Tips gezocht avondeten verjaardag

Discussie in 'De lounge' gestart door Elena22, 3 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Wij krijgen op verjaardagen regelmatig:

broodje (vega) hamburger
    Stokbrood met verschillende dips, aubergine, knoflook, guacamole, etc
    patat
    verschillende soorten stamppot,
    soep

2. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ik maak vaak verschillende soorten soep. 2x met vlees en 1x vegetarisch. Gewoon dan met brood en salades erbij.

Heel fijn dat aan die kant van de familie het luxe is altijd maar dat zou mij echt helemaal niks uitmaken haha.

Nellie4 en citroenrasp vinden dit leuk.
  3. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    • Grote pan rendang maken van tevoren en dan op de dag zelf uitserveren in van die Chinese bakjes met rijst
    • Grote bak lasagna
    • Bouw je eigen hamburger buffet
    • Verschillende flamkuchen

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zeg toch ook niet dat het hogere wiskunde is? Ik heb al meerdere soorten vlees/vis. Ik heb er niet zo'n trek in om nog iets te doen, wat verder niemand eet.
    Als ik pastasalade maak is het standaard glutenvrij. Dat weet bijna niemand en proeft ook niemand. Maar vleesvervangers proef je gewoon en ik weet dat niemand anders dat lekker vindt.

En zoals ik al aangaf vind ik een allergie iets heel anders.

5. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Ik ben blij dat we geen vegetariërs in de familie hebben. Nooit gezeur over vlees!
    Wij eten overigens ook wel bewust minder vlees, maar zonder kan niet!

6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    #66 Neuzeke, 4 okt 2023
    Laatst bewerkt: 4 okt 2023
    De laatste keer dat we een grotere groep eters hadden ( 18 personen) deed ik een beetje vanalles.
    Ohja en eens côte a l'os ook met thym aardappelen, verse peper en champignon saus en gegrilde groenten en rauwkost maar dat was zo een hoog budget dat ik dit enkel nog maak voor beperkt publiek :roflmao:

Beetje vanalles was:
    Plaat pizza ( bbq chicken, salami, vegetarisch, ...).
    Ik schoof toen 2 pizzas per keer in en verdeelde zelf in porties.
    Dit was een enorm succes.

Tomaat Mozzarella
    2 grote pizza borden gevuld

Snelle pasta met pijnboompitten, tomaatjes, rucola en pesto ( ik weet niet meer of hier kip in was of niets)

2 grote schalen met ravioli
    1tje met vlees
    1tje met spinazie/ricotta vulling.

Buiten de pizzas had ik weinig werk.
    De ravioli kocht ik gewoon aan en een sausje is rap gemaakt.

Op tafel stonden er smeersels en brood.

7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    Ik snap je hoor, zelf heb ik soms ook nog "last" van de vega bubbel waarin ik ben opgegroeid (best zeldzaam als een zowat volledige Nederlandse familie vegetariër is en dat dan ook nog eens in de jaren '90...).
    Vind het soms wel dubbel dat mijn familie verwacht dat ik rekening houd met ze, maar ik andersom nog geen halalknakworst mag eten als zij aan de vegaknakworst zitten (en dan is er absoluut geen sprake geweest van kruisbesmetting o.i.d.), of een gesprek hoeft maar iets in de richting van wel/geen vlees te gaan of er krijgen er een paar alweer last van zendingsdrang. En ik houd heel graag rekening met ieders dieet (of dat nou vanwege een lichamelijk mankement, eetstoornis, politieke overtuiging of religie is), maar vind het soms wel jammer dat het met name bij vegetariërs (of het merendeel van de vegetariërs die ik ken, tenminste) qua rekening houden met nogal eenrichtingverkeer is. Ik ben allang geen vegetariër meer hoor, al 16 jaar niet meer om precies te zijn. Maar dit verleden achtervolgt me soms nog een beetje.

tuc vindt dit leuk.
  8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Wat bedoel je met eenrichtingsverkeer?

Ik ben niet 100% vegetarier, maar ik kan me wel voorstellen dat een vegetarier op een verjaardag geen vlees serveert, ook al zijn de rest van de gasten geen vegetarier.

Zo ben ik heel kritisch ten opzichte van veel vlees eten. Bij mij krijg je dus ook vegagerechten te eten, of je er nu om gevraagd hebt of niet.

Vulpen vindt dit leuk.
  9. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.700
    113
    Je maakt het jezelf wel ingewikkeld. Eerder noemde je nasi/bami. Als je daar geen vlees in doet, en er voor de vegetariërs een ei bij bakt, en er staat nog genoeg rauwkost etc, ben je al een heel eind. Doe er nog een zak vega of cassave kroepoek bij, en je bent helemaal klaar.
    Voor veel dingen kan je prima hetzelfde-maar-dan-zonder-vlees maken. Dus schep wat van je gerecht weg voordat je het vlees toevoegt, of maak in een tweede pannetje een vega versie, gewoon hetzelfee doen maar dan zonder het vlees, eventueel met Tofu, een blik kikkererwten of een vleesvervanger. (Voor een echte vegetarier boeit het echt niet of je kip wil imiteren, maar een beetje eiwit en bite in ons eten waarderen we, en dan heb je voor uw gemak de optie van een vleesvervanger).

En als je heel avontuurlijk bent... probeer eens een gerecht met peulvruchten, gewoon voor iedereen ;)

Op de BBQ kan je ook bv champignon spiezen, gegrilde paprika, plakken aubergine met kruidige olie etc maken. Wedden dat de vleeseters hier maar al te graag van mee eten? En dan 1 pakje vleesvervangers? Dat krijgt die vegetarier in zn eentje wel op

Bij een burgermenu hetzelfde. Hoe moeilijk is t om een vega burger mee te bakken?

Het is meer onwil dan onoverkomelijk.

Cobon, Brunette, Zuul en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Sterkte!

Ik werk zelf meestal altijd iedereen de deur uit tegen etenstijd. Ik moet er niet aan denken om voor zoveel mensen te koken :roflmao:

lorreke vindt dit leuk.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    Voorbeeld: Wij aten een keer bij mijn moeder (geen verjaardag) en die ging toen friet en snacks halen, deed ze meestal als wij op bezoek kwamen, en dat vinden de kinderen ook super. Maargoed, mijn dochter wilde dus heel graag een vleeskroket (had ze nog nooit gehad - zegt wel iets over hoe vaak wij vlees eten :roflmao:). Maar dat mocht dus niet, want er zaten ook vegetariërs bij :rolleyes::rolleyes:

Wij hielden altijd rekening met hun door vegetarisch eten te maken als ze kwamen eten (en ook nog eens gluten- en lactosevrij ivm intoleranties, maar dat terzijde). Dus als mijn dochter dan geen vleeskroket mag vanwege hun overtuiging m.b.t vlees, dan vind ik dat dus zeker eenrichtingsverkeer.
    En wij eten zoals je wellicht weet ook niet veel vlees, er kunnen soms zo weken voorbij gaan zonder vlees, en ik verwacht ook totaal niet dat een vegetariër vleesgerechten voor mij bereid. Maar als het van een restaurant of cafetaria komt, dan vind ik het dus heel krom dat de vegetariër mij verbiedt om te eten wat ik wil omdat dat tegen zijn/haar overtuiging ingaat.

Casara, lorreke en tuc vinden dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Nee, ik maak het niet moeilijk hoor;) het dikgedrukte is nl exact wat ik doe, want het vlees gaat bij dat soort gerechten altijd los hier. En dat heb ik net ook meermaals benoemd.
    Iemand die om wat voor reden geen vlees eet, komt hier niks te kort.
    Het waren conclusies die door anderen getrokken werden hoor, puur omdat ik zei dat ik niet aparte vleesvervangende maaltijden ging maken. Daar slaan sommige mensen heel hard op aan hier.
    Terwijl, als ik een gedetailleerde lijst gemaakt had van wat ik serveer, had niemand daar wat van gevonden.

lorreke vindt dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

En hierin volg ik je helemaal, soort gelijke ervaringen hebben er ook wel voor gezorgd dat ik wat fel kan reageren op vega/vegan.
    Ik heb wat vegans in de omgeving die het als hun taak zien om anderen te bekeren, en niet op een heel vriendelijke manier.

Casara, lorreke en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    548
    270
    63
    Ben blij dat wij geen vegetariërs kennen. Hier altijd vlees op het menu. Ik heb op zich niks tegen vegetariërs. Maar wel tegen dat gedram van hun.

Casara vindt dit leuk.
  15. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.700
    113
    Spreek voor jezelf alsjeblieft.

Cobon, Zuul, bluedrake en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    548
    270
    63
    Doe ik ook

17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Komt er zomaar gedram of door de eeuwige show van mensen die moeilijk doen ?
    Alsof het de dag van vandaag nog zo ingewikkeld is om voor de vegetariër een alternatief te voorzien.

Cobon, Suzy85 en Maan14 vinden dit leuk.
  18. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.700
    113
    Het komt denk ik door jouw opmerking over salade en een broodje in relatie tot je eetfestijn. Dat contrast komt erg groot over. En je houdt dus meer rekening dan je stelligheid hier en daar doet overkomen.

Overigens kook ik prima vlees voor de gasten (en mijn andere gezinsleden) hoor. Soms ben ik daar zelfs zo druk mee dat ik bijna vergeet iets voor mezelf te maken :roflmao:

Maan14 vindt dit leuk.
  19. tuc

tuc Niet meer actief

Ik kan je oprecht zeggen dat er een aantal hele heftige tussen zitten. Zonder dat er iemand moeilijk doet, gewoon eenzijdige dram propaganda. Waar het je zonder aanleiding gewoon opgelegd wordt.

Butchke, lorreke en citroenrasp vinden dit leuk.
  20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    Helaas is dit dus ook mijn ervaring in mijn grotendeels vegetarische familie. Ik weet dat er zat vegetariërs en een handjevol veganisten zijn die echt wel anders zijn, maar tegelijkertijd maken mijn ervaringen wel dat ik goed begrijp hoe sommigen over vegetariërs kunnen denken.

tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina