Tips gevraagd: Poes aan nieuwe kitten laten wennen.

Discussie in 'De lounge' gestart door Pip1986, 10 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pip1986

Pip1986 Niet meer actief

Hoi Meiden.

Gister een kleine kitten opgehaald van net 8 weken.
    Onze andere poes is 3 jaar en was eerder een oude kater gewend.

Misschien was het wat naief om te denken dat grote poes zich zou ontfermen over het kleintje.
    Nu alleen nog maar geblaas en gegrom en grote poes wil het kleintje pakken.

ik heb gelezen dat er even 'gevochten' moet worden, maar dat kan je zo'n kleintje niet aandoen toch?
    Hebben jullie ervaring??

En ik zoek nog een leuke naam. Er zit iets van ras in het kleintje dus zoek een beetje een chieke gekke grappige naam.

Ik wilde haar eerst Rembrandt noemen. Maar roept niet zo lekker:)

2. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Ik vind Rembrandt geweldig maar wat vind je van Gabor of Cleo?

En wat leuk dat je er een kleintje bij hebt!
    Toch zullen 'de rollen' even verdeeld moeten worden tussen de katten,en daar hoort dus even knokken bij.
    Laat ze voorlopig alleen bij elkaar als je er zelf bij bent zodat je het in de gaten kunt houden.
    Dit proces kan best lang duren,bij mij duurt het meestal wel een week!
    Maar dat hoeft niet hoor,het is maar net wie er als eerste toegeeft en meestal is dat natuurlijk het kleintje (de grote is er ook het langst).

Of je moet een rood poesje hebben,die zijn altijd erg fel en dominant en geven gewoon niet toe.Die heb ik nl 1 en die heeft het uiteindelijk 'gewonnen'hier van de grote zwarte kater.
    Veel succes!

3. maffedoo

maffedoo Actief lid

6 dec 2011
    301
    0
    16
    ergens
    Gewoon inderdaad even laat "knokken" ze zullen toch aan elkaar moeten wennen....

Onze poezen heten,
    Tattoo
    Ajax
    Bo
    en we hadden nog Xaja en Sky maar die er niet meer

4. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kitten of niet, er moet even geknokt worden. Dit gebeurt in de natuur niet anders. Wij vinden het zielig, maar bij een kat hoort het bij het ritueel.

5. Esther8

Esther8 Lid

4 mei 2012
    66
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat je ook kan doen om de katten aan elkaar te laten wennen, is de één in bvb de gang te zetten en de ander in de daarnaast gelegen kamer, zodat alleen een deur hen van elkaar scheidt. De katten krijgen op die manier de tijd om elkaars geur op te ruiken en er aan te wennen. Wissel hen na een uurtje van kamer, zodat ze de geur nog beter kunnen oppakken en er aan kunnen wennen.
    Zet vervolgens de deur op een klein kiertje. De katten kunnen nog niet naar elkaar toe, maar ze kunnen al wel voorzichtig snuffelen. Gaat dat goed, dan zet je de deur iets verder open. Gaat alles prima, dan is het gelukt. Reageert je oudere kat nog steeds heftig, herhaal dan deze methode voor een aantal dagen achter elkaar.

Wat je ook kan doen is beide katten in een kattenmand doen (zo'n bench waar je de kat in doet als je er mee naar de dierenarts gaat). Zet de benches niet lijnrecht tegenover elkaar, maar een beetje schuin naar elkaar gericht. Eerst heb je ze wat van elkaar af, maar zodra de katten wat rustiger worden schuif je ze wat meer naar elkaar toe. Heb je maar 1 kattenmand, doe daar dan de oudere kat in en laat het kleintje los lopen.

Knokken kan inderdaad gebeuren, maar het hoeft echt niet hoor! Wij hebben op deze manier ook onze katten met elkaar geïntroduceerd en dat ging prima. Katten zijn stressbeesten van nature. Dus een nieuwe omgeving voor de kleine, en een nieuwe huisgenoot voor de oudere, heeft voor beiden even tijd nodig.

Mochten ze na een poos nog steeds erg heftig op elkaar reageren en gaat je oudere kat sproeien (territorium markeren), dan kun je bij de dierenspeciaalzaak en bij de dierenarts sprays halen die de geuren van de katten neutraliseren. Net als sprays met een bepaald feromoon erin waardoor beide katten rustiger van worden. Is niet schadelijk voor de katten en ook niet voor je meubilair, kleding, etc.

Hou in je achterhoofd de mogelijkheid dat als het echt niet klikt tussen de katten, dat je dan moet besluiten om of hen voor altijd apart te houden (bvb een boven, de ander beneden) of dat je er één weg moet doen. Wanneer katten telkens tot bloedens toe met elkaar vechten is dat echt geen goede zaak. Beter is het dan om hen te scheiden, hoe moeilijk ook.

Veel succes!

6. Meara

Meara Niet meer actief

Hier hebben we een nog kleinere in huis. Die was er al met bijna 3 weken. Afgestoten door mama. We hebben hem gewoon laten lopen en ja de grote was even boos en blazen. Maar wat helpt is een beetje parfum of deo op de achterkant van de rug spuiten zodat ze al hetzelfde ruiken.

7. Pip1986

Pip1986 Niet meer actief

Bedankt voor de tips!
    Als iemand nog ervaring heeft hoor ik het graag.

Mn man is nu thuis en durft ze wel bij elkaar te houden.
    grote poes dreigt nog steeds heeft 1x tegen haar staart geslagen.
    Vind het nog wel eng hoor :)

Ik kan de grote nu even niet aanhalen, ze viel me beetje aan vanmiddag door de geur denk ik.

Wat doe ik haar ook aan he:)

8. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Je moet het gewoon tijd geven. Wij kregen bijna 2 jaar geleden 2 kittens en hadden al een kat van (toen) 2 jaar. Het heeft echt een aantal weken geduurd voordat ze niet meer naar elkaar ging blazen enzo.
    En nu gaat het nog steeds niet echt super tussen de 2 mannetjes (vrouwtje is helaas ruim een jaar geleden aangereden) Ze verdragen elkaar wel, maar af en toe is het even 2 tellen knokken en dan gaat ze ieder hun eigen weg. En soms liggen ze heel lief bij elkaar en zijn ze elkaar aan het wassen.

9. videlsje

videlsje Bekend lid

21 dec 2011
    636
    0
    0
    dingetjes maken, naaien en wat frutselen
    brabant
    Ja idd gewoon lekker laten blazen naar elkaar.. is met een dag of 2,3 wel weer over was hier ook zo. Ze moeten alleen even laten zien aan elkaar wie de baas is

Deel Deze Pagina