Vandaag een verhaal te horen gekregen over een meid die een kindje kreeg en op het moment dat ze bevallen was bleek het kindje toch Down te hebben... Dit maakt mij heel onzeker... Hebben jullie ervaring?
Ik herken die angst wel. Heb er ook veel over nagedacht tijdens mijn zwangerschap. Vervelend dat het je zo onzeker maakt. Ben je zelf op dit moment zwanger?
als je zwanger bent, ben je vaak extra gevoelig voor dit soort berichten. zulke dingen gebeuren jaar in, jaar uit (helaas) dagelijks, maar als je zelf niet in dezelfde "doelgroep" zit, hoor je ze meestal niet. elke zwangere heeft denk ik wel in meerdere of mindere mate angst dat haar kindje niet gezond zal zijn. probeer te relativeren. verreweg de meeste kindjes worden gelukkig gezond geboren, dus de kans dat jullie kindje gezond is, is vele malen groter dan dat het niet gezond zou zijn. wel herkenbaar hoor! ben zelf ook altijd een behoorlijke "stresskip" geweest!
Het is altijd een risico dat je kindje niet helemaal "gezond" is. Ook tijdens de bevalling kunnen er dingen geboren die de gezondheid van je kindje aantasten. Probeer je erbij neer te leggen dat hoe het ook is, je er toch niets aan kunt veranderen.