Goedenavond, Ik volg een BBL opleiding tot verzorgende IG. Ik krijg een leerling salaris. Nu hoorde ik op school van een klasgenoot dat zij aangevuld wordt tot het minimum loon omdat ze 21+ is. Nu wordt ik eind van het jaar 21 en ik vraag me af of er iemand is die weet of iedereen daar recht op heeft? Ik woon niet meer thuis. Als ik hier recht op zou hebben, moet ik dit dan zelf aanvragen ergens? Bij het UWV ofzo? Ik heb echt werkelijk geen idee en google.nl is vandaag ook niet mijn beste vriend.. Alvast bedankt!
Hoi, Volgens mij kun je dit gewoon bij personeelszaken vragen of misschien de CAO. Werk ook als VIG'er en begeleidt ook een leerling die de BBL opleiding volgt zij is 21, ik zal haar eens vragen.
De regel is volgens mij dat je nooit minder mag verdienen dan minimumloon. Als je net 16 bent en leerling bent is je leerlingensalaris meer, maar als je 21 bent zou je minimumloon moeten krijgen. (dacht ik, het kan ook zijn dat de grens bij 23 ligt, omdat je dan officieel van jeugdloon naar volwassenen loon gaat) Ik was 25 toen ik begon met de BBL en toen kreeg ik na de BPV periode een salaris in de aanloopschaal van de schaal waarin ik zou komen als ik gediplomeerd was. (schaal 35) Edit: Hier kun je het vinden in de CAO: Klik. Even kijken op bladzijde 15 en 16, bij artikel 3.2.1. HElemaal onderaan staat dat je idd recht hebt op minimumloon als dat hoger is dan je leerlingensalaris.
ik weet er niet zoveel van, maar ik zou zo'n vraag op school stellen denk ik. die weten neem ik aan toch wel waar je moet zijn. of de gemeente bellen?