Hapjes zijn ineens vies!

Discussion in 'Voeding' started by daantjedubbel, Jun 28, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

Apr 2, 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Ik ben op zoek naar wat tips en adviezen, want ik snap er inmiddels niet zoveel meer van... ;)

Met 5 maanden zijn wij begonnen met groente geven. Wortel uit een potje, en dit viel heel goed in de smaak. Alle ledematen begonnen te wapperen bij het zien van z'n eten, en een plezier dat ie had... Daarna eens zelfgemaakte dopewrten gegeven, was ook een succes. Toen 3 weken even niets. Daarna weer gestart met wortel, hele potje (125 gr) ging leeg, minder was niet genoeg ;). Toen ben ik de hapjes eens zelf gaan maken, en sindsdien gaat het mis.

Aanvankelijk dacht ik dat het kwam omdat ik de prutjes te dik maakte, waardoor z'n kokhalsreflex getriggerd werd. Maar nu kokhalst hij ook bij potjes. Zelfs de wortel uit een potje, waar hij dus helemaal gek van was, wordt er nu met brute kracht uitgewerkt na 1 lepeltje. Echt van alles gaat hij kokhalzen. Peer was bijvoorbeeld ook de eerste keer super lekker, de dag erna: kokhalzen. Hij wil nu bijna helemaal niets meer. En anders maar max een paar happen, daarna dus kokhalzen tot dat ie overgeeft. Dat kokhalzen kan ik nog begrijpen, maar net zolang tot hij gaat overgeven vind ik wel een beetje extreem.

Gister hebben we het eens in een kinderstoel gegeven, ipv in de wipstoel. Dat leek beter te gaan, toen heeft hij ongeveer 1/3 potje fruit gegeten (en binnen gehouden...), en ging z'n mondje ook enthousiast open, maar met de groente niet. Wel een paar hapjes naar binnen kunnen krijgen, maar toen was het weer kokhalzen.

Ik snap dat ze sommige smaken in het begin niet willen en later wel, maar dat hij eerst iets wel heel erg lust en daarna niet meer vind ik wel gek. Op dit moment bied ik het maar gewoon aan en laat ik hem bepalen of hij wel of niet eet (dus ik dring het niet op), maar is dit verstandig of moet ik het maar eventjes laten en over een tijdje (paar dagen? Week?) weer eens proberen? Ik wil namelijk ook niet dat hij negatieve associaties met eten krijgt nu dat hij overal bij gaat kokhalzen. Groenten en fruit in stukken heb ik trouwens nog niet geprobeerd, maar als ik kijk naar hoe dat met een broodkorstje gaat (dan kokhalst hij al als hij het ook maar in de buurt van z'n mond houdt)... :)

Zijn schema is nu:

07.30: fles 180 + 6
    10.30: fruit
    11:30: fles 180 + 6
    15.30: fles 180 + 6
    18.00: groente
    19.30 fles 180 + 6

Probleem is ook dat hij geen genoegen meer neemt met z'n flessen. Hij krijgt nu sinds een week opvolgmelk, daarmee gaat het al beter, maar hij wil echt eten. Totdat het zover is ;). Hij groeit ook niet zo denderend, bij het laatste bezoek aan het cb 3 weken geleden bleek dat hij maar een halve kilo in 2 maanden was aangekomen, en hij weegt al niet zo super veel (6,6 bij laatste weging).

Wie o wie heeft er tips? Overigens sorry voor het lange verhaal ;)

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    En als je ipv gepureerd eens stukjes gekookte groente of zacht fruit voor hem neer legt en hij zelf kan eten?
    Dus rapley methode?

3. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

Apr 2, 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Nog niet geprobeerd dus... zal vanmiddag eens proberen, wie weet zit het hem daar wel in... Ondanks dat er net toch ineens met alle plezier een half potje peer in ging :)

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Fruit is vaak zoeter, dus eet voor veel kindjes makkerlijker/lekkerder weg.

Je kan ook eens een beetje spelen met hoe warm of eens sochtends ook groente geven.

5. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

Apr 2, 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Klopt, alleen ging hij bij het vorige peerhapje onwijs kokhalzen, en de keer ervoor was het juist weer super lekker. Apart hoor, haha. Appel kokhalst hij ook van, dan weer een keer niet, dan weer wel...

Goeie tip van 's ochtends eens groente geven, zal kijken of dat verschil maakt.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,812
    5,949
    113
    Female
    Dit inderdaad?
    Zelf laten bepalen wat en hoeveel hij eet?

7. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Mijn zoontje zijn wij ook met 5 maanden begonnen. Dat ging niet. Met 6 maanden weer. Toen ging het een paar dagen goed en daarna niet meer (overigens heb ik altijd zelf gemaakt) Wel aan blijven bieden maar pas bij 7 maanden ging het weer goed en nu vindt hij het superlekker en eet hij ook stukjes en geprakt.

Ik zou er vooral geen heel ding van maken. Aanbieden en als het niet gaat stoppen. Verder misschien stukjes laten proberen? of anders potjes geven?

8. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

Apr 2, 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    @Zoe, ja ga ik maar eens proberen, maar ben geen fan van de rapley methode. Tenzij dit het voor hem is, dan moet ik wel, haha ;)

@Vrolijkheid: potjes spuugt hij dus net zo hard uit. Lijkt nu geen verschil te maken, vers of uit potje. Maar ben het met je eens dat het geen issue moet worden. Komt vanzelf goed. Blijf het gewoon aanbieden, en wat hij eet (of niet), dat eet hij (of niet). Vroeg me alleen af of ik iets verkeerds doe of over het hoofd zie :)

9. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik denk niet dat je iets fout doet! Ik denk dat kindjes gewoon moeten wennen en er blijkbaar niet altijd al klaar voor zijn als wij beginnen. Brood was hier zwaar drama en hoe raar vd een op de andere dag eet hij twee boterhammen met korst. Wat wij hebben gedaan is blijven aanbieden. Het was net of hij er eerder niet aan toe was en nu wel! Veel succes!

Enne zoals eerder gezegd: het gedrag zit in the name 😜😜

10. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

Apr 2, 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Hahaha true, die S'jes toch 😜

Maar het gekke is dat het prima ging, totdat die verse prut voorbij kwam. Lijkt haast wel of hij daarvan zo gewalgd heeft, dat hij nu ook de potjes niet meer lust. Maar ja, ook hiervoor zal wel gelden wat voor alles geldt bij kinderen: geduld hebben en volhardend zijn ;) en vooral niets opdringen dus.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Daar sla je de spijker sowieso op zijn kop :D

Ook ik denk niet dat het een kwestie is van 'iets verkeerd doen' is, soms is wijzigen van methode alleen wel net iets wat weer werkt.

Ik heb zelf altijd vers gegeven en als ik ook maar met een potje in de buurt durfde te komen... fruit ging wel, maar van groente was het weigeren en huilen....

12. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Nou daantje! Wij gaan lekker gelijk op. Vandaag kreeg ik er ook geen groente in. Terwijl ze sperzieboontjes eerder heerlijk vond! Huilen en uitblazen. Goed, dan niet. Morgen weer een poging!
    Sowieso lukt het alsof ze even niet zo in haar hummetje is. Snel huilen (huilt normaal haast nooit) en ze wil het liefst de hele dag getild worden. Beetje alsof ze een sprongetje doormaakt.

13. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

Apr 2, 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    En juist naar die tips zoek ik idd. Ik geef eerlijk toe dat ik sinds de intocht van de hapjes door de bomen het bos niet zie, zoveel keus en zoveel mogelijkheden om het aan te bieden en eventuele problemen te overkomen... alleen flesjes waren makkelijker :D

14. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

Apr 2, 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Ojee! Die sprong is hier net achter de rug, weer een pittige moet ik zeggen :D hier vanavond dopewrt uit potje gegeven, heb er misschien 2 hapjes bij elkaar opgeteld in gekregen, toen (surprise surprise :D) weer een kokhalspartij. Nou moet ik heel eerlijk toegeven dat dat spul wel echt meurt als het niet vers is, haha.

15. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Het was hier pas de eerste keer dat ze weigerde hoor.

Ik vind zelf maken Nog best heel makkelijk!
    Vriezer staat vol met broccoli, wortel, sperzieboontjes en bloemkool (en aardappel los in ijsklontjesbakjes).
    En verder mango, peer en banaan (in de fruitschaal).
    Fruit gaat er met heel veel smaak in.

Doperwtjes ga ik denk Ik ook maar is proberen.
    Degene die zelf maakt, haal je dan diepvries doperwten?

Wat ontzettend vervelend dat het zo vies gevonden wordt daantje!
    Uiteindelijk zal je er vast om lachen, maar voor nu zit je er wel mooi mee. .

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Klopt. En heel vaak denk je "he dit werkt" en wen je daaraan en gooit je kindje ineens weer alles om ;)
    En ik heb ook vaak dat als de wanhoop nabij is en ik echt net meer weet wat te doen zich ineens de oplossing aanbied :D (of de fase weer voorbij is)

Probeer het ook een beetje los te laten. Jij bepaalt wat er gegeten wordt, hij bepaald hoeveel. Kindjes zorgen er eigenlijk altijd wel voor dat ze genoeg binnen krijgen. Jouw stress voelt hij aan. Bij beide kinderen een hele lange fase gehad dat ze groente weigeren te eten, net als vele andere kinderen. Deze fase duurt gewoon zo 1 jaar of langer. Hoe meer druk je erop legt hoe vervelender het wordt.

Maar goed, blijf gewoon aanbieden.

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik pakte idd diepvries doperwten. Diepvries groente is vaak net zo makkelijk en net zo gezond als vers (of gezonder?)
    Je pakt wat je nodig hebt en de rest laat je in je vriezer.

18. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

Apr 2, 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Ja, zelf maken is op zich geen moeite idd! Alleen ff kwestie van plannen en een systeem met bewaren bedenken etc. Mijn vriezer staat ook nog vol met courgette, wortel, pompoen, sperzieboon en zoete aardappel :p morgen maar weer eens pompoen proberen (was ook jakkie bah eerste keer).

Haha ja, zal er later vast om lachen. Nu iets minder, maar dat geeft niets :D

Ben benieuwd of je meisje morgen wel zin heeft in sperzieboontjes! En doperwtjes doe ik idd uit de diepvries, en zoals Averlhach omschrijft.

19. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

Apr 2, 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Wat je zegt klopt helemaal! Vaak dient de oplossing zich vanzelf aan ;)

Ach, ik ben er eigenlijk niet gestrest onder, hoor. Tis meer dat ik het even niet zo goed snap :p ik maak er gewoon steeds een leuke happening van. Zing liedjes voor 'm zodra hij er klaar voor zit, complimenteer hem uitvoerig bij elk hapje (vooral wat er niet uit komt), als het er wel met brute kracht wordt uitgewerkt sus ik hem en als hij klaar is krijgt hij ook weer een lofzang over hoe goed ie gegeten heeft (ook al is dat vaak niet zo, haha). Het moet vooral leuk blijven idd, en zeker geen big deal worden. Heb ik soms wel een handje van, dus ik let daar extra op ;)

20. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Eergisteren moest ze steeds zelf de lepel vasthouden. Nu is dat natuurlijk best leuk maar ik vind het ook leuk als het eten in haar mond komt.
    Uiteindelijk heb ik haar een eigen lepel gegeven. Toen was het goed. :)

Maar is even een zakje doperwten halen dus! :)

Share This Page