Zoontjelief is vannochtend voor het eerst naar de kdv. Hij is nu 1,5 jaar en opzich ben ik altijd thuis. Ik werk in de avonden dus hij hoeft niet weg. Nu willen we voor zijn sociale kant hem dus naar een kdv brengen en vannochtend was de 1e keer na de wenochtend. Liet hem huilend achter, gewoon zo zielig. Zit hier thuis nu ook in tranen, gewoon vreselijk om je kind daar zo achter te laten. Ga straks bellen hoe het gaat, want kan hem pas om kwart voor 1 ophalen, dat duurt nog eventjes. Ga maar even douchen en schoonmaken, mijn gedachten op iets anders zetten, want ik zie nu de hele tijd dat huilende gezichtje voor me. Meer moeders hier last van?
Hi, heel herkenbaar hoor... en heb al vaker moeders met tranen in de ogen op kdv naar buiten zien lopen! Heeft hij het uiteindelijk leuk gehad? Het gaat het vast en zeker super vinden om met andere kindjes te spelen! Heb je ook wel eens over een peuterspeelzaal nagedacht? Dat is meestal wel pas vanaf 2 jaar, maar vind ik voor sociale ontwikkeling en leren van nieuwe dingen net wat meer waarde hebben dan een kdv. Onze dochter gaat vanaf 1 jaar 1 dag in de week naar kdv en sinds ze 3 jaar is (dus net een maandje) ook 2 ochtenden naar psz. De psz is toch net wat meer als school... in de kring zitten en dingen leren mbt een thema bijv... ze behandelen nu lente en alles wat er bij hoort.
Hoe is het gegaan? Mijn jochie is met 16 maand voor het eerst naar het KDV gegaan. Het is toch wel een lastige leeftijd om te wennen. Het afscheid is nog lang een probleem geweest. Maar eenmaal binnen was het vaak na 10 minuten over en ging hij wel spelen.
@wen: de psz zit in hetzelfde gebouw en daar gaat hij inderdaad heen vanaf 2 jaar Dat is allemaal al geregeld. Dat wou ik namelijk graag. is ook 2 ochtenden in de week en dan komt de kdv te vervallen. Opzich heeft hij het hartstikke leuk gehad, alleen nog wel heel erg overstuur in het begin. Toen hebben ze hem zijn tutdoek en speen gegeven en dat was lekker vertrouwd. er was een wat ouder meisje en hij ging haar de hele tijd nadoen en alles doen wat zij ook deed, dus dat was wel leuk. Heeft het ook netjes volgehouden tot kwart voor 1 en thuis lekker op bed. was wel blij dat hij met ophalen gelijk lachend naar me toe kwam.
Fijn dat het toch aardig is gegaan, alleen snap ik niet zo goed dat je hem nu zo kort naar het kdv brengt en daarna naar psz? Dan heeft hij zoveel moeite en is hij gewend als hij er weer af moet. Dan had ik even gewacht tot het psz tijd was of op het kdv gelaten, ook vriendjes toch?! Alleen omdat je ook de luxe hebt, als je zou werken is het natuurlijk een ander verhaal...
tja, daar heb ik ook een tijdje aan getwijfeld, waarom nu al en niet eventjes wachten? Maar ik merk gewoon dat hij zich hier thuis verveelt, hij wil graag dingen doen en ondernemen en nu ik hoog zwanger ben (7 maanden) kan ik hem dat gewoon niet elke dag bieden en zo kan hij lekker 2 ochtenden daar ook ravotten en spelen en ontdekken. Tuurlijk ga ik wel met hem weg en leuke dingen doen, maar ik heb de energie niet om dat elke dag te doen en ik heb wel het idee dat hij dat gewoon nodig heeft.
Ok, nou dan hoop ik dat hij snel went en een voordeel is dat hij het gebouw enz. dan wel kent voor hij naar de psz gaat... Je zou ook nog kunnen kiezen om hem op het kdv te laten ipv psz. Zit je ook niet zo met die breng en haaltijden als je nog een kleintje thuis hebt. Als ze slapen enzo... En volgens mij is kdv nog goedkoper ook dacht ik?!
kdv is voor ons duurder dan de psz. Hij gaat naar een peuteropvang vanaf 2 jaar en dat kan je ook terugkrijgen van de belastingdienst. Hij gaat dan ongeveer dezelfde uren, want nu op het kdv is het van 07.30 - 12.45 uur en psz is van 08.00 - 13.00. maar bij beide is er de mogelijkheid om ze te brengen wanneer het je uitkomt. En het scheelt ongeveer 20,- tot 25,- per maand. We willen hem toch graag naar de psz omdat de voorbereiding op school en alles daar toch heel anders is als op de kdv en de kdv meldde dat hij er niet zoveel last van zou hebben om te switchen.
Ik snap het niet, ik lees steeds vaker dat KDV's een bepaalde constructie hebben waarbij ouders de (hogere) kosten voor een peuterspeelzaalprincipe van de belastingdienst deels terug kunnen krijgen (zoals de kinderopvangtoeslag). Maar hoe zit dat? Je krijgt toch alleen geld van de belastingdienst als je beide werkt? Of is er een toeslagsoort waarvan ik het bestaan niet weet?
Daarom was ik ook benieuwd. Mijn dochter gaat dan naar een psz maar er valt echt niks terug te krijgen van de belastingdienst.. vroeg me daarom af of een peuteropvang iets anders is? Ik zou niet weten waarom je geld terug zou moeten krijgen van de belastingdienst wanneer je niet werkt.
Mijn jochie zit op een kdv-groep waar ze ook peuteropvang bieden. Dat is eigenlijk niet veel meer dan de standaard KDV. Ze kijken "iets" meer naar de ontwikkeling, mogen een paar dingen qua taalontwikkeling aanbieden vanuit het CB, en werken met thema's. Maar de standaard KDV groepen bij ons mogen dat ook. Dus hier is er geen noemenswaardig verschil tussen peuteropvang en kdv. Het grote verschil is het aantal weken dat je kindje erheen kan: De peuteropvang is alleen open tijdens schoolweken. Dus voor werkende ouders vaak al niet handig, die kunnen beter 2 standaard kdv-ochtenden nemen. Beide beide heb je namelijk kinderopvangtoeslag..
Ons is uitgelegd, dat de peuteropvang hier, hetzelfde werkt als een peuterspeelzaal. dit staat erbij als beschrijving: Peuteropvang is een combinatie van 2 soorten opvang; enerzijds peuterspeelzaalwerk en anderzijds kinderopvang. Kinderen krijgen een educatief programma aangeboden ter voorbereiding op het naar school gaan en genieten daarbij mede het verzorgende aspect van de kinderopvang. Peuteropvang onder de vlag @umm85: je moet inderdaad dus beide werken om je kind daarheen te brengen en in aanmerking te komen voor peuteropvang. Als er maar 1 iemand werkt dan kan je ook geen gebruik maken van de peuteropvang of zelf de kosten betalen, maar die zijn aanziendelijk hoger dan een peuterspeelzaal als je niks terug krijgt van de belastingdienst.
leandrotje, zo bieden ze het hier ook aan. En in de verhalen vertellen ze ook dat ze echte psz dingen doen. Maar in de praktijk valt dat dus vies tegen..
Maar nu begrijp ik het niet zo goed.. Je hebt op zich geen opvang nodig toch voor je zoontje? Of is het goedkoper om hem naar die peuteropvang te brengen tov de peuterspeelzaal omdat je geld krijgt van de belastingdienst?
klopt helemaal umm Ik ben 20 a 25,- goedkoper uit als ik hem naar een peuteropvang breng ipv een peuterspeelzaal. vriend verdient namelijk te goed en daardoor moeten we zelf het hoogste bedrag betalen voor peuterspeelzaal terwijl we bij de belasting nog een aardig bedrag terug krijgen en daardoor is dat dus goedkoper.
ja ik werk Maar ik werk in de avonden dus ben overdag altijd thuis en vriend is in de avond thuis, maar omdat ik wel werk hebben we gewoon recht op de kinderopvang toeslag
Hoe gaat het nu met je kindje op het kdv? Ik vind het trouwens heel herkenbaar hoor! En dat terwijl ik er werk...! Helemaal kindjes die wat ouder zijn moeten vaak wat langer wennen. En wat wij ook vaak zien is dat het kindje vaak al stil is voordat de ouder bij de auto/fiets is..! Maar het went hoor!!
het gaat opzich heel goed tijdens het spelen. Hij is nu 3x geweest en nog steeds drama bij het wegbrengen en bij het ophalen mag ik ook niet meer naar de gang om zijn jas te pakken, dan is hij bang dat ik hem achterlaat en is het weer gillen. Maar zonder mij is hij daar heerlijk aan het spelen. de 2x was hij zelfs onder het spelen in slaap gevallen, dus opzich gaat het wel heel goed dus gelukkig, alleen dat brengen is dus nog steeds een probleempje, haha.