grrr ben bezig met een financieel overzicht in exel, heb mooie rijtjes gemaakt met in en uitgaves, maar wil die rijtjes optellen en het lukt me niet:x hoe moest dat ook al weer?? ik wil graag rijtjes optellen, maar ook de totalen van de rijtjes optellen zoiets: salaris 1 salaris 1 totaal: 2 extra 1 extra 1 totaal:2 totaal salaris en extra: 4 iemand die me kan helpen?? weet wel dat het met de som knop moet, maar het komt niet in het vakje te staan waarin ik dat wil
Je kunt ook in het vakje waar je de uitkomst wil hebben =SOM( typen, dan selecteer je de vakjes waar je de uitkomst van wil weten (evt met ctrl toest als het meerderen vakjes zijn die niet naast elkaar staan) daarna hekje sluiten en enter. Als het goed is komt dan de uitkomst in het gekozen vakje. Bedoelde je dit? Hoop dat je er wat aan hebt.
Je kunt op verschillende manieren bedragen bij elkaar optellen in Excel: - als je verschillende bedragen bv. netjes onder elkaar hebt staan, kun je de knop Autosom gebruiken (staat met een Grieks symbooltje in je menubalk) - je kunt bedragen ook via een formule bij elkaar optellen. Ga dan in de cel staan waar je de uitkomst wilt hebben en typ dan de volgende formule in (natuurlijk afhankelijk van de cellen waarin je de betreffende bedragen hebt staan): =A1+A2+A3. Je vertelt met deze formule dat hij de bedragen in de cellen die jij bedoelt bij elkaar op wilt tellen. Ik hoop dat je er zo uitkomt!
Ik hoop dat het je is gelukt. Wat je evt ook kunt doen is: ga in het hokje staan waar je de uitkomst wilt hebben, klik op de "Fx" in je werkbalk (net voor de plaats waar je tekst in kunt tikken) en zoek de funcite SOM op. Dan geef je in het venster wat daarna verschijnt, aan welke hokjes/cellen je wilt optellen. Dus cel aanklikken en dan het +je aanklikken, daarna volgende cel selecteren. Wil je dan later nog vakjes toevoegen, dubbelklikken op de cel waar je "uitkomst" staat. Dan zie je met kleurtjes welke cellen in de som zijn gebruikt. Voeg weer een + toe en klik de cel aan die je wilt toevoegen. Hoop dat het zo duidelijk is.
En als je een engelse versie hebt, vervang dan som door sum, anders snapt excel het niet... Dus type =som( of =sum(, gevolgd door de cellen die je wilt optellen en sluit af met ). Als de cellen onder of naast elkaar staan, bijvoorbeeld A1 t/m A12 of A1 t/m F1, kan je ze in 1 keer selecteren door te slepen met je muis. Dan komt er het volgende te staan =som(A1:A12) of =som(A1:F1). Als de cellen niet naast of onder elkaar staan, bijvoorbeeld A1, D4, E12 en F14, selecteer ze dan door ze aan te klikken met de muis, terwijl je de Ctrl-toets op je toetsenbord indrukt. Dan komt er het volgende te staan =som(A1;D4;E12;F14) Je kan het ook met de hand intypen, dan moet je dus de bovenstaande schrijfwijzen gebruiken. Als je daarna op enter drukt moet het werken. Succes!