OK, onze jongedame is dus nogal gesteld op haar vrijheid... Dat betekent dat ze altijd al een rothekel aan de box had, de kinderstoeol ook geen succes was, ze liefst zelf wil lopen, (de buggy gebruik ik al heeeeel lang niet meer), ze ook echt zelf wil lopen, (geen hand), ze al bijna een jaar in een peuterbedje ligt, (want het ledikant vond ze vreselijk). Van mij mag ze best los, als ze dat wil, zolang ze maar luistert, en dat gaat over het algemeen erg goed, ook op straat. Maar nu: met 9 maanden zijn we als een haas overgegaan van de MC naar het opvolgstoeltje, want ze trapte de gordel los, waarmee de MC vaststond op de achterbank. Dat is dus een hele tijd goed gegaan, maar nu wurmt ze zichzelf dus los uit de gordels van het stoeltje. Maakt niet uit hoe strak ik ze zet: ze komt eruit. Iemand tips dus? Want dit is niet zo veilig (hangt ze dus ineens aan de hoofdsteun van mijn stoel, onder het rijden, omdat ze d'r armen weer los heeft gekregen en helemaal voorover komt leunen....)
tja heb je zeker de maxi cosi tobi. Die hebben wij ook, en we hebben een periode gehad, dat meneer inderdaad ook zn armpjes eruit wrong. We hebben een tijd gehad dat we bij elke parkeerplaats konden stoppen om meneer weer terug te stoppen. We zijn toen telkens erg boos geweest en hebben hem telkens uit gelegt dat het niet veilig was en dat mama en papa toch ook in de riem zitten. We hebben ook 2x gehad dat we op weg waren naar de dierentuin of speeltuin en dat we voor straf zijn omgekeerd omdat hij steeds uit de gordel kwam. Dat heeft toen echt geholpen. En verder heeft het ook geholpen om naar Dora en Diego te kijken, want daar moeten ze ook steeds gordels om, dan zijn we veilig. Consequent blijven is het belangrijkste. Verder hebben wij ook wel eens een sjorbandje van het fietsenrek op borsthoogte de 2 schoudergordels vastgemaakt waardoor hij de riem niet naar de zijkanten kon krijgen en daardoor niet meer met zn armen eruit kon. Maar ik vond dit zelf wel eng omdat het bij een eventueel snel de auto moeten verlaten vertraging opleverd. Maar het beste heeft toch wel het omkeren naar huis ipv leuke dingen doen gewerkt. Dit maakte de meeste indruk. Succes ermee, gelukkig houd het eens op.
Uitleggen waarom je een gordel moet dragen hielp hier erg goed. Heel af en toe (als we lang in de auto zitten) probeert ze zich er nog uit te wurmen maar dan is het voldoende om haar weer eventjes te wijzen op het gevaar.
Wij hebben de romer king, en hier hetzelfde verhaal, met het loswurmen. Hier heeft het ook goed geholpen om uit te leggen waarom hij erin moet.
Wij hebben de priori, maar Thirza is redelijk tenger, dus tja... dan kun je je dus goed loswurmen. OK, geen korte-termijn-oplossing dus echt. Uitleggen en opnieuw vastzetten doen wij uiteraard. Teruggaan heeft niet zoveel effect, want het gaat meestal om ritten die we doen als we naar familie gaan enzo, (en dus voor ONS plezier in de eerste plaats doen ). Mocht er nog iemand zijn die ook een korte-termijn-oplossing heeft: heel graag. Ik moet er namelijk niet aan denken wat er gebeurt als ze zich weer eens losgewurmd heeft en ik net dan een noodstop moet maken.... Daarvoor wil ik toch ook wel erg graag een oplossing waarmee ik haar zeker weten vast kan zetten zonder dat ze zichzelf los kan maken....
Ik heb eens gelezen dat iemand hier een soort band van klittenband erdoor deed. Dan van de linker gordel naar de recht...zoals je bij zo'n backpackersrugzak wel eens ziet. Dan kan ze de bandjes niet meer opzij schuiven maar blijven ze op hun plek. Misschien zoiets proberen?!
Best een goeie, alleen heeft ze klittenband-schoenen en weet ze dus perfect hoe ze dat los kan krijgen... Dingen die zij niet loskrijgt, durf ik er zelf ook niet zo goed op te gooien, want die krijg ik zelf in geval van nood ook niet even in 3 tellen los....
oeh! herkenbaar. hier alles geprobeerd van heel boos worden tot stoppen langs de snelweg om hem weer vast te zetten. maar hij blijf het doen. hier 4! stoelen geprobeerd en uit alles komt hij los
Kun je (als je alleen met haar bent) haar stoel niet beter voorin zetten? Dan heb je er zicht op en kun je voorkomen dat ze zich loswurmt? Of dat je voor afleiding zorgt tijdens lange ritten? Eenn dvd speler of zo?
Dat eerste is wel een optie als ik alleen ben idd, alleen ben ik wel een beetje bang dat het dan drama wordt als ze andere ritten achterin moet... Een dvd-speler hebben we wel eens aan gedacht, (ook omdat we zeer regelmatig lange ritten naar de andere kant van het land maken, mijn familie woont allemaal in het noorden), maarja... financieel zitten we echt niet zo ruim, dus ja...
ik denk ook dat je het beter in afleiding kunt zoeken. Wij werden ook boos en stopten accuut telkens. Maar hier maakte het dus indruk. Sinds een maand of 2 / 3 maakt ze nu ook gewoon de gordels los met de sluiting. Zowel bij ons als andere zitjes. Dus hier was het oefenen en 'straffen' als het ware op korte ritjes naar leuke dingen voor haar. Kinderboerderij ofzo. Of iets leuks/lekkers in het vooruitzicht beloven als ze zich níét los maakt. Niet echt een geweldige oplossing maar als ze dan vast blijft zitten? Dan maar omkopen, tot ze echt doorheeft wat het gevaar is.
Ons Alyna doet dit ook. (Romer King hebben wij) Wij doen ook afleiden, of iets leuks in het vooruitzicht stellen. Want het echte gevaar erin snapt ze/beseft nog niet zo als we het uitleggen. Ze doet het ook al een jaar ofzo.
Ja, probleem met uitleggen is idd dat ze nog geen enkele voorstelling heeft bij 'gevaarlijk'. En dat ze ook nog geen enkele negatieve ervaring heeft bij het zich losmaken. Ze is er nog niet uitgedonderd, heeft zich nog niet hard gestoten bij plotseling remmen en half los zitten in het zitje, enz enz. Dat is idd zo gemakkelijk als ze wat ouder zijn, dan leg je uit wat er kan gebeuren en dan kun je daarop terugkomen, (doen we bij de andere kids, stiefdochter heeft er een handje van om helemaal onderuit gezakt in de gordel te gaan zitten lezen. Als je dan een noodstop moet maken, wordt ze door de gordel gewoon gewurgd... ). Nouja, misschien toch marktplaats eens opduiken voor een dvd-speler... 't is namelijk vooral op de lange ritten een probleem, (2 uur en langer enzo). Ook niet zo gek, ze gaat zich natuurlijk ook vervelen... (en een tussenstop maken heeft niet zoveel zin, dan is het vervolgens echt een crime om d'r ooit weer in dat stoeltje te krijgen! ).
Oh, hier heeft ze op de fiets altijd genoeg te zien en te doen en te zingen gelukkig! (En dat achterop ). Alhoewel ik laatst een keer helemaal vergeten ben om d'r vast te zetten op de fiets, (is me in de auto trouwens ook al eens overkomen ), en toen heeft ze gewoon normaal gezeten en zag ik het pas toen ik 'r thuis los wilde maken...
Hey Rozemarijke, mijn nicht uit Amerika heeft mij een tijd terug een dingetje (weet niet meer hoe het heet) toegestuurd dat ze daar gebruiken om de 2 gordelbandjes op borsthoogte vast te zetten. Ik zal eens voor je zoeken of ze ook in Nederland te verkrijgen zijn. Het ziet er zo uit: http://www.christianacare.org/images/baby-car-seat.jpg
O, die zouden idd handig zijn! Als je uit kunt zoeken of die hier een beetje te krijgen zijn, heel graag!
Ik vond er hier ook nog een topic over: http://www.zwangerschapspagina.nl/peuter-kleuter/167677-borst-clip-voor-auto-fietsstoeltje.html Misschien is die tip van de Ikeadingen wat voor je?