Pffff ik had gehoopt dat het minder zou worden en beter zou gaan als we vakantie hebben… mijn zoontje van 6 (in juni 6 geworden) heeft deze vakantie last van extreme driftbuien waarbij hij het liefst het hele huis kort en klein slaat. Ook slaat en duwt hij mij of zijn oudere broer van 9. Hij heeft altijd al wel een pittig karakter gehad, maar de fysieke agressie die hij nu gebruikt vind ik zorgelijk… We hebben allerlei dingen geprobeerd: straffen en belonen, op een rustig moment besproken hoe om te gaan met zijn boosheid, rustig blijven, boos worden, gedrag kopiëren, gedrag negeren… ik weet van gekkigheid niet meer wat te doen en we lopen continu op onze tenen om escalatie te voorkomen… ik weet niet meer wat te doen… Heeft iemand nog tips?
Mijn enige tip is zoek hulp. Ga langs de huisarts en leg het hem/haar voor. In onze huisartsen praktijk werk b.v ook 1x per week een maatschappelijk werker en 1x per week een kinderpsychiater en is dus erf laagdrempelig.
Ik zou idd onderzoeken waar de driftbuien vandaan komen en hulp zoeken. Het klinkt alsof hij ergens mee worstelt cq overloopt. Vaak angst, verdriet en/of frustratie omdat hij niet aan bepaalde verwachtingen kan voldoen of nog vaardigheden mist die nodig zijn om met bepaalde dingen beter om te kunnen gaan. Dat kan van alles zijn, perfectionisme, prikkelverwerkingsproblemen, te hoog of te laag ingeschat worden, zich niet begrepen of anders voelen, pesten, etc....
Geen tips, wel veel herkenning. Mijn 5-jarige gedraagt zich precies zo en zijn vriendinnetje ook. Wij zitten ook met de handen in het haar en gaan komende week hukp inschakelen.