Minder bewerkt voedsel eten

Discussie in 'De lounge' gestart door Emm27, 24 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Al maanden voel je ik niet fit en heb ik veel haaruitval. Ik heb veel gelezen over voedingssupplementen etc en kwam uiteindelijk op wat artikelen over ultrabewerkt voedsel.
    Nu is het dat ik dat best veel eet en drink. Ik kook vaak uit pakjes, drink graag een glaasje cola etc.

Ik wilde toch wat puurder gaat eten met het gezin. De basis is duidelijk, thee water en veel groente en fruit, volkoren producten etc. Maar alles zelf maken is ook niet haalbaar.

Iemand tips? Zoals brood uit de supermarkt, is dat goed te vinden? Want al die toevoegingen, ik zie het niet meer.

Pastasaus zelf maken zal wel lukken

Kortom wie heeft er tips/ervaring mee

2. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Nou bijna alles zelf maken wat betreft eten kan voor een heel groot deel hoor, en moeilijk is het niet.
    Pastasauzen met verse groente is makkelijk, en bv al helemaal in een slowcooker/crockpot, heb je geen omkijken naar.
    Salades, (ei of tonijn etc) is ook zo gemaakt. Zelfs een simpel witbrood is niet moeilijk en kost echt geen dagen. Wij eten hier zelden uit pakjes of zakjes en ik sta echt geen hele dagen in de keuken. Werk slimmer, niet harder. Er zijn heel veel tips en trucjes tegenwoordig om het leven in de keuken makkelijker te maken.

Huismuisie, nizzie86, Asil en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.049
    2.553
    113
    Limburg
    Kijk eens op www.smakelijck.nl, daar staan heel veel recepten op zonder pakjes en zakjes die prima te maken zijn zonder halve dagen in de keuken te staan.

bosi333 vindt dit leuk.
  4. MamaSofie1

MamaSofie1 Fanatiek lid

18 jun 2023
    2.383
    1.324
    113
    Vrouw
    Hier koken we heel veel zelf. Weinig of geen pakjes of klaargemaakte dingen. We hebben een serre en moestuintje met verse groenten in de zomer.
    Vaak eten we zelfgemaakte soep en dergelijke.

Succes met je zoektocht. Probeer dingen uit, zoek recepten op internet en ook als er wat mislukt is dat niet erg. Alle begin is moeilijk!

Ps: ik drink ook graag cola zero, dat laat ik niet. Iedere dag een glas! :) maar daarbij ook veel water of savonds thee.

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    @Emm27 heb je al je bloed laten controleren? Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets anders aan de hand is.

Trirani vindt dit leuk.
  6. tuc

tuc Niet meer actief

Een slowcooker zou denk ik een uitkomst voor je zijn. Heel veel gerechten zijn daar in super makkelijk te maken en geen omkijken naar. Dan wordt zonder pakjes en zakjes eten al veel makkelijker.

Ook even investeren in een voorraad kruiden.

nizzie86 vindt dit leuk.
  7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik kook wel zonder “bewerkte pakjes en zakjes”, maar ik koop wel altijd zakken voorgesneden groente voor het gemak;). Als ik zo’n zak groente even laat sudderen en dan in een blender met een paar tomaten en wat kruiden, dan heb je een hele snelle pastasaus. Of een tomatensoep net hoe je het wil noemen.
    Of als ik een zak voorgesneden ovengroentes in de pan gooi, even aanfruiten en dan met een blik kokosmelk, blik kikkererwten en een hele berg kruiden een poosje laten sudderen heb je een lekker curry die je met rijst kan eten.

8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.721
    113
    Ik heb 3 fantastische kookboeken: Spice wise I, II en III (de laatste is alleen voor groentes)
    En daar staan alle kruidenmixen in die je nodig heb, zodat je nooit meer met pakjes en zakjes hoeft te koken.
    Dus denk aan kerriepoeder, fajitamix, shoarma- en gyrosmixen, kruidenmixen die precies bij bepaalde groentes passen, en nog veel meer.
    Dus als mensen zonder pakjes/zakjes willen gaan koken raad ik altijd die aan. En net is ook zo gedaan. Sommige kruidenmixen maak ik vlak voor het koken. Kost met vaak 3 minuutjes. Sommige kruidenmixen, zoals bv voor fajita’s of boerenomelet, of dressingmix gebruik ik regelmatig en heb ik een grotere voorraad van gemaakt.

Het enige wat je dan ook moet doen is kijken welke specerijen en kruiden je echt nodig heb. Ik heb dus een hele grote voorraad inmiddels, maar heel soms zit er een specerij in een mix dat ik toch niet heb, en dan laat ik het gewoon weg, of ik vervang het voor iets anders. Sowieso kan je makkelijk de mix naar smaak aanpassen. Ik ben niet zo’n fan van nootmuskaat, dus doe daar bv vaak iets minder van in een mix, maar gerookt paprikapoeder vind ik heerlijk en voeg ik dan wat meer toe, etc.

breister, nizzie86, citroenrasp en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Kijk ook eens kritisch naar de hoeveelheid toegevoegde suiker die je binnenkrijgt via eten. Los van alle zakjes en pakjes.

nizzie86, Chillin, Vero0504 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Bedankt voor de reacties, kan ik wat mee al!

En bloed nog niet laten controleren maar dat zit wel in mijn hoofd als het niet verbeterd door supplementen/voeding

11. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.749
    113
    Vrouw
    Dit doe ik ook, ik heb bijna alles in huis. Haal vaak zout eruit omdat veel kruiden al zout hebben. Kook ook al jaren niet meer uit pakjes zakjes. Enige wat ik uit een zakje haal is jus. Ik kan gewoon geen jus maken van het kleine beetje vlees wat we eten.

Adje vindt dit leuk.
  12. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Klein beginnen.
    Bijvoorbeeld eerst een maaltijd vervangen, of een onderdeel, of waar de grote klappen te halen zijn.
    En dan langzaam steeds meer uitbreiden.

Ben je lid van de bieb? Kijk dan of je wat leuke kookboeken kan lenen :), bijv koken zonder pakjes en zakjes.

citroenrasp en Juul75 vinden dit leuk.
  13. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Zou zo'n slowcooker ook wat zijn wanneer je geen vlees eet? Ik kan niet zo goed koken, dus ik vraag t me af, of dit voor ons ook wat zou zijn.
    Ik heb soms door chronische ziekte geen puf meer om savonds eten te maken.
    Hebben jullie voorbeelden voor gerechten die jullie maken in de slowcooker zonder vlees?
    (Ik las in de reviews vooral veel opmerkingen als; het vlees wordt lekker mals ed).

14. tuc

tuc Niet meer actief

Voor sauzen is het ook handig.
    Maar soepen, pastasauzen (die is bij mij ook altijd zonder vlees, enkel groenten, zoetzure saus (mik ik kip in, maar kan prima zonder) etc.

15. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Soep maak ik idd wel regelmatig, moet ik voor mezelf eens bedenken wat het voordeel is. (nu die ik alles in pan, na een tijdje in de blender. Das dan niet anders denk ik?
    Saus maak ik nooit of nou ja pastasaus doen we een blikje tomaten in de blender, dat kan bijna niet makkelijker haha)

16. tuc

tuc Niet meer actief

Dan misschien wat recepten opzoeken. Mijn pastasaus zit vol met groenten, heel smaakvol.
    Maar als je en geen saus eet en geen vlees, dan is een slowcooker denk ik niks voor je.

17. Vekl

Vekl Actief lid

26 nov 2022
    246
    158
    43
    Vrouw
    Rijst gerechten kunnen ook heel goed in een slowcooker. Groenten erin en zelf kruiden. Bij de holland en barret losse ingredienten zoals nootjes enzo kopen scheelt ook een hoop toevoegingen.

18. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Zo maak ik ook soep, alles in een pan en dan de blender of staafmixer. Zelfde met soep en bv currysaus. Heb het nut van de slowcooker ook nog niet gevonden (ook grotendeels vega). Zeker omdat ik ook een stoofpan heb, dus als iets lang moet sudderen gaat het gewoon daar in.

citroenrasp vindt dit leuk.
  19. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Dit. Het is lastig om als ineens te overzien en te moeten leren. Begin klein. Stop met frisdrank behalve in het weekend. Kies je avondmaaltijd om als eerste aan te pakken. Kijk bijvoorbeeld op de app van de Albert Hein, staan hele simpele gerechten op die je binnen 30 minuten kunt bereiden. En zo kun je steeds verder uitbreiden.

Fruity90 en tuc vinden dit leuk.
  20. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.721
    113
    Alles wat je kan stoven, dus ook vegetarische stoofgerechten, kunnen in een slowcooker.
    Dus curry’s, pastasauzen, soepen, en zo maak ik komende week een verspakket van de AH (groentestoofpotje met linzen) in de slowcooker.

En natuurlijk kan dat ook allemaal in een gewone pan. Voordelen van een slowcooker zijn:
    • De temperatuur blijft heel constant en rond de 80/90 graden. Dus je hoeft er niet bij te blijven, of in de gaten te houden of het te hard gaat, of dat het vocht te veel verdampt. Doordat de deksel heel goed afsluit gaat er geen vocht verloren en kan het niet ‘droogkoken’
    • Doordat het zo langzaam gaart, blijven zowel smaken als vitamines beter behouden. Het eten komt er echt met meer smaak uit, dan in een gewone stoofpan.
    • Hij is enorm energiezuinig. Dus bv een uur je inductieplaat of oven aan is duurder, dan 8 uur je slowcooker aan.
    • Hij kan aanstaan als je op je werk bent. Dan is het eten klaar als je thuiskomt. Is net zo veilig als je koelkast aan laten staan.
    • En als je ‘s avonds geen puf meer hebt om te koken: bij een slowcooker moet je dus veel eerder het eten opzetten. Dus dan heb je waarschijnlijk wel meer puf. En dan hoef je ‘s avonds misschien alleen nog maar rijst of pasta oid erbij te koken.

11131618, nizzie86, Chillin en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina