Moeite met stoppen en moeite met doorgaan...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Pomm, 13 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Hallo meiden,

Mijn zoontje heeft inmiddels 6 maanden volledige borstvoeding gehad en wat ben ik trots op hem en mijzelf dat het 'gelukt' is! Inmiddels weegt hij 8600 gram (een week voordat hij 6 maanden was) en dat allemaal van mijn melk.

Alles is vanaf het begin goed gegaan, het kolfen tijdens werktijd, het drinken aan de borst, nooit heb ik problemen of kwaaltjes gehad tijdens het borstvoeden, nooit.

De laatste weken gaat het kolfen slechter en slechter. Ik haal er lang niet meer uit wat ik gewend was en wat hij drinkt. Mijn voorraad uit de vriezer is al op geraakt... Ik werk als psychiatrisch verpleegkundige op een gesloten afdeling. (32uur en wisselende diensten) Best pittig werk en soms dus best lastig om mijzelf terug te trekken om te kolfen. Hoewel ik nooit het gevoel heb gekregen dat ik mijn collega's hiermee belast heb, voel ik me toch bezwaard om hen alleen te laten.

Een paar dagen geleden heb ik besloten de knoop door te hakken en te stoppen met borstvoeden. Even leek ik opgelucht maar vanmorgen werd ik met een heel naar gevoel wakker en voel me erg schuldig t.o. mijn zoontje. Naar over het feit dat ik hem niet langer het beste van mijzelf wil geven omdat ik daar niet meer mijn best voor wil doen.

Is dit voor iemand herkenbaar? Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.. ben moe en ga lekker naar bed.. :)

2. Mammadoe

Mammadoe Fanatiek lid

3 jun 2011
    2.169
    0
    0
    Amsterdam
    Ik herken uit je verhaal wel, dat je elke dag weer een ander besluit kan nemen over de bv. Je kan trots op jezelf zijn dat je het zo lang hebt volgehouden. Je kan ook besluiten om alleen nog in de ochtend en avond te kvoeden bijvoorbeeld en overdag over te gaan op kv. Dan hoef je niet meer je bezwaard te voelen t.o.v. je collega's.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je hoeft toch helemaal niet totaal te stoppen?
    Je zoon is zes maanden, gaat steeds meer andere dingen naast de borst eten. En je borsten hebben ook wat meer ervaring. Als kolven onder werktijd niet meer goed voor je voelt, dan stop je daar gewoon mee, daar moet je so wie so over tien weken al mee stoppen. Maar je werkt 32 uur in de week, geen 24 uur per dg, 7 dagen per week. Tijd zat om buiten je werktijden om gewoon aan te leggen, iets dat de komende tijd och al minder gaat worden.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat je gevoelens voor een deel ook losstaan van de bv. het is voor mij in ieder geval wel herkenbaar; je wilt een heel goede (perfecte) moeder voor je kind zijn en voor hem alleen het beste. Maar op het mment dat je op je werk bent mogen je collega's daar geen 'last' van heben, want ook daar wil je er gewoon vol voor gaan.

Ben je al helemaal gestopt met voeden, of ben je alleen nog maar an het afbouwen? Want als je nog melk hebt, kun je -als je dat wilt!- inderdaad doen wat Dirksmama zegt. Ik weet niet of het bij mij gelukt zou zijn trouwens. Met zes maanden was mijn productie nog niet zo stabiel. Ik zou toch wel last hebben gehad van stuwing op mijn werk en ik vrees terugloop van de productie. Maar ieder lijf is anders en als je het zo jammer vind om te stoppen, is het de moeite van het proberenn waard.

En gaat het niet of wil je het gewoon niet meer? Dan heeft je zoontje een half jaar borstvoeding gehad. Dat is een heel belangrijke periode. Goed gedaan!

5. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Heel herkenbaar! Momenteel zit ik in hetzelfde schuitje. Weken heb ik getwijfeld. Nu sinds drie weken ben ik wel aan het afbouwen, maar heel rustig aan. Mijn zoontje drinkt nu nog 4 keer in 24 uur bij mij ('s morgens, tussen de middag, 's avonds en een late avond voeding). Mijn zoontje heeft echter niet genoeg aan deze voedingen dus krijgt hij nog twee flesjes kunstvoeding om 10.00 uur en 16.00 uur. Welliswaar maar kleine flesjes, maar oh wat voelde ik me ellendig die eerste week!Pas vanaf vandaag haal ik de tussen de middag voeding eraf.....steeds had ik nog zo iets van...ik kan nu nog terug naar 8 keer borstvoeding, paar dagen regelen en ik heb de voeding van 10 en 16.00 weer...

Helaas keldert mijn productie enorm op het moment en dat is wel weer even slikken. 's avonds krijgt hij niet genoeg uit de borst met het gevolg dat hij boos wordt, dus nu ook maar een klein flesje na....het begin van het eind..... mijn borsten voelen aan als theezakken :(

Toch probeer ik de ochtend/nacht voeding in stand te houden voorlopig door wat na te kolven. Volgens mij zitten daar ook de meeste voedingsstoffen in. Zo kan ik hem toch nog het allerbeste 's ochtends geven en eventueel wat troost 's nachts. Wel zo handig om 's nachts je bed niet uit te hoeven om een fles klaar te maken! Misschien lukt jou dat ook? Ik heb ook het idee dat alle hormonen hier op gaan spelen, ben nog nooit zo emo geweest...

6. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Heel herkenbaar! Je wilt het beste voor je kindje en het is geweldig om borstvoeding te geven, maar op een gegeven moment ben je er wel een beetje klaar mee. Mijn ervaring is dat bv zowiezo bij 6 maanden terugloopt, dat hoeft niet eens te liggen aan je werk. Zolang je zoontje tevreden is met mama's melk, krijgt hij vast voldoende!

Ik had me ten doel gesteld te stoppen met bv als de bijvoeding goed ging. Mijn meisje was daar niet zo'n snelle bij. Vanaf 6 maanden héél geleidelijk wat meer hapjes. Pas bij 9 maanden at ze wat meer groente en fruit. Daarnaast begon ze steeds onrustiger aan de borst te worden en vergat ik steeds vaker te kolven. Voor mij was toen het moment om te stoppen. Ik heb een traantje weggepinkt toen ik haar voor de eerste keer een fles poedermelk gaf en soms vind ik het jammer dat ik niet door ben gegaan, maar het heeft mij ergens ook wel rust opgeleverd. Het combineren van mijn taken als opvoeder, voedster, werknemer en echtgenote vond ik in de bv-periode wel extra ingewikkeld (zal zeker ook aan de hormonen hebben gelegen).

Succes!

7. nadia1981dunja

nadia1981dunja Niet meer actief

Och hoe herkenbaar. Ik zit ook in dit schuitje. Vanmorgen om 9 uur nog maar 120 cc gekolft uit 2 borsten! Normaal haalde ik ruim 250 cc om die tijd.........Ik ben momenteel ook ongesteld hoor maar ik het ook het idee dat het aan het teruglopen is. Ik kolf nu nog wel op de tijden dat ik moet kolven en haal eruit wat erin zit. Gelukkig heb ik nog voeding in de vriezer. Ik hoop dat dit voldoende is om in ieder geval de 6 maanden te redden en daarna zie ik het wel.. Maar het voelt zoo tegenstrijdig! Mijn verstand zegt haal een pak kunstvoeding maar mijn hart scheurt bij het idee... Misschien dat ik inderdaad langszaam ga afbouwen zodat ik niet meer hoef te kolven overdag en dan 's ochtends en 's avonds/'s nachts BV blijf geven als dat goed gaat. Maar die beslissing heb ik nog niet helemaal gemaakt.........de afweging, paar keer meer aanleggen speelt ook door mijn hoofd.

8. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga proberen wat dirksmama zegt, niet meer kolfen en kijken hoe het loopt.

Al voor de 6 maanden liep mijn voeding terug terwijl hij volledige bv kreeg en geen bijvoeding. Omdat bij de 6 maanden mijn voorraad uit de vriezer op raakte heb ik besloten de laatste voeding te vervangen voor kunstvoeding. Ik bleef savonds na het flesje te geven kolfen zodat ik dat kon bijvullen bij wat ik op een dag te kort kwam. Echter ging ik steeds minder en minder kolfen. Daarom dus het besluit te stoppen/ minderen.....

Ben benieuwd of mijn borsten dat ''trekken''. Hopelijk kan ik op deze manier nog even doorgaan..

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Deel Deze Pagina