Hoi, Ik heb sinds mijn bevalling last gehad van incontinentie. Bij lachen/hoesten/niezen. Het wordt langzamerhand wel beter heb ik het idee. De vorige keer zei de gynacoloog dat dit ook bij de 9 mnd ontzwangeren hoorde en dat het echt niet na 6 week over was (zoals de vk mij had gezegd). Maar nu heb ik ook al 5 keer blaasonsteking gehad in 5 maanden en heb het gevoel dat het weer eraan komt, steeds minder tijd ertussen. Sowieso heb ik afgesproken dat ik bij een volgende blaasontsteking, de urine op kweek laat zetten om te zien wat het is waar ik zo gevoelig voor ben. Het is allemaal begonnen na mijn bevalling. Die was heftig, in 1,5 uur naar 10 cm en een stortbevalling... Ik vraag mij nu af (hoop het niet) of de symptomen ook passen bij een blaasverzakking? Ik snap dat alleen een ha dit kan beoordelen, en mocht ik weer (snel) blaasontsteking krijgen, zal ik dit ook vragen. Ik krijg elke keer redelijk makkelijk medicijnen mee, maar het is wel bloedirritant. Vooral omdat ik het voor de bevalling nog nooit had gehad. Ben alleen benieuwd of mensen dit misschien herkennen?
kan je wel goed uitplassen? het kan zijn dat er nog wat achter blijft en dat dit op den duur gaat broeien en een blaasontsteking word. maar een blaasverzakking voel je meestal wel. dan zit er in je vagina een uitstulping. vaak een bolletje. soms hangt het dan net voor de ingang, soms zie je hem zitten, gevoel alsof het eruit valt, druk van onderen alsof er wat drukt.
Ik heb het ook, helaas. Heftige bevalling turbo-bevalling gehad die helaas incontinentie tot gevolg had. In mijn geval zijn het de bekkenbodemspieren die te strak gespannen zijn (blijkbaar). Ben sinds kort met bekkenbodemfysiotherapie begonnen. Ik heb altijd in de periode van eisprong tot aan menstruatie dat ik moeilijker mijn plas kan ophouden en dat ik dan ook echt moeite heb met uitplassen. Ik zou dus eens bij een bekkenfysio langs gaan.
Ik heb vlak na de bevalling (4 maanden erna) ook verwijzing gevraagd voor bekkenfysio want het was bijna dweilen met de kraan open. En zij vertelde mij toen dat ik er eigenlijk heel vroeg bij was, dat het lichaam daar beneden nog wat meer tijd nodig had om goed te herstellen en het nog wel even zou duren voor je goed kon zien/voelen wanneer de bekkenspieren weer normaal waren en het urineverlies nog een heel stuk verminderd zou zijn. Ik kreeg evengoed oefeningen mee, heeft wel wat geholpen, maar ik denk dat ik toch te vroeg gestopt ben want nu kan ik dus terug naar de fysio (ook voor rugklachten)
Ik zou sowieso inderdaad even een afspraak maken met de bekkenfysio. dit kan buiten de HA om. die kan kijken of je je bekkenbodemspieren goed gebruikt en of ze verslapt zijn en of je daadwerkelijk een verzakking hebt. bij mij waren ze ernstig verslapt en aan gort getrokken door de vacuumpomp en hierdoor had ik minder controle over mn blaas met als gevolg dat er ook urine achter bleef. en dat kan weer voor blaasontstekingen zorgen. mijn blaas is daarbij dan ook wel verzakt maar dat hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn. je bekkenbodemspieren kunnen verslapt zijn maar daarom hoef je niet per definitie een verzakking te hebben.