Weet niet echt een passende titel, gedragsvragen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door debq, 4 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik ben al vaker een topic gestart met het feit dat onze dochter super graag naar school wil. Dat is nog steeds zo, maar ik loop tegen steeds meer dingen aan wat ik lastig vind, dus ben benieuwd hoe jullie dit soort dingen oplossen / aanpakken.

Het kdv vind ze niet leuk meer, ze had tot vorig jaar een super leuk groepje meisjes waar ze het gezellig mee had, maar die zijn allemaal al een tijdje naar school. Als ze naar het kdv moet is het al een aantal maanden drama, ze wil echt niet, als ze er is vind ze het na een tijdje prima. Ik heb haar gevraagd waarom ze het niet leuk vond, omdat ze wil leren en er zijn alleen maar baby's daar (en dan heeft ze het helaas niet alleen over de baby's en dreumesen). Ik heb dit besproken met de leidsters en ze zouden er op letten, al vinden ze het raar dat een kind van deze leeftijd zo letterlijk zegt dat ze wil leren. Gister is ze weer even geweest (omdat ze het zo vervelend vind probeer ik haar zo min mogelijk te brengen, alleen als ik niet thuis kan werken en mijn man ook moet werken), een leidster heeft haar op een bepaald moment toen ze samen waren gevraagd of ze wilde spelen of liever leren. Ze wilde heel graag leren. Super fijn dat ze er na het gesprek meteen iets mee doen dus. Ze gaf wel aan dat ze het lastig vind om in te schatten hoe ver ze moet gaan en waar ze moet beginnen. Fijn dat ze dat zegt dus ik ben naar centrum voor jeugd en gezin gaan bellen. Ik heb de situatie uitgelegd en nog wat andere vragen gesteld. Hierdoor heb ik wel weer wat andere vragen gekregen;

Van dat centrum zei ze dat ze op het kdv kunnen vragen om iemand onze dochter te laten observeren en dat ze dan tips krijgen hoe te handelen. Maar ik vind het een beetje raar om dit zelf voor te stellen, zouden jullie dit wel doen?

Verder verbeterd ze andere kindjes vaak qua taalgebruik en zegt ze vaak dat ze het wel even uit legt, ook zei ze laatst dat ze het leuk vond op het kdv om andere kindjes dingen te leren. Ik vond dat zelf eigenlijk niet zo raar, maar van dat centrum zei dat je daar wel op moest letten. Het kan dat ze dan meer met die andere bezig is dan met zelf spelen. Op zich zie ik dit ook vaak gebeuren. Het verbeteren zei ze dat het slim is om met haar te bespreken dit niet te doen en dat die andere kindjes ook zelf dingen moeten leren. Het gaat trouwens niet om kindjes die jonger zijn.
    Ik heb dit met haar besproken en schrok een beetje van haar reactie. Ze zei dat ze wel weet dat andere kindjes soms wat meer moeten oefenen en dat ze wil helpen, maar dat hun daarom ook vaak na doet omdat ze dan hetzelfde wil zijn. Er zijn me wel eens dingen opgevallen die ik 'raar' vond dus heb haar gevraagd of ze deze dingen bedoeld en dat was het idd.
    Het deed me best wat dat ze zeiden ze dingen hetzelfde wilde doen en het daarom na doet, hoe pakken jullie dit aan?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik probeer J. te stimuleren haar eigen ding te (blijven) doen, door dit tegen haar te zeggen en ook aan te geven hoe ze dat bij anderen aan kan geven ed. Maar ze zullen hier toch uiteindelijk hun eigen weg in moeten vinden, denk ik.

Als je twijfelt of de aanpak van het KDV juist is, dan zou ik aangeven dat je je zorgen maakt om je dochter en het observeren gewoon voorstellen. Kan geen kwaad, toch? Ik vind het helemaal niet raar als je daar zelf mee komt, het gaat toch over jouw kind?

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Er is er op het KDV geen groep waar wat meer oudere kindjes zitten? Of een peuterspeelzaalgroep waar ze een dagdeel in mee kan draaien ofzo? Ik zou gewoon een afspraak met het KDV (eventueel ook met de teamleider) maken om te kijken wat mogelijk is om te zorgen dat je dochter er weer met wat meer plezier naar toe gaat.

Maar het blijft een lastige 'tussenfase'.

4. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ze doet idd regelmatig met de peuterspeelzaal mee, ze gaan ook af en toe naar de basisschool en dan mag ze ook altijd mee. Dat doen ze dus gelukkig al.

Deel Deze Pagina