Tips gevraagd! Ik ben een absoluut hondenmens. Dierenmens for that matter. En we hebben een pup. Hardstikke leuk! We hebben er veel tijd voor, hij gaat mee naar werk - en als ik niet werk is hij bij mij thuis. Ik ben heel consequent, en het luisteren gaat ook super goed. Zelf handgebaren luistert hij naar en zijn dominante trekjes hebben we volledig onder controle kunnen krijgen. Maar: juist omdat we zoveel tijd voor hem hebben, heb ik nu 1 probleem. Hij kan niet alleen zijn. Het is nauwelijks nodig, hooguit 2 keer een uurtje/anderhalf in de week. Soms een kwartiertje als ik hem niet meeneem naar school. Verder nemen we hem overal mee naar toe. Hij is nu 5 maanden oud. Maar de 2 keer per week dat hij even alleen moet zijn (of het kwartiertje zo nu en dan) is huilen/janken/piepen/blaffen. Soms gaat het goed en is hij stil, maar 90% van de tijd is het stress voor hem. En dat vind ik niet leuk Voor hem niet, maar voor de buren ook niet (die zeggen er geen last van te hebben). Ik ben gaan proberen het op te bouwen: in de gang gaan staan en terugkomen en belonen als hij stil is. Maar dat is het probleem. Hij is niet stil. Hij begint binnen een minuut al te piepen. Hij zit in een bench. Dat is zijn vertrouwde plekje, dus dat is het probleem niet. Als hij in de bench zit en wij zijn boven met de kinderen bezig dan is hij wel stil (in het begin was dat wel janken, dat hebben we genegeerd. Bij stil zijn hebben we hem beloond) Heeft er iemand nog tips? Ik heb al geprobeerd een gevulde kong te geven en de radio aan, maar dat gaat ook niet goed... Vanmiddag weer zwemles, dus dan zit hij weer even alleen.
blijft hij continue piepen als je een tijd wegbent/buiten staat? Want als hij bijv na 10 minuten even stil wordt, belonen. Zoals je hierboven al hebt beschreven. Onze hond kon dat als pup eerst ook niet, dat moet je aanleren. Zeker omdat jullie hond het de eerste 5 maanden niet echt gewend is natuurlijk omdat hij overal mee naartoe ging. Het gaat over geloof me maar je moet hem wel belonen als hij stil is en laten merken dat je echt weer terug komt. Honden hebben niet echt een tijdsbesef, ze zien je gewoon weggaan. Gewoon ook duidelijk praten, ik ben zo weer terug en het dan ook laten zien dat je inderdaad als je dat zegt zo weer terug bent. Dan snapt hij het ook meer.
Voor hem is die minuut al lang. Dus weggaan, bij de deur wachten en weer binnenkomen. Niet belonen, hem geen aandacht geven. Weggaan en weer thuiskomen is de normaalste zaak van de wereld, dus geen aandacht geven als je thuiskomt. Pas als hij weer zijn aandacht even ergens anders heeft aanhalen. Je moet in het begin zorgen dat je hem steeds voor bent met piepen, dus echt maar 10 seconden weg zijn en dan weer binnenkomen. Dit kan je uitbreiden. Het komt ws ook omdat hij zo weinig alleen is. Ik ben elke dag een paar keer weg ivm kinderen halen en brengen, naar de winkel of soms een halve dag op pad. Maar wel regelmatig dat hij een poosje alleen is. We hebben veel tijd gestoken in training, het was niet makkelijk. Je moet echt mini stapjes nemen, de tijd nemen en geduldig blijven. Succes.
Bij terugkomst negeer ik hem nu altijd, tot hij rustig is gaan liggen. Dan pas begroet ik hem. Omdat hij dus zo zit te piepen. En dat doet hij makkelijk anderhalf uur lang, dus buiten de deur wachten totdat hij weer stil is, is ook geen optie. Ik moet hem gewoon meer alleen gaan laten inderdaad. Maar nu kan ik de voordeur nog geeneens dichttrekken of hij begint al.
Ook het alleen thuis zijn moet je aanleren. hondenforum.nl Vind je een hoop info over dit onderwerp en hoe je dat kan aanleren
Ik heb ook een pup bijna 12 weken nu... hadden hier ook problemen mee. Veel forums afgespeurd.... gewoon even de buren waarschuwen en gewoon een uur weg blijven. Radiootje aan... Lekker kluifje in de bench. Na een paar keer gaat dit over. Denk dat het vooral je eigen stress is. Klinkt misschien hard en ouderwets... en er staan verschillende dingen over. Ze moeten toch even wennen... Als je zeker weet dat de pup geplast, gepoept heeft... denk ik dat je je niet druk hoeft te maken.
Dit is echt een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. 1 minuut is al lang en je moet het echt opbouwen. Begin met 1 minuut, dan opbouwen naar 2, 5, 10 enz. Doe je dit te lang in 1x, kun je juist verlatingsangst creëren. Bij onze teef heeft het ook heeeeeeeel lang geduurd voor ze alleen kon zijn. Wat je sowieso nooit moet doen is teruglopen als hij piept/jankt. Maar echt zodra hij stil is. Anders geef je hem een teken dat je terugkomt als hij jankt en dat wil je juist niet. Het is logisch dat hij jankt. Een jonge hond wil bij z'n roedel blijven en zal om die reden janken om ervoor te zorgen dat de roedel terugkomt. Hij moet leren dat je hoe dan ook altijd terugkomt. Beloon hem ook niet uitgebreid als je binnenkomt of begroet hem niet uitgebreid. Gewoon negeren en doen wat je altijd doet. Weggaan en terugkomen moet een normale zaak worden. Wat hier hielp: - Geen bench. Klinkt raar, maar zodra ze in de bench zat schreeuwde ze de boel bij elkaar. Eenmaal los in de gang met een mandje (dus wel in een afgesloten deel van het huis, niet in de woonkamer enz) ging het beter. Dit hoeft niet voor iedere hond zo te zijn he! Maar je kunt het altijd uitproberen. - Kong geven. Koop een Kong en vul deze met lekkers. Kan van alles zijn. Geef de Kong zodra je weggaat en pak hem af als je thuis komt. De kong wordt het positieve puntje als je weg bent. Plus dat je hem iets te doen geeft. Oefen dit een paar keer als je in huis bent: kong geven, weglopen en na 1 minuut terugkomen en de kong afpakken en wegleggen. Uiteindelijk gaat hij het leren, maar het is een lang proces. De ene hond is er sneller in als de andere en zeer aanhankelijke honden zullen er meer moeite mee hebben als een hond die wat minder aanhankelijk is.
Wel even een puntje. Geef ook eens een kong al je gewoon thuis bent. Anders gaan ze de kong koppelen aan alleen thuis zijn. Ik gooide de kong ook wel eens in de vriezer met wat vlees er in. Had hij nog langer wat te doen.
Een gevulde kong heb ik al wel eens gedaan. Volgens mij raakt hij er rete gefrustreerd van, want hij krijgt het er niet uit! (boterham smeerkaas in gedaan). Hij lag ook helemaal onder zijn kussen (hij gaat ermee 'graven'). Toen ik thuiskwam zat hij bijna nog helemaal vol.
Ik zou weer helemaal terug gaan in de training en van voor af aan oefenen met alleen thuis zijn, langzaam opbouwen.
er zijn toch ook van die ballen dat als ze gaan rollen er een brokje uitvalt? die eens proberen. en idd oefenen
Wij hebben het ook gehad helaas.. Bench ook vertrouwede plekkie, maar als we weggingen was het drama.. totdat ik eens een keer zoiets had van, ik doe hem niet in de bench. ik laat hem gewoon los in de wooonkamer, ik geef hem wat lekkers en ik ga weg (toen bleef ik om het hoekje staan zodat ik hem eventueel kon horen) En geen kik,, dat ging zo goed,, sindsdien hebben we de bench niet meer gebruikt. Het is natuurlijk niet voor elke hond een garantie dat het werkt, maar Ik hoop dat dat bij jullie ook werkt. je kan het altijd proberen.