Schildklierwaardes verhoogd

Discussie in 'De lounge' gestart door Mom2Boys, 1 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Hallo Allemaal,

Afgelopen dinsdag heb ik een algemene bloedtest laten doen op aanraden van de huisarts.

Ik ben snel moe, snel geirriteerd, geen eetlust, benauwd gevoel, of ik heb het koud of ik heb het extreem warm en van de kleinste inspanning loopt het zweet over mijn gezicht.

Vandaag kon ik bellen voor de uitslag en ik ging er eigenlijk vanuit dat er niks was, want als het ernstig is, belt de huisarts wel.

De assistent zei dat mijn schildklierwaardes verhoogd waren.
    Dus ik zeg: oh, euh, maar das toch niet zo erg, want anders was ik wel gebeld toch?
    Zei ze: Ja het was ook niet acuut ofzo, maar wel hoog genoeg met dat er actie moest worden ondernomen.

Vandaag en morgen had de huisarts eigenlijk geen tijd.
    Dus ik meteen oh als het toch niet acuut is, gooi het dan maar over het weekend heen.

Dus maandag wordt ik gebeld door de huisarts en hoor ik hoe en wat.

Ik ben nogal van het wegwuiven van dingen als het over mezelf gaat, zo van: ach komt wel weer goed enzo.

Maar nu weet ik dus eigenlijk nog niks en op internet lees ik weer dat er verschillende waardes zijn en als die verhoogd is dan dit en als de andere verhoogd is dan dat, maar wat is er eventueel als je verhoogde schildklierwaardes heb?

Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal, sorry.

2. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

een te trage of een te snelle schildklier kan je dan hebben, de klachten die je hebt horen er zeker wel bij in ieder geval.

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Je hebt 2 schildklier waardes. Als de een hoger wordt, daalt de ander.
    Je schildklier werkt te snel bij een lage TSH en een hoge (f)t4.
    Je schildklier werkt te langzaam bij een hoge TSH en een lage (f)t4.

Heb je klachten richting hyperactief (te snel) of richting moe, verstopping en uitgeput( te langzaam)?

In het geval van te langzaam zal je synthetisch schildklierhormoon gaan slikken. Binnen een week of 2 merk je iig verbetering en na 6weken is je nieuwe bloedwaarde te meten. Hier weet ik heel veel van, Helaas. Volgens mij is 95% auto-immuun en moet je altijd pillen blijven slikken (1x per dag), en valt er iig voor mij goed mee te leven.

Een te snelle schildklier, even onder voorbehoud, dan krijg je eerst pillen om je schildklier te remmen, om hem vervolgens te behandelen zoals te langzaam. Hoe en wat weet ik niet precies, maar dit kan auto-immuun zijn, en kan ook worden behandeld. Ik weet niet precies of dit te genezen is.

4. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Een verhoogd tsh betekent een te trage schilklier... dat is waar ze normaal als eerst naar kijken...

Niet acuut. Volgens mij mag je zelfs onder controle bij ha blijven terwijl je bij een snelle schildklier naar internist moet.

Bij mij gaat hij momenteel ook te traag maar herken alleen de vermoeidheid als klacht. Maar ik heb sowieso niet veel klachten ervan. Vorig jaar was mijn waarde >120 (hoger meten ze niet, normaal is tussen 0.4 en 4) en had nergens last van behalve moe. Hier trouwens ook door autoimmune Graves.

5. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Dank voor jullie snelle reactie!

Zoals ik jullie antwoorden lees kan het dus nog beide kanten op.

Te trage of te snelle.

Zolang ik dus niet weet of de tsh verhoogd is of de ft4, of begrijp ik dat verkeerd?

6. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Je zal een traagwerkende schildklier hebben.

Schildklier is enorm belangrijk, die regelt je hele stofwisseling. De huisarts zal je pillen voorschrijven en dan laat je na een aantal weken weer bloed prikken. Om de waardes te bepalen.

7. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Tsh verhoogd betekent trage schildklier. Wil je niet bang maken maar dat kleine ding kan enorm veel schade/klachten aanrichten. Van je hart tot je temperatuur tot je gevoel, gewrichten, je gewicht enzHet heeft zoveel invloed. Eerst dacht ik ook alijd makkelijk en soms nam ik mijn medicatie niet eens in. Inmiddels heb kk een enorme klap door mn schildklier gehad dus nu neem ik het zeer serieus. Verder, tijdens zwangerschappen moet je elke zes weken prikken om je schildklier in de gaten te houden. En als je nu op medicatie wordt gezet zal dat in stapjes gaan en elke zes weken moet je dan prikken en evt dosis ophogen en dan weer zes weken wahten, prikken enz tot je schidlklier goed is ingesteld en jij geen klachten emer hebt.

Toen ik begon met mijn medicatie kon ik een week of twee alleeeeen maar slapen. Hoeft bij jou niet te gebeuren maar een advies. NEem het serieus, slik je medicatie trouw en op tijd en als je klahten krijgt nadat je goed bent ingesteld trek dan aan de bel om de schildklier te cotroleren. Je kan zomaar weer eens meer of minder medicatie moeten slikken.

8. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Wow! Heftig!
    Ik ben wel trouw in het volgen van het advies van artsen dus dat scheelt, maar voordat ik een keer naar de huisarts ga, daar gaan maanden overheen.
    Ik schrik wel van je verhaal, maar het is goed om te lezen, zodat ik het niet zal wegwuiven.

9. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Bedenk me ineens dat ik een foto had gemaakt van het bloedonderzoekformulier.

En daar staat aangekruisd dat er geprikt moest worden op:
    TSH (indien afwijkend dan fT4)

Een trage is dus wel de meest logische.

Word nu wel een beetje zenuwachtig voor dat telefonisch consult van maandag

10. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Tsh kan zowel verhoogd als verlaagd zijn dus dat zegt helaas nog niets. Ik zou nog even de assistente bellen en even je waarde opvragen. Dus dat je de uitslag wel al hebt gehoord maar de waarde graag wilt weten en zij kan je meteen vertellen of dat te snel is of te langzaam of we kijken hier met je mee.

Handig is ook om elke keer dat je geprikt hebt bij je waardes kort te noteren welke klachten je hebt. Je weet dan al gauw bij welke waarde je je ect lekker voelt. Want dat je tsh bv tussen de referentiewaardes is (stel van 0,4 tot 4 is ie bij jou 4). Kan het toch zo zijn dat je je lekkerder voelt bij een tsh van 2 en dat je dus toch nog verder moet met medicatie instellen

11. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Hele goede tip om het bij te houden.
    Ik bel straks nog wel even, ze zijn nu niet bereikbaar.

12. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Ben al 10 jaar schildklierpatient (hashimoto). Dus bij vragen mag je altijd pb'en.

13. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Gebeld!
    De TSH was verhoogt en de fT4 normaal, dus waarschijnlijk te laag werkende schildklier zei de assistente.

Later vandaag dacht ze dat het toch niet zo goed is om de afspraak over het weekend te tillen.

Als ik niet nog een keer had gebeld, had de huisarts alsnog vandaag of uiterlijk morgen gebeld. Dus nu krijg ik vandaag of morgen de huisarts nog aan de lijn.

Ben alleen de waarde van de TSH vergeten te vragen, echt beetje dom, maar dat hoor ik nog wel via de huisarts dan
    (Legt pen en papier klaar)

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.868
    113
    Het instellen kan een hoop goede zijn (zeker met die fijne thyraxproducenten... (n)), maar als je eenmaal goed ingesteld bent, dan voel je je een stuk beter, dus dat is het zeker waard. :)

Ik slik nu een jaar of vijftien medicatie ivm mijn schildklier. Waar ik vroeger 20 uur per dag sliep (door traagwerkende schildklier in combinatie met Lyme, geen idee of de kip eerder was dan het ei of andersom), kan ik nu weer redelijk functioneren, dus dat is een hele vooruitgang!

Succes! Hopelijk heb je snel duidelijkheid.

15. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Tsh te hoog, ft4 normaal dan ben je "subklinisch". Sommige dokters vinden het dan niet heftig genoeg, maar als hij dat zegt dan zou ik ook aandringen op een proefbehandeling. Mocht je die ook niet krijgen dan zou ik vragen om antistoffen te testen (anti-TPO) en verder wat onderzoek naar je klachten.
    Ik zou er niet mee akkoord gaan om d situatie zonder pillen nog aan te kijken, de kans is groot dat de waardes over 6 weken hetzelfde zijn (ik deed er 7jaar over om van TSH 6 naar TSH 8 af te glijden).

Ik heb zelf 7 jaar rondgelopen met klachten en de huisarts had niets gevonden. Bleek ik bij het inzien van mijn dossier toch echt een verhoogde TSH te hebben al die jaren

Dus in ieder geval zorgen dat je pillen krijgt! Inderdaad dan na 6 weken bloedprikken en dan verder je dosering aanpassen.
    Let wel, als je pillen krijgt, dan zou je moeten streven naar een TSH rond de 1 (staat ook in NHG richtlijnen), en niet genoegen hoeven nemen met een tsh van 3 als je je nog niet ok voelt.

PBen mag altijd

16. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Ik lees je bericht nu pas en een uur geleden gebeld door een waarnemende huisarts en die vindt de waardes niet hoog genoeg om nu te starten met medicatie.
    Ze zegt dat schommelingen normaal zijn, maar dat het wel in de gaten gehouden moet worden.

Ik heb over 12 weken een nieuwe afspraak staan en dan wordt er opnieuw bloed afgenomen en als het dan nog steeds zo is, dan wordt er actie ondernomen.

Ik hoop dat mijn eigen huisarts maandag nog belt en dan ga ik het toch aankaarten van die antistoffen

17. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Wat was je waarde? Ik had een tsh 23 en een ft4 die nog binnen de normaal waarde viel. Gezien jij klachten hebt en je tsh afweek heb je grote kans dat het daar vandaan komt. Als je al besluit nog niets te dien zou ik zeker niet pas over 12 weken een afspraak maken maar voorstellen over 4 tot max 6 weken nog eens te prikken. Hoe langer het duurt hoe langer jij je ellendig voelt.

Er zijn ook een hoop huisartsen die er niks vanaf weten: mijn oude huisarts zei bij een tsh van 8 en vele klachten die ik had dat alles goed was omdat mijn ft4 goed was. En dat mijn dosering dus niet hoefde te worden anagepast. Dat moest dus wel en daarna pas ging die tsh omlaag en voelde ik mij beter.

18. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hoe lang heb je de klachten al en wanneer was (ongeveer) je laatste bevalling?

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Is hij te snel ga je naar internist. Dan krijg je eerst een blokker. Deze zorgt dat schildklier stopt met werken. Enkele dagen / weken later start je met schildklier hormoon in pil vorm. Dit doe je een paar jaar waarna je vaak een keer stopt om te kijken of je schildklier weer goed werkt. Zo niet heb je optie om verder te gaan of bijv jodium infectie te proberen. ( nog meer opties hoor)

Bij te trage dan krijg je bij de huisarts meteen schildklier hormonen voorgeschreven. Regelmatig bloed controle is noodzakelijk. Je hoeft niet naar een internist.

Ik heb bijde gehad. Momenteel te langzaam. Voorheen 2 jaar behandeld voor te snelle. Toen stabiel zonder medicatie en daarna klachten en bleek hij te langzaam te werken. Na diagnose 6 wk gewacht. Weet geprikt en was nog slechter gaan werken. Dit icm heftige klachten gestart met thyrax Na start medicatie voelde ik me binnen paar weken weer de oude

20. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Klachten al een aantal maanden, bevallen in mei 2012.

Ik ga zowieso een nieuwe bloedtest aanvragen voor over maximaal 6 weken, 12 weken vindt ik zelf toch te lang duren. Dan kunnen ze het vergelijken.

Heel stom, maar ik weet de waarde van HST niet, vergeten te vragen, was druk met koken en heb toen naar het verhaal geluisterd van de arts over dat schommelingen heel normaal waren en met allerlei factoren te maken kon hebben. Echt wat een domme doos ben ik toch.
    Verder zei ze dat het nu nog geen trage schildklier mocht heten, daar was het nog te vroeg voor en dat ze na een nieuwe bloedtest konden zien of het toch de kant van een trage schildklier ging of een schommeling. Maar ze verwacht geen uitkomst van trage schildklier.

Mijn man zei: zodra je klachten maar een klein beetje veranderen hangen we meteen bij onze eigen arts aan de lijn en dan regelen ze direct een maar nieuwe test.

Deel Deze Pagina