Problemen borstvoeding tweeling

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lemontree, 14 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lemontree

lemontree Niet meer actief

Lieve dames,

Misschien heeft 1 van jullie nog wat tips en advies voor mij, want ik begin de moed wat te verliezen.

Ik heb een tweeling van inmiddels bijna 3 weken. Geboren met 37 weken, 5,5 pond elk. Beide dames hebben vanaf het begin moeite met de borstvoeding. Bij 1 van beiden was het zuigen eerst een probleem. Ze wilde wel happen, maar niet drinken. Kindje 2 was het happen juist een probleem. Beide hadden nog wat last van waarschijnlijk het toch wat aan de vroege kant geboren te zijn. Ze dronken (als het lukte) vrij kort en vielen dan in slaap. Vanaf het begin heb ik beide meisjes om en om aangelegd, en de borst positief geprobeerd te houden door te stoppen wanneer het ze frustreerde, en veel huid op huid contact. Met kindje 2 gaat het nu sinds afgelopen weekend heel erg goed. Elke voeding drinkt ze inmiddels goed bij mij, en ze drinkt tot ze zelf los laat. Bijvoeding is voor haar niet meer nodig. :)

Maar met de andere gaat het maar zelden echt goed. Ze heeft laten zien dat ze goed kan aanhappen, dat ze ook heel sterk en goed kan drinken, maar toch gaat het vaak mis. Ze is nogal temperamentvol en laat telkens weer los. Ze is ook heel erg wild. Ze zwaait met armen, klauwt zichzelf en hapt aan zuigt een keer of 3 keer krachtig en begint dan te schreeuwen. Daardoor laat ze dus telkens los, en zo gaat het dan steeds achter elkaar. Heel soms gaat het na een keer of 3 of 4 goed, en dan blijft ze gewoon drinken. Ze is wel gulzig, maar op een gegeven moment wordt ze dan toch rustig en drinkt ze rustig tot ze na een minuut of 30 in slaap valt en los laat. Ik weet dus dat ze het kan, en dat is meteen het frustrerende. Ze hapt, ze drinkt, ze slikt en dan wordt ze weer boos.

Na overleg met een lactatiekundige heb ik o.a. geprobeerd met een slangetje naast de tepel. Mijn toeschietreflex is echter prima. Ze heeft meteen melk in haar mondje. Dit loopt er dan ook uit als ze los laat. Ook heb ik geprobeerd haar eerst een beetje gekolfde melk vooraf te geven zodat de ergste honger en onrust er af is. Ik reageer zo veel mogelijk op de eerste signalen, ze is dan nog niet wakker maar begint al wat te bewegen met haar handjes. Heb haar ook eerder wakker gemaakt (een half uur, en een uur voor de verwachte voeding) en meteen aangelegd zonder verschoning. We hebben geprobeerd haar te badderen van te voren omdat ze daar misschien rustig en een beetje moe van zou worden, en juist een paar dagen niet in bad te doen zodat haar energie volledig naar het voeden kon. Maar wat ik ook doe, zodra ze wakker is en bij me ligt gaat het weer precies zo. Alle houdingen hebben we geprobeerd, tot biologisch voeden aan toe.

Ik ben al die tijd ook al mijn tijd kwijt aan het voeden. Ik zit alleen nog maar met voedingskussen op mijn schoot. Hoe vol vertrouwen ik in het begin was, zo gefrustreerd begin ik nu te raken. In het afgelopen weekend leek het zo goed te gaan. Ik legde ze zelfs al 2 keer samen aan toen ze beide tegelijk kwamen. Maar sindsdien is het toch weer erg lastig. Ik wil ze zo ontzettend graag beide borstvoeding geven en was er zo van overtuigd, maar inmiddels loop ik op mijn tandvlees en weet ik niet meer of ik dit wel vol houdt. Tussendoor kolf ik dus nog om de productie omhoog te krijgen/voldoende te houden. Ik hoop dat jullie misschien nog goede tips voor me hebben. Er zijn vast meer mama's die een pittige baby toch goed aan de borst hebben gekregen.

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    De eerste weken is borstvoeding toch al zwaar, met een tweeling lijkt me echt loeizwaar. Het wordt echt beter!!! Na een maand of drie gaan babys ineens veel effectiever drinken en is een voeding ineens zo gepiept.
    Mijn baby was geboren met 41 weken en dronk ook niet goed. We moesten dus ook bijvoeden en ik herken ook de worsteling aan de borst. Met de 4 weken kreeg ze ineens de smaak te pakken en met 5 weken had ik haar volledig aan de borst. Ze is nu bijna 3,5 maanden en het loopt nu prima, dus het kan echt nog goedkomen.

3. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Wat er al gezegd is: soms hebben kindjes even nodig.
    Je hebt al onwijs veel geprobeerd. Een tweeling aan de borst is heerlijk maar soms wel het enige waar je mee bezig bent kan ik uit ervaring zeggen. Misschien kunne proberen je kindje in een luchtige doek te wikkelen zodat ze niet kan maaien. Heeft ze niet ergens pijn? Heeft ze goed gevoel in haar mondje ander kan een tepelhoedje wel eens help voor wat vroeg geboren kindjes.
    Probeer het anders maar op een paar keer per dag. Gewoon om te blijven oefenen
    Ik hoop dat je kindje het snel door heeft. Een tweeling aan de borst is prachtig.

4. lemontree

@ mamavanlieverd: Maar ze drinkt soms de hele dag eigenlijk niet live aan de borst. Het is echt zo nu en dan dat het lukt. Was dat bij jou ook zo? Ik hoop echt zo dat het bij mij ook zo gaat, dat ze ineens toch rustiger gaat drinken en het gewoon lukt. Alleen moet mijn productie dan wel omhoog, en dat lukt me nu niet goed.

@Iris86: Het is inderdaad nu het enige waar ik mee bezig ben. Ik kan tussendoor niet zo veel kolven, want ben zo ongeveer alleen maar aan het aanleggen. Het lijkt me ook geweldig mooi als het wel lukt. Ik wil het dan ook echt ontzetten graag. Hoop dat je gelijk hebt en het gewoon een kwestie van tijd is.

Inmiddels nog geen enkele verbetering. Zo nu en dan lukt het even, maar het is elke voeding een worsteling. Ook niet echt goed voor mijn tepels. Vanochtend kolfde ik dan ook roze melk, bloed dus :( Het erge is dat mijn andere dochter het echt geweldig doet nu, van helemaal niet aanhappen en niet drinken zijn we d.m.v. tepelhoedje steeds verder gekomen en zij drinkt nu elke voeding rechtstreeks uit de borst, en zonder tepelhoedje. Maar omdat de andere dochter dus zo moeilijk blijft doen ben ik bang dat ik het dan voor beide op zou moeten geven. Ik denk niet dat het me lukt 1 aan de borst en 1 op (eventueel gekolfde melk) fles. Hopelijk is het nog even doorbijten en gaat het dan goed. Thanks voor jullie reacties in ieder geval.

5. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Oh wat lastig zeg:( geen ervaring maar, als het echt niet gaat, kan je dan niet borstvoeding blijven geven aan de dochter waar het wel goed mee gaat en kunstvoeding voor de andere dochter? Kan me voorstellen dat je het liefst allebei voedt, maar als het niet gaat is flesvoeding gelukkig een heel mooi alternatief.

6. lemontree

Het is een optie, alleen kost dat me enorm veel tijd. En met een tweeling ontbreekt het je daar toch al aan. Daarom denk ik niet dat me dat zou lukken. En dat zou zo super zonde zijn voor alles wat ik nu al heb bereikt ook.

Deel Deze Pagina