Een paar weken geleden kwam ik thuis en vertelde manlief dat hij was ingegaan op een aanbod van essent. Dat betekende dus dat we een andere leverancier gaan krijgen. Mij om het even als ik het maar warm heb in de winter De overstap leek prima te gaan. Tot wij de afrekening kregen afgelopen week.. Moesten we opeens 50 euro bijbetalen terwijl de jaarafrekening een maand daarvoor was geweest. we betaalden 120 euro in de maand en hadden voor 170 verbruikt.. yeah right! In een maand waar de verwarming amper aan is geweest. Weinig gewassen, weinig lichten aan.. Dat kan niet dacht ik. Tot ik de nota vannachtin gedachten (wat moet je anders) nog eens de reveu liet passeren. Er staat een bedrag van 50 euro aan belasting toeslag oid.Maar dat betaal je jaarlijks, dat kunnen ze toch niet over een maand innen? en dat moet ik dan toch bij mijn nieuwe leverancier betalen? (die overigens vergeten was te melden dat er van de nuon nu maandelijks een rekening komt voor het leidinggebruik, die exact evenveel kost als de besparing.. zucht..)
lekker is dat he...maar zo werken ze wel idd. OF die maandelijkse kosten kloppen zou ik even in je voorwaarden na lezen. Moeten ook online op de site staan als het goed is... De vervoerskosten zoals zehet noemen...jah...lulllig he! Daarom trappen wij daar niet meer in...vorige keer dat dat gebeurde waren we zelfs duurder uit! Omdat je originele leverancier het vervoerstarief omhoog krikt ook nog eens..... Succes met uitzoeken! Oh en als je man het via de telefoon of deur heeft gedaan heb je 3 weken geloof ik bedenktijd he...dus je zou het altijd af kunenn zeggen...al denk ik zo als ik je verhaltje lees dat het al te laat is daar voor...
Ja overstappen brengt meestal geen extra geld op. Let met overstappen goed op de kleine lettertjes want veel mensen komen met hangende pootjes terug bij hun oude leverancier merk ik wel. en energiebelasting betaal je overal, is gewoon een belasting van de overheid dus daar kunnen de leveranciers niks aan doen. Dan heb je de netwerkbeheerders nog en nuon factureert voor Liander dit zal jou netwerkbeheerder zijn en van netwerkbeheerder kan je niet veranderen dus daar zit en blijf je aan vast zitten. En de leverancier doet het laatste stukje (eigenlijk het kleinste deel van de rekening) en veel mensen kijken naar andere leveranciers terwijl de rekening voor het grootste gedeelte bestaat uit netwerkbeheerderskosten en Energiebelasting. overstappen levert eigenlijk niks op, door misleidende reclames ben je vaak nog duurder uit dan eerst want velen lezen de kleine lettertjes niet of krijgen bedragen te horen excl btw en op het eindplaatje is het altijd incl. Btw dus let daar ook goed op! en energie besparen begint bij jezelf door zuiniger om te gaan met energie dit levert geld op en overstappen niet. Oh ja overstappen na de wintermaanden is ook niet verstandig want dan zit je altijd met een bedrag te betalen op je eindafrekening omdat de compensatie van de zomermaanden er dan niet bij zit snap je? Winterverbruik is heel hoor, zomerverbruik is heel laag en zo wordt het gecompenseert met de jaarrekening.
die compensatie snap ik, en daar gaat het juist om. De echte jaarafrekening is al geweest. Dit gaat dus enkel om het verbruik van de afgelopen maand en verder niks.En dit was juist een erg zuinige maand qua energie. en die belasting ansich snap ik wel, maar waarom moet ik over 1 maand de volle jaarmep betalen? Daar zit ik een beetje mee
wij zitten inderdaad al over die 3 weken heen, anders had ik het hele verhaal teruggedraaid.. Zucht.. al doende leert men
Je zou eens kunnen kijken naar de eindstand en de stand op je jaarafrekening... zijn beide opgenomen standen of zit er een geschatte stand bij? Anders zou het kunnen dat je jaarafrekening te laag was en dat door een berekening met de exacte eindstand de laatste nota u wat hoger is... Energiebelasting betaal je per Kwh. dus als je in de laatste maand 100 kwh heb gebruikt betaal je over die kwh belasing... Over besparen, je kunt wel iets besparen maar het is nooit zo extreem veel...en inderdaad of je de moeite echt wilt nemen...
Is het een daadwerkelijke afrekening op basis van meterstanden? Of is het je eerste voorschotbedrag? Indien het laatste, dan kan je dit bedrag laten verlagen. Daarvoor kan je gewoon bellen en zeggen dat je je termijnbedrag wil aanpassen. (Want dan hebben hun een schatting gemaakt.)
het is de daadwerkelijke stand. En het verbruik is ook niet schrikbarend. Het is puur die belasting. Maar ik zag hier een goede tip over de belasting, dat ga ik dan precies uitzoeken.. iedereen bedankt