Tips gevraagd

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door maartje84, 16 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik ben aan het nadenken over de voeding.

Ik wil heel graag als het lukt borstvoeding gaan geven. Heb al een spuuglelijke voedingsBH van de Hema gehaald ;) en vitamine D en K voor de beeb gehaald.

Weet alleen niet of dat voldoende voorbereiding is.
    Een tante in de familie die haar hele leven al in de kraamzorg zit zegt dat ''iedereen BV kan geven qua productie dus dat het gewoon een kwestie van doorzetten is. Eventueel eens een lactatiedeskundige er bij halen en voila.''

Nu lees ik ook wel eens andere verhalen zoals van vrouwen die zeggen niet genoeg BV aan te maken. Heeft tante gelijk en gaat het mij ook lukken als ik maar doorzet of kan het best zijn dat hoe goed ik de de beeb we ons best doen, het niet zal gaan lukken??

Zijn er dingen wat ik nog kan doen ter voorbereiding (speciale cremepjes om door te kunnen zetten in geval van tepelkloven oid ;)) of waar ik direct na de bevalling aan moet denken om te doen zodat het goed op gang gaat komen?

Graag zie ik jullie adviezen tegemoet.

2. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je zou kunnen kijken of er via de VBN (Vereniging Borstvoeding Natuurlijk) een borstvoedingscursus wordt gegeven bij jou in de buurt. Ik heb er een boel van geleerd!

Meestal (meestal: niet in alle gevallen dus) is "te weinig voeding aanmaken" een kwestie van te weinig aanleggen. Als je productie te weinig is moet je aanleggen, aanleggen, aanleggen of kolven, kolven, kolven. Hoe meer vraag er is hoe meer er geproduceerd wordt.

En als je je kleintje goed aanlegt hoef je in principe geen last te hebben van kloofjes!

Misschien handig om eens op borstvoeding.com te gaan lezen? Daar valt een boel informatie te halen!

Succes met de laatste loodjes! En als je nog vragen hebt, laat het weten!

3. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

Er zijn maar heel weinig vrouwen die geen bv kunnen geven. Je tante heeft wel gelijk dat je soms een enorm doorzettingsvermogen moet hebben en het echt graag willen.
    Ik ken er genoeg die er in stapten met zo'n instelling "ik probeer het wel, maar als het niet gaat pak ik de fles!" Als het dan tegenzit- de eerste week is vaak heel zwaar- zijn ze gauw overgestapt.
    een cursus kan geen kwaad, maar je kunt ook het boek borstvoeding van stefan kleintjes (zelfde als van de site bv.com) lezen, daarin kun je alles terugvinden.
    Er zijn nog wel eens kraamhulpen die je op schemaatjes zetten. om de drie uur voeden oid. als je kindje veel slaapt, moet je hem de eerste tijd wakker maken voor een voeding, anders gaat je productie achteruit. maar als je baby erom vraagt, aanleggen, zoveel mogelijk.

ik heb nooit last van tepelkloven gehad, is meestal een kwestie van goed aanleggen! en dat leert je kraamhulp je. wel heb ik de eerste week zuigblaasjes gehad. je tepels zijn het zuigen niet gewend en dan kunnen er doorzichtige blaasjes op komen. af en toe met blote borsten rondlopen en wat bepanthen erop smeren hielp wel. na een week ofzo trokken ze weg en na 2 weken deed het aanzuigen geen pijn meer. dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar ik zat echt met kiezen op elkaar en kromme tenen als de kleine aanzoog. je tepels moeten er aan wennen en "harden" zeg maar. dat had in mijn geval niet met verkeerd aanleggen te maken, maar toen werd ik er wel onzeker van want niet iedere vrouw heeft even gevoelige tepels.
    Als je echt graag wil en je gaat er voor de volle 100% voor, lukt het je! daar moet je echt vanuit gaan!
    ik weet waar ik het over heb, want mijn productie kwam pas dagen later na de bevalling op gang, heb een hoop ellende moeten doorstaan en iedereen om me heen riep "ach stap toch over op de fles, wat doe je jezelf aan!" maar ik wou het zooo graag en uiteindelijk was alleen de eerste week zo'n drama, daarna heb ik een jaar lang zonder problemen gevoed en er super van genoten! Heel veel succes!

4. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Als je mazzel hebt, dan gaat het bij jou net als bij mij: weinig voorbereiding en toch zonder problemen BV geven. Ging bij mij in het begin echt vanzelf. Geen kloof gehad of wat dan ook! Alleen kun je altijd 'moeilijkheden' tegenkomen en dan is het handig als je weet waar je terecht kunt met je vragen. Ik had een kraamzorgbureau waar ik ook nadat de kraamverzorgster weg was nog mocht bellen als ik ergens tegenaan liep: toen ik dus teveel melk had en mijn zoon niet door de voormelk heen kwam, hebben zij me telefonisch weer op weg kunnen helpen zodat het gewoon nog goed bleef gaan.
    Je hoeft dus verder weinig voor te bereiden, maar het is voor jezelf wel fijn dat je info achter de hand hebt voor het geval dat... :)
    Overigens heb ik wel achteraf vaak gedacht dat een info-avond bijvoorbeeld toch wel handig was geweest voor mijn zelfvertrouwen, maar als je een tante hebt waar je terecht kunt, dan mis je dat misschien minder.

Alvast heel veel succes & plezier gewenst.

5. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Je tante heeft gelijk! Als je echt wil, gaat het je lukken! Dat is zeker. Je hebt doorzettingsvermogen nodig. Sommige vrouwen hebben het geluk dat het meteen goed gaat, maar vaak is er toch wel wat doorzettingsvermogen voor nodig...

Verhalen van moeders die gestopt zijn ivm te weinig productie, niet voedzaam genoeg etc... Zijn wel dingen waar je wat aan kunt doen. Goed voorbereiden is al erg handig, zodat je weet hoe het werkt en wat je kunt doen als het minder gaat. Idd zoals hiervoor al genoemd werd bij te weinig productie veel aanleggen etc.

Ik zou zeggen, lees lekker op borstvoeding.com en ga eventueel naar een cursus als je daar zin in hebt. En weet hoe belangrijk je borstvoeding vind. Wil je het echt geven, dan gaat het je ook lukken!

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bedankt voor jullie reacties (meer reacties blijven welkom!! :))

Goede tip om eens op die site te gaan kijken. Had nog niet van die site gehoord, maar ben er direct gaan lezen. Ook heb ik op wikipedia info over BV gelezen.

Misschien lees ik er die officiele borstvoeding site overheen, maar ik lees geen tips op die site voor direct na de bevalling. Heb wel eens in voorbeeld-bevallingsplannen gelezen dat vrouwen perse niet willen dat hun kindje direct gewogen wordt of direct vitamines krijgen zodat het kindje eerst aan de borst kan gaan.
    Of dat mensen niet willen dat in het ZH direct al een flesje word aangeboden. Maar is het niet zo dat kindjes soms wat extra vocht nodig hebben??? Is het dan wel in het belang van het kindje als je aangeeft dat je niet wilt??

Hebben jullie ook nog concrete tips voor mij? Vooral voor de eerste periode en wellicht ook wel voor nu??

Een borstvoedingscursus heb ik overwogen... Maar ben er niet achteraan gegaan en naw zeer binnenkort al ingeleid worden...

Graag hoor ik zoveel mogelijk tips!! :)

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Nee hoor, ander vocht is zeker niet nodig en juist zeer af te raden. Lekker meteen bij je en laten drinken als dat lukt, dan heb je al een voorsprong! En veel aanleggen, meteen. Elke x dat je kindje wil, al is het ieder uur, lekker laten drinken! Alleen maar goed voor je productie, én voor je kindje uiteraard.
    Op BV.com kun je bij Kindje aan de borst genoeg tips vinden over de kraamtijd en het begin etc.

8. Mlien

Mlien Fanatiek lid

24 jun 2010
    3.756
    0
    0
    In een klein dorpje
    Doorzettingsvermogen is echt het allerbelangrijkst! Hier heb ik in het begin echt moeite gehad met het aanleggen doordat de kleine enorm driftig was als het niet gelijk lukte, heb soms wel een uur achter elkaar geprobeerd en uiteindelijk lukte het dan. Heb ook last van tepelkloven gehad en nu ook weer last van erg pijnlijke tepels door regeldagen (oftewel héél veel voedingen op een dag). Het is echt een kwestie van doorzetten, ik merk nu dat het aanleggen erg makkelijk gaat, het is alleen wat pijnlijk, maar dat gaat ook vanzelf weer over.

Het eerste wat de kraamhulp ook zei was; 'het mag geen zeer doen'. Nou ik kan je 1 ding vertellen; het doet wel zeer, zeker in het begin als die kleine lekker driftig begint te zuigen, maar dat gaat snel genoeg weer over.

9. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

ben ik het helemaal mee eens. overigens mag het niet de hele voeding zeer doen, maar dus alleen met het aanzuigen.
    trouwens net als dat ze zeggen dat een baby de eerste dagen geen honger kan hebben. echte bullshit, want mijn zoontje heeft heel veel gehuild de eerste dagen, pas toen hij bijvoeding kreeg en daarna mijn productie op gang kwam was dat over.

@ts: voor nu kun je niet veel anders doen dan info inwinnen.
    ik raad aan ook veel te lezen over de regeldagen. dit zijn periodes waar ik zelf heel onzeker was, help ik heb niet meer genoeg voeding! echt jankend op de bank, bang dat het einde was genaderd. nu weet ik gelukkig dat dat 1 a 2 dagen zijn, waarin je kindje heel veel aan de borst wil, en zelf heb je het idee dat je borsten leeg zijn, maar dat het daarna weer goed is! dit begint al rond de 10 dagen..
    ik heb ook een bevallingsplan geschreven. mocht ik in het ziekenhuis belanden heb ik erin gezet dat ze geen bijvoeding zonder overleg mogen geven, en geen flesje of fopspeen. helaas heb ik het in mijn omgeving al meerdere keren meegemaakt dat ze daar in het ziekenhuis heel makkelijk in kunnen zijn.

10. Chrisie

Chrisie Fanatiek lid

16 mrt 2010
    1.010
    0
    0
    utrecht
    Nou inderdaad deed zeker pijn in het begin maar als ze eenmaal goed drinken zakt het weer af.
    Als het pijn blijft doen de hele voeding of zelfs erna dan is er meestal wel wat aan de hand

11. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Tja, het mag geen zeer BLIJVEN doen, de hele of halve voeding zeg maar. Een paar seconden tot halve minuut is wel normaal, dat is het aanzuigen.

Er is ook een informatie-dvd die je vk misschien heeft?

En als je in het zh bevalt: binnen het uur aanleggen. Dus even wegen nakijken etc mag prima, direct daarna lekker op de blote huid, kindje en jij, en aanleggen :) Als je op een doordeweekse dag onder kantooruren in het zh bevalt heb je wel kans dat er een lactatiekundige in het zh aanwezig is, je kunt dan evt zeggen dat je onzeker bent, en haar gelijk even laten meekijken of je goed aanlegt.

12. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Bedenk wel dat tips als binnen het uur aanleggen, geen extra vocht geven, geen fles geven de eerste 4 weken.. bedoeld zijn om de kans van slagen groter te maken. Als het om medische redenen niet lukt om je kindje het eerste uur aan te leggen wil dat niet meteen zeggen dat de borstvoeding nu volledig gaat mislukken, alleen dat je mogelijk harder je best moet doen om het te laten slagen :)
    Mijn kindje moest vanwege hoog geboortegewicht en een zware hartruis bijgevoed worden en dat deden ze in het zkh gewoon met de fles. Ik was heel bang dat de bv nu helemaal in de soep zou lopen, maar het is allemaal gewoon goed gekomen!

13. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Tuurlijk! Als het anders loopt kan het ook gewoon!
    Hier is het ook anders gelopen allemaal, met 5,5 week had ik haar uiteindelijk toch aan de borst gelukkig.
    Maar dan geld nog steeds; doorzetten, doorzetten, doorzetten. :D
    Maar als het wel kan, is het erg aan te raden meteen aan te leggen en zo vaak mogelijk. Het helpt zeer zeker om het makkelijker te maken.

14. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Wat ik een belangrijk advies vind is dat ze met hun handen van jou en je kindje af moeten blijven tijdens de voedmomenten! Dus bij het aanleggen niet je kindje zitten tegen je borst duwen of jouw borst vastnemen en naar je kindje brengen etc...

Ga in een halfzittende, ontspannende houding zitten. Leg je kindje op je blote huid tussen je borsten en laat hem/haar zelf zoeken! Dan happen ze het beste aan! Als je toch in de wieghouding gaat voeden, zorg dan dat je tepel naar het neusje wijst zodat je kindje een grote hap moet nemen en je tepel hélemaal in de mond heeft.

Ik raad je toch ook echt aan het boek van Kleintjes of van La Leche League nog aan te kopen en te lezen! Je haalt er veel tips uit.
    Op het dragen en voeden forum zitten ook veel (ervarings-) deskundigen!

15. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Aangezien ik zelf geen bv geef kan ik je niet veel bieden. Maar wil je toch 1 tip geven waar ik zelf wel wat aan had gehad als ik het van tevoren had geweten.

Schrik niet als je voor het eerst je kindje aanlegt, zo'n baby zuigt HARD! Echt niet normaal (of eigenlijk wel hihi). Maar het is echt effe schrikken.

Ik hoop van harte dat het jou wel gaat lukken, 't is een emotioneel gebeuren!

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In principe heeft je tante helemaal gelijk. De meeste gevallen van mislukte borstvoeding hebben helemaal niets met 'te weinig' melk te maken, maar vooral met 'te weinig kennis' en 'te weinig voorbereiding'. Doodzonde dat je niet de tijd genomen hebt om eerder in je zwangerschap naar bijeenkomsten van VBN of LLL te gaan, dan had je nu al het antwoord op veel vragen gehad.

Ik denk dat het in jouw geval wel heel verstandig is om nu, nog voor je ingeleid wordt, al contact te zoeken met een lactatiekundige. Ik zie in je banner dat je schildklierproblemen hebt, en dat kan in de opbouwfase (je kraamtijd, dus de eerste 6 weken) wel een belemmerende factor zijn.
    Je kunt gewoon borstvoeding geven, maar je moet er wel je best voor doen!

17. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Nog een hele praktische - purelan is echt heel fijn voor je tepels, als ik dat bij de eerste toch eens had geweten had me veel pijn gescheeld!

18. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    nog een paar tips, alleen bijvoeden als het echt niet anders kan. Mocht bijvoeden nodig zijn, meteen zelf gaan kolven, zodat je kan bijvoeden met je eigen melk. Maar vooral, vraag om een cupje ipv een fles! een fles heeft een hele andere zuigtechniek, en kán later problemen opleveren voor het aan de borst drinken. En tot slot nog, ik weet niet of je medicijnen gebruikt voor je schildklier? Vaak weten dokters bar weinig van de combinatie medicijnen en bv, en zeggen daarom maar dat het niet samen gaat. Terwijl dat vaak wél kan. Op borstvoeding.com staat een hele lijst welke medicijnen wel en niet samen gaan met bv. Lactatiekundig weten hier ook veel van. Heel veel succes en onthoud, bv is echt niet alleen maar bikkelen, als het goed is, is het ook het mooiste wat er is!!

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.332
    36.188
    113
    Er zijn al heel veel tips gegeven, heb ik nog weinig aan toe te voegen. Zorg vooral dat je goed voorbereid bent, dan komt het wel goed. Bij mijn eerste ging het niet goed, melk genoeg hoor, daar lag het niet aan, maar door de stomste adviezen en doordat ik zelf niet beter wist ging het wel mis. Bij de tweede wist ik wel hoe het zat en ging het wel goed. Het heeft wel veel doorzettingsvermogen gekost.

O ja, nog een klein dingetje, wanneer de borstvoedings straks goed gaat, ze hebben ook heel mooie voedingsbeha's hoor!
    kijk hier maar eens: nursingbra.co.uk

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vraag vooral je tante om tips. Zo te zien heeft ze veel ervaring.
    En zorg dat je voor je ingeleid bent je een goed boek, bijvoorbeeld dat van Mary Broekhuizen en Stefan Kleintjes over borstvoeding gelezen hebt. Neem het mee naar het ziekenhuis als naslagwerk, en schrijf voorin alvast de telefoonnummers van VBN, LLL en je lactatiekundige voor als je info nodig hebt (reken er niet te hard op dat die in het ziekenhuis gemakkelijk te krijgen is).

Deel Deze Pagina