie mee kunnen eten? Ik ben zelf opgegroeid met een broer die enorm allergisch is voor koemelkeiwitten en er is nooit voor hem apart gekookt. Iedereen at altijd hetzelfde ( koemelk vrij dus) en we zijn echt niks tekort gekomen hoor. Tuurlijk hier en daar eens een uitzondering wat betreft een sausje ofzo maar je kan zooo veel koken zonder koemelk! Je moet gewoon lekker crea doen en alles goed uitpluizen en dan kan je echt lekker, gevarieerd en gezond eten hoor!

10. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier ook, gebakken aardappels lekker voor iedereen met bertolli vloeibaar.

Groentes even in een klein pannetje koken, zo klaar.

nee met pakjes en zakjes kom je niet ver, dat moet je echt anders gaan doen. Maar ook dan kun je ff voor je kleintje een aardappel en wat groente in een apart pannetje doen.

11. Tamar86

Tamar86 Lid

30 jun 2014
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vrees dat als jezelf niet wilt aanpassen qua eten, je dit 'probleem' blijft houden.

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ben ik ons eten ook gaan aanpassen. Max 1x per week iets uit een pakje of pot. Eigenlijk is dat alleen nasi/bami mix nog en heel soms een pot groente.
    Ik vond zelfgemaakte pastasaus eerst ook niet zo lekker. Moest ook even wennen welke kruiden toevoegen en hoeveel. Ik deed t eerst half half. Dus een halve pot saus en dan een blikje tomatenblokjes en zelf kruiden. Inmiddels eet ik veel liever een zelfgemaakte saus.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Pastasaus uit blik dat blieft men hier niet.
    Maar als ik het recept van mijn zwager maak ( een TE lekkere pastasaus, die wel 2 uur moet pruttelen,maar dan heb je ook wat :D)
    dan zijn ze superenthousiast!
    Is ook echt veel lekkerder, pure smaak van tomaten, groente en kruiden, heerlijk!

14. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    Zelf vind ik pastasaus gemaakt met tomaten uit blik ook niet lekker, heeft zo'n vreemde zurige smaak. Met echte verse tomaten is veel lekkerder vind ik, en niet veel tijd.

15. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik doe een pakje tomato frito door het gehakt/groentemengsel. Heerlijk hoor, beetje zout maar geen kruiden.

16. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    Die is idd heerlijk en goedkoop ook nog es.

17. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

De potten pastasaus Traditoneel van Jumbo zijn melkvrij

Die van AH in de kartonnen pakjes ook.

18. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Sigaretten worden ook verkocht

Deel Deze Pagina