Tips gevraagd

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kikker84, 13 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kikker84

    Kikker84 Lid

    9 mrt 2021
    85
    62
    18
    Vrouw
    Ik ben op zoek naar tips hoe om te gaan met driftbuien bij onze dochter van 4. Wij denken dat het te maken heeft met het feit dat ze nog niet naar school mag, omdat ze kort voor de zomervakantie jarig is, en niet echt uitdaging meer heeft nu op het kdv (waar ze een maand langer mag blijven). Ze heeft moeite lijkt het om om te gaan met vermoeidheid. Als ze naar bed gaat, gaat het tot een bepaald punt goed. Soms ineens, soms na iets wat ze wil wat niet mag van ons, wordt ze zo driftig...dat kan ze zo een half uur volhouden. Ze lijkt niet te willen toegeven aan de vermoeidheid. Ik heb met mezelf afgesproken om rustig te blijven , maar er zijn momenten dat dit ook niet goed meer lukt. Heb laatst gezegd dat ze maar even boos moet zijn en dat ik wel terug zou komen als ze weer rustig was. Dat werkte natuurlijk ook niet. Maar ik wist het echt niet meer...was al ruim 20 minuten bezig met dr. Hoe kunnen we er nou voor zorgen dat ze niet zo driftig wordt rond bedtijd? Hebben al geprobeerd meteen naar bed na het eten (als ze al bijna zit te slapen bij het eten), nog heel even spelen en haar broertje eerst naar bed, vaste volgorde boven (plassen, tanden poetsen, kleren uit, boekje lezen, in alle volgordes)...niks lijkt te helpen. Tips zijn dus welkom, want ik merk dat zowel ik als mijn vriend er zelf zo gefrustreerd van raken dat we dit weer op elkaar afreageren als we weer beneden zijn. Das natuurlijk ook niet leuk en gezellig...
     
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn dochter van vijf is nu ook vaker stront vervelend. En die heeft wel voldoende uitdaging in de klas.

    Het is gewoon een bijzondere periode, het einde van een schooljaar. En dat zal je dochter echt wel meekrijgen, omdat veel groepsgenootjes natuurlijk een oudere broer/zus hebben op de basisschool.

    Hier vertelde de leidster van de BSO dat alle kinderen in de groep er in meer of mindere last van hebben. (Bij deze een diep respect voor iedereen die met een groep overstresste kinderen moet/mag werken).

    En dan nu de tips, misschien heb je er wat aan:
    - maak de avonden super voorspelbaarder. Maak desnoods een schema met tekeningen van iedere avond activiteit en houdt je eraan. En niet al na een paar dagen het schema aanpassen, maar het minstens een paar weken de tijd geven. En echt een strakke volgorde. En in het begin ook geen afwijkingen, ze mag iedere dag bijvoorbeeld een stuk fruit bij het eten, of iedere dag niet. Niet iets er tussen in wat haar het idee geeft dat er iets van onderhandeling mogelijk is (wat ze dan met een driftbui kracht bij zet).
     
  3. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.920
    3.968
    113
    Vrouw
    Onze dochter is een stuk jonger, maar loopt wat voor en we hebben dezelfde problematiek gehad. We hebben er met een coach naar gekeken en kwamen er toen achter dat we voor haar minder consequent zijn dan dat we zelf dachten.

    Voorbeeld: zo zat er voor ons verschil tussen hoe we reageren om 20.00 (in bed troosten) als ze wakker werd of om 03.00 (dan maar bij ons in bed). Voor ons mega logisch (avond versus nacht), voor haar totaal onlogisch. De ene keer dat je huilt wel mee met papa, de andere keer niet.

    Wij hebben ons hele gedrag nogmaals doorgelopen en werken nu met een heel strak schema. Vaste dagindeling, vast bedritueel, vaste reactie op gedrag. 07.00 opstaan, 09.30 fruit eten, 12.00 lunch, 14.00 slaapje, 15.30 tussendoortje en thee, 17.00 avondeten, 18.30 naar boven (schone luier, zalf smeren, tanden poetsen, haren kammen, pyjama aan, boekje lezen, in bed) , uiterlijk 18.50 in bed.

    Bij ons hielp eerder avondeten (17.00), zodat haar bloedsuikerspiegel niet piekt op het moment dat ze naar bed gaat ook enorm mee. Verder vertellen we haar voor dat we naar boven gaan "P. We gaan over 5 min naar boven. Dan gaan we tandenpoetsen, boekje lezen en slapen". Na 5 min nog een keer wat we gaan doen. Dan nemen we haar mee naar boven en gaan we dat ook doen. In haar kamer hangt een magneetbordje met alle avondritueel stappen, die wijzen we ook per stap aan.

    Bij ons was consistentie dus echt het sleutelwoord. Ik vond het fijn dat er een coach meekeek, daardoor wist ik dat we het 'goed' deden en kregen we daardoor het dooezettingsvermogen om het vol te houden. Online vond ik zoveel tegenstrijdige adviezen, dat we daar onzeker van werden dus na 2 dagen weer wat nieuws gingen proberen. Ik herken dus het stukje wat je schrijft dat je alle volgordes hebt geprobeerd. De coach gaf bij ons aan iets minimaal 3 weken vol te houden om het dan eventueel bij te schaven.

    Tot slot, het is belangrijk dat je dochter boos mag zijn, we worden allemaal wel eens boos als dingen niet gaan zoals we willen. Maar je kan prima boos je tanden poetsen of boos in bed liggen.
     
    Kikker84 en Roanna vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina