Tips gevraagd!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamamuts, 18 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Mijn zoontje krijgt al een paar weken fysio wegens een voorkeurshouding en een fors scheef hoofdje.

Nu zijn we al een heel eind op weg om die voorkeur eruit te krijgen, wat overdag heel goed gaat, maar 's nacht dus nog niet.
    Hij rolt aldoor weer op die rechterzij, omdat dat natuurlijk stabieler ligt. We mogen volgens de fysio geen zijliggingskussen gebruiken of andere attributen in bed gebruiken om hem van die kant af te houden.

Maar nu ben ik bang, dat er zo geen verbetering komt. Als hij 's nachts bijv. 10 uur lang op die kant ligt (ik draai zijn hoofdje naar de andere kant als ik bij hem ga kijken), maar verder heb ik er natuurlijk geen zicht op. Dan is al die energie die ik er overdag in stop verspilde moeite en daar baal ik van.
    Het enige wat de fysio vertelde, (niet adviseerde, want eigenlijk mocht dit ook al niet ;)) is....dat we konden proberen om een opgerold handdoekje onder de rechterkant van zijn matras te leggen, zodat het minder aantrekkelijk wordt om naar die kant te kijken. Dit hebben we geprobeerd, maar juist kijkt hij nog meer naar rechts.

Wie heeft misschien tips om dit 's nacht op te lossen. Ik zou het zo zonde vinden dat ik én hij al die moeite doet overdag en 's nachts gewoon terug bij af komt.

2. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik was bij het cb vandaag en onze kleine heeft ook een beetje afplatting aan een kant. zij zei dat hij ook op zn buik mag slapen. ik weet niet of het pas vanaf 6 maanden mag, maar anders kan je dat mssn proberen...

3. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Hier hebben we de zij-lig kussen gebruikt sinds hij 1 maand oud was en dat ging prima! Je zou missch iets boven het bed kunnen hangen (aan de kant waar hij naar moet kijken) en hopen dat hij dan ook zo in slaap valt.
    Of het bedje verplaatsen, zodat hij het licht kan zien tussen de gordijnen.
    Succes!

4. demi123

demi123 Bekend lid

29 jun 2007
    820
    0
    16
    Mijn eerste dochter had hetzelfde probleem. Ik heb ook een zij-liggingskussen gebruikt, werkt perfect!

5. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    waarom geen zijligkussen maar wel een handdoek onder t matras, die logica van de fysio snap ik niet.

Ik zou voor snachts juist wel kiezen voor een zijligkussen omdat ik dit veiliger vind dan een handdoek onder het matras. Met zijligkussen kan de kleine niet omrollen, met handdoek wel.

Verder heeft mijn dochter vanaf een maand ongeveer op de buik geslapen zowel overdag als snachts. Hierdoor is de afplatting minimaal gebleven en heeft ze gelukkig geen helmpje gehoeven.
    Ook zij was erg stug in het kijken naar rechts, ze draaide in haar slaap gewoon direct weer terug als ik haar naar links gelegd had.

Wat hier ook geholpen heeft is een osteopaat. Ze bleek een blokkering te hebben en omdat ze daar last van had keek ze naar rechts, dan had ze er minder last van. Na 2 consulten was de blokkering weg en keek ze idd minder naar rechts als eerst. Maar omdat het gewoonte geworden was dus toch nog fysio gehad en op de buik slapen.

6. mamamuts

Bedankt voor de reacties,

Een zijligkussen mag volgens de fysio niet, niet zozeer om het verstikkingsgevaar, maar omdat op de zij liggen 'op zich' een vergroot risico geeft op wiegendood. (tja, is mij ook maar verteld hoor) ;)
    En met dat handdoekje onder het matras.... het matras mag ook maar minimaal omhoog komen, (de moeite bijna niet), zodat het kindje niet kan omrollen.
    Op de buik leggen vind ik doodeng eerlijk gezegd, zijn nekje is namelijk nog niet heel sterk en hij kan sinds een tijdje eindelijk een paar minuten zijn hoofd rechtop houden (vanuit buikligging).
    Wij zijn trouwens ook onder behandeling van een manueel therapeut wegens een belemmering in zijn nekwervel, sindsdien gaat het hoofd oprichten een stuk makkelijker.

7. Trieske

Trieske Actief lid

10 okt 2010
    188
    0
    0
    Roan deed precies hetzelfde en ik maakte me daar ook zorgen om. Ik maar denken wat ik kon doen maar kon niets vinden. Uiteindelijk maar gewoon geaccepteert dat het nou eenmaal zo was en het is vanzelf goed gekomen. Hij heeft helemaal geen scheef hoofd terwijl hem eigenlijk een helmpje was aangeraden.

8. Que

Que Niet meer actief

Hier ook een afgeplat hoofdje.

Ik snap de redenatie van jouw fysio niet.
    Een zijligkussen kunnen ze niet door draaien naar buik of rug.......... Dus het verstikkingsgevaar zie ik dan ook niet.

Kleine man hier ligt dus wel in zijn kussen. De hele nacht.

Succes!

9. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.803
    9.314
    113
    Gelderland
    Wij hebben van alles geprobeerd. Ons zoontje hadden we zelf ingebakerd op zijn zij liggen op de dag en in de avond tot dat wij naar bed gingen. Niet veilig maar ik ben altijd elke 10 minuten bij hem gaan kijken. We hebben een kussentje gekocht waarbij ze op de rug kunnen liggen en dan zit er een gat in en deze gebruikte wij voor de nacht. Toen mijn zoontje kon rollen en dus niet meer ingebakerd lag zijn we met opgerolde handdoeken gaan werken om hem op zijn zij te houden. Oh wat was ik blij toen hij eindelijk op zijn buikje wilde slapen!! We hebben zo een dooradem matrasje misschien is dat ook een idee?

10. mamamuts

Het is ook niet zozeer het gevaar op verstikking, maar puur het op de zij liggen, geeft een vergroot kans op wiegendood. Aldus de fysio.
    Dat was weer onderzocht, vandaar dat baby's tegewoordig ook vrijwel meteen na de geboorte op de rug gelegd moeten worden.
    En de fysiotherapeuten het een stuk drukker hebben gekregen. ;)

@Luna; ik zou geen oog dicht doen, misschien over tijdje proberen.
    Maar hij vind op de buik liggen nog niet geweldig. Zo'n matrasje is idd dan wel een uitkomst.

11. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ik doe nu sinds een paar dagen een "poot" van mijn voedingskussen achter hem liggen. Ook mijn zoontje ligt op zn zij. Ik deed eerst een opgerolde handdoek erachter maar die rolt hij heel makkelijk mee als hij op zn rug rolt. Dat van wiegendood door het op de zij liggen, wist ik ook niet.... hier werd op de zij leggen geadviseerd door het CB vanaf dat hij 2weken was.

Ik weet niet of je een voedingskussen hebt, maar misschien kun je het eens proberen.... Liefs Sassie

12. suzy

suzy Bekend lid

11 okt 2010
    519
    0
    0
    Hoi hoi!

Ik heb ook een dochter die een afgeplat/scheef hoofdje had. Ook bij een fysiotherapeut gelopen. We moesten het juist van de wakkere momenten hebben omdat je uit beiligheidsredenen niet zoveel mag doen met een slapend babytje.. Wij moesten haar als ze wakker was veel op haar buik leggen en haar voornamelijk van de zijkant benaderen... Geen mobiel boven t bed maar alles laag.. Tijdens t spelen zorgen dat ze maximaal naar links en naar rechts keek zodat ze veel over haar bolletje rolde!
    M'n dochtertje is nu 10 maanden en haar afplatting is helemaal weg, haar hoofdje is nog heel iets scheef maar volgens de fysio was dit resultaat boven verwachting!

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Het is nog NOOIT bewezen dat op de zij een grotere kans op wiegendood geeft.

Het word tegenwoordig geadviseerd inderdaad om rugligging te doen, met als gevolg dat kindjes voorkeurhoudigen ontwikkelen.. ( dus niet die kindjes die ze al hebben en er iets medisch is, zoals kiss e.d.), dat er steeds meer redessiehelpjes gebruikt moeten worden. terwijl het dus nog nooit onderzocht is.. Dit is ook niet mogenlijk want het is niet te bewijzen wat de exacte reden van wiegendood is.

Sterker nog mijn zoontje met ernstige reflux heeft gelukkig nooit als klein mannetje op zijn rug geslapen, de kans dat hij zou spugen en het volgens het niet kwijt kon zou er groot zijn geweest.

Hier dus vanaf dag 1 kindjes om en om op de zij.. en als iemand anders die niet zijn/haar mama of papa is het anders wilt.. jammer dan.. Ik wil dat niet.

Dus als jij je er prettiger bij voelt gewoon een zijliggings kussen gebruiken of een hydrofiel oprollen en als slang achter hem leggen en monddoekje oprollen met elastiekje eromen voor zijn buikje.. Zou hij dan rollen dan rolt hij naar zijn rug maar gaat het niet heel makkelijk.

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

waarschijnlijk moet over 2 jaar weer elk nieuw geboren baby'tje op zijn zij slapen want dan is toch gebleken dat het niet uitmaakt.. Zo veranderd het elke 1 a 3 jaar! volg je eigen gevoel..

15. mamamuts

@mimi83; dat zei ik ook al tegen de fysio, ze bedenken steeds weer wat anders. De helmpjes zijn niet aan te slepen zo.

Ik ga toch eigenwijs doen en een zijligkussen aanschaffen. Vannacht moest ik er een paar keer uit voor mijn dochter en telkens als ik bij m'n zoontje om het hoekje keek, lag ie naar rechts.
    Zo zie ik anders geen verbetering komen en kan geen andere oplossing hiervoor vinden.

Met handdoekjes oid achter de rug rolt ie ben ik bang ook gewoon weer terug op de rug, dat zie ik overdag ook gebeuren, dus een zijligkussen lijkt me een goede oplossing.

Waar kan ik zo'n kussen halen? En hoe duur zijn ze?

Deel Deze Pagina