hoi ik wou weten ofdat omdat iemand hier misschien weet ofdat de muur tussen slaapkamer 2 en 3 een draagmuur is? als de foto geüpload wordt tenminste
Als ik het vergelijk met mijn eigen plattegrond niet. Draagmuren zijn hier van beton, de rest van gips. Gewoon tegenaan kloppen en dan hoor je het verschil. (Althans, dat geldt voor mijn woning, ga er voor het gemak even vanuit dat het standaard is.)
de dragende binnenlanden schijnen van kalkzandsteen te zijn en de niet dragende binnenmuren zijn van gibo ofzo
Nee binnen jouw woning bevind zich geen enkele draagmuur. Maar de zijwanden van de woning zijn wel draagmuren.
Ik zie geen arcering. Dus vind ik het een onduidelijke tekening. Wat je zou kunnen doen is kijken naar de verdieping eronder. Staat daar geen muur op exact dezelfde plek kan je een draagmuur denk ik sowieso uitsluiten. Staat die muur er wel zou ik extra navraag gaan doen.
Dit idd, hier waren draagmuren net zo ingetekend als niet-draagmuren, dus op basis van de tekening konden we niets opmaken.
Zeg nooit nooit! Ik ben met je eens dat die kans niet zo groot is. Maar technisch is het uitstekend mogelijk om de krachten van een dragende muur op de eerste verdieping via een stalen ligger te laten afdragen op een dragende muur op de begane grond zonder dat deze recht onder elkaar staan. In dit geval lijkt het op de tekeningen alsof alleen je buitenmuren dragend zijn, maar dat kan niemand hier 100% garanderen op afstand.
Je hebt helemaal gelijk. Dat kan niemand hier 100% zeker beoordelen. Maar ik kan me niet voorstellen dat er in een gewoon rijtjeshuis zo'n "ingewikkelde" constructie zit. Als het mijn eigen huis was, zou ik in ieder geval met een gerust hart gaan slopen.
Vanwege de arcering in de tekening icm met de maten van de woning en een partner in de bouw. Edit: ik zie jouw reactie over dat er geen muur onder gebouwd is. Ook dat is een extra bevestiging voor mij.
Als het mijn huis was geweest had ik mijn vriend de kruipruimte ingestuurd om te kijken als ik het niet vertrouwde. Maar dan zou ik argwanend zijn over de huidige constructie. Want als iemand een hap haalt uit een draagmuur is een gedeelte overspannen maar van voor naar achter lijkt mij erg stug.
Wij hadden in ons vorige huis, een tussen jaren 30 woning een draagmuur verwijderd en deze opgevangen met een U profiel. Dus geen draagmuur te bekennen onder de dragende muur op de eerste verdieping..