Sinds we ons zoontje niet meer inbakeren (wegens inentingen, omrollen en afbouwen) wordt hij 's morgens vroeg rond half 5 al wakker en jengelt hij wat (wij dus ook wakker ) Tis niet dat hij hongerig is want de eerste fles kunnen we nog uitstellen tot ca 7 uur. Hij valt dan niet vanzelf weer in slaap en het jengelen wordt doorgaans steeds dwingender totdat ie zichzelf echt gefrustreerd huilt. Ik krijg hem met een aai over zn bol en een speentje vrijwel meteen weer in slaap, (waarna het ritueel zich meestal na een uurtje weer herhaald tot het tijd is voor de eerste fles) maar ik wil hem hier niet aan laten wennen. Terwijl toen we hem inbakerden sliep hij als een blok van ca 21 uur tot 8 uur! Heeft iemand de gouden tip?
geen tip, ik denk dat het tijdelijk is tot hij gewent is om zonder inbakerdoek te slapen, het zal even wennen zijn dat zijn armpjes hem nu weer onrustig maken en wakker houden, hij gaat vanzelf weer langer slapen, hier werkt helemaal niks, ook geen speen, alleen de fles, dus de gouden tip heb ik niet
Jee, ja maar dat is dan ook wel luxe hoor! Geen tips verder, Klein meisje slaapt vaak pas om 22.00 en slaapt hooguit tot 06.15.
Dit hadden wij ook en eerlijk gezegd was het gewoon elke keer weer naar boven voor de speen. Kan het zijn dat hij zijn speentje kwijtraakt? In dat geval zou ik hem aan een tuttel of een doekje vastknopen. Dat scheelt een hoop heen en weer geloop. Ligt ie trouwens in een slaapzak? Wij zijn van inbakeren naar slaapzak gegaan. Zonder slaapzak ging het inslapen heel langzaam. Pas nu kan ze zonder slaapzak liggen. Ook noodgedwongen hoor want het is zo warm!
Misschien komt het doordat hij zich aan het ontwikkelen is? Hier ook sochtends rond 5 uur gejengel, probeert ie zich om te rollen wat nog niet lukt, of iets in zijn mond te stoppen wat nog niet lukt etc. Als ik dan om het hoekje kijk dan zie ik soms wel dat ie wat aan het proberen is. Dat jengelen hierzo zie ik als dat hij naar zijn eigen stem aan het luisteren is. Op een bepaald moment vindt hij het wel prima (na een uur of 2) en dan wil ie drinken. En gaat dus huilen.. groetjes
Mijn zoontje slaapt al in een slaapzakje, anders woelt ie het hele bed van voor tot achter door haha! Maar qua maaien met de armpjes helpt t niks. Voorheen deed ik ze nog weleens IN de slaapzak erbij, maar nu hij omrolt durf ik dat niet meer. ik hoop echt dat het een gewenningsfase is (en dat ie snel went!). Hij (en wij) moeten er even door heen. Van 21-8 was ook wel heel luxe hoor, dat besef ik maar al te goed! Maar ja, als je er eenmaal aan geroken hebt is half 5 wel weer vroeg! Want als ik er eenmaal uit ben gegaan voor die speen dan lig ik vervolgens ook wer een half uur wakker te zijn... Helaas is hij ook nog te jong om zelf zn speen terug in zn mond te doen (4 maanden). Ik heb er al een doekje door zodat ie wel beter blijft zitten. @ ons kleintje: dat is wel interessant wat je zegt. Mijn zoontje loopt ook de hele dag te "zingen" (eigen stem ontdekken) en probeert dus ook steeds te draaien en om te rollen. Toch klinkt zijn gejengel meer een beetje dreinend dan dat hij zichzelf nou zo goed vermaakt met zn eigen stemmetje
Wij zijn ook bezig met het afbouwen van de inbakerzak. Vannacht voor het eerst helemaal zonder en hier precies hetzelfde... Ze kon zelf niet meer in slaap komen door haar maaiende armpjes. Weer strak toegestopt en ze viel als een blok in slaap. Ze mist duidelijk haar bakerzakje. Maar als ik haar weer inbaker ben ik weer terug bij af en het moet toch zonder. Hier ook inentingen, warm weer en bang voor omrollen. Een slaapzak werkt hier ook niet want de armpjes zijn nog steeds vrij. Ik lees met je mee!
@Druif; Mijn vriendin heeft een handige schoonmoeder en die heeft voor haar zoontje de mouwen van de slaapzak vastgezet ter hoogte van de elleboog met een paar stikjes. Zo kon haar zoontje zichzelf niet wakker slaan zegmaar. Is nu niet handig met het warme weer, maar misschien hebben andere mama's er ooit nog wat aan.
ja, ik heb soortgelijks ook gedaan met veiligheidsspelden, maar inderdaad wat je zegt: daar is het nu ietwat te warm voor en bovendien twijfel ik of dit niet gevaarlijk is in het kader van omrollen??
Hee, wat goed om te lezen dat iemand exact hetzelfde meemaakt! Wat heb jij allemaal geprobeerd buiten het strak in stoppen? Ik probeer met een lakentje ook strak in te stoppen, maar dit duurt misschien 5 minuten... en bovendien wil ik af van het "heen en weer" geloop midden in de nacht voor speentjes, instoppen, aandacht etc!
Ik zou veels te bang zijn om hem er aan te laten wennen! En bovendien doe ik dan zelf geen oog meer dicht...
Hoi Druif, waarschijnlijk is het gewoon een fase. Tot 1 jaar heeft een baby geen vast slaappatroon. Ze slapen een tijdje erg goed en dan breekt weer fase aan dat ze veel te vroeg wakker worden. Niets aan te doen, het is een ritme van een baby. Niet te veel gaan bedenken wat je eraan kunt doen, want dat werkt alleen maar frustrerend. Mijn zoontje sliep vanaf 6 weken door. Rond 5,5 maand tot 8 maanden werd hij ipv 7:30 uur tussen 4 en 5:30 uur wakker. We lieten hem overigens altijd liggen. Hij huilde niet, maar maakte wel veel geluidjes. Uiteindelijk sliep hij weer. Na 8 maanden ging het een stuk beter en sinds 10 maanden is hij nooit meer eerder dan 7 uur wakker geworden. Nu is hij bijna een jaar en je merkt dat hij een ander (vast) slaappatroon heeft. Ik kan er altijd vanuit gaan dat hij goed doorslaapt. Geduld, het komt echt goed.
Dat is heel fijn om te horen! Bedankt! Al denk ik dat het bij mijn zoontje ook erg samenhangt met het inbakeren en dat we dat dus nu niet meer doen. is voor hem ook wennen natuurlijk plus de combinatie met het warme weer... het zit ook niet mee allemaal! Maar goed, ik hoop dat ie snel hier door heen is!
Grappig, ik heb hier precies het zelfde alleen mijn manntje is nog iets jonger. Ook hier vertelde het cb dat we het wel moesten gaan afbouwen. Sinds vorige week laat ik hem ook slapen in een slaapzakje, maar de ene nacht slaapt hij wel door tot half zeven en de andere nacht om vier uur wakker en precies het zelfde met geluidjes maken die dan langzaam dwingerder worden. Speentje lukt soms, maar heb hem ook al weer 2x dan opnieuw ingebakerd en slaapt dan gelijk weer. Denk dus ook echt dat het wennen is voor het mannetje, ik heb dan alleen wel het voordeel dat hij nog niet kan rollen en begrijp de bezorgdheid bij jou. Ben bang dat er geen goude tip bij zit.......maar lees ook mee. Liefs.
Hier ook een lakentje en strak instoppen. Binnen 2 minuten ligt die deken er weer af en mevrouw boven in bed....