Tips gezocht mbt schema baby 7 mnd

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Anouk2005, 17 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Meiden,ik heb even jullie hulp nodig.
    Onze dochter krijgt momenteel nog volledige BV maar ik ga ermee stoppen.De dagen op het kdv krijgt ze al Friso en dat drinkt ze makkelijk weg.
    Doordat ik nog steeds BV geeft lukt het me maar niet om een goed schema te krijgen omdat ze onbeperkt mag drinken.Ze eet wel een volledige fruithap en groentehap breiden we steeds meer uit.Brood zijn we aan het proberen maar dat krijgt ze nog lastig weg.
    Nu wil ik eens zien hoe jullie schema eruit ziet bij een kindje die flesvoeding krijgt,Tijden,hoeveelheden en wanneer brood,fruit en groente eventueel een toetje noem maar op.Ze is nu 7,5 maanden en weegt nu denk ik 7 kilo.
    Ik kom er niet helemaal uit en wil toch een beetje structuur in de dagen zien te krijgen.

Alvast bedankt.

Gr Ingrid.

2. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    hier flessenbabies van 7maand (2 oudsten en nr3 binnenkort).

7u: fles 240ml water en 8 schepjes poeder
    11u groentenpap, ong 200gr met slokje water achteraf
    15u:fruitpap
    19u:zie fles 7u.
    Vanaf 8maand rond 17u stukje brood of kinderkoek

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou beginnen met 3 duidelijke hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) en daartussen (in de ochtend en in de late middag) een moment voor een tussendoortje (fruit bijv.) Buiten die 3 duidelijke maaltijden mag ze dan drinken. Ik weet niet hoe snel je van plan bent af te bouwen, maar meestal trekken mensen er 2 weken voor uit. Ze zou met haar leeftijd nog gerust 4 flessen mogen.

Bijv:
    7 uur: ontbijt (papfles/bordje pap of broodje en flesje 120/4)
    10 uur: stuk fruit met wat water
    12.30 uur: lunch, boterham met flesje melk
    15 uur: fles of evt. tussendoortje met ander drinken
    17.30 uur: warme maaltijd en toetje (volle yoghurt bijv.)
    19.30 uur: laatste fles (hangt een beetje af van hoeveel ze weg krijgt, 180/6 is volgens mij groot genoeg)

4. Anne22

Anne22 Actief lid

18 nov 2007
    220
    1
    0
    Wat Nescio zegt zou ik ook doen denk ik. Duidelijke hoofdmaaltijden en daaromheen de flessen aanbieden.

Hier wisselt het "schema" heel erg. De hoofdmaaltijden staan vast (pap, fruit, brood, fruit, avondmaaltijd) en daaromheen drinkt dochterlief fles. De hoeveelheden bepaalt ze zelf. Soms eet ze meer brood, fruit of avondeten, soms drinkt ze meer fles. Het varieert van 2 tot 4 flessen van 180/6.

Het ziet er bij ons ongeveer zo uit:

6.30 papfles 180/6
    9.30 uur fruit
    11 uur fles 180/6
    12.30 1 boterham met boter en melk of wat water
    15 uur tussendoortje zoals een stukje fruit, avocado, korstje, etc. (niet altijd)
    17 uur avondmaaltijd met wat griekse yoghurt toe.
    19 uur laatste fles 180/6

Ik bied doorgaans 180/6 aan maar tegenwoordig drinkt dochter vaak minder, ze drinkt de fles vaak in etappes leeg (dus drinkt de 180/6 bijna nooit in één keer) en ook 's nachts haalt ze soms wat "schade" in. Vandaar gemiddeld nog 3 á 4 flessen. Ik "flow" een beetje op het ritme van die dag, hou alleen wel de totale hoeveelheid flesvoeding in de gaten.

5. chantal1606

chantal1606 Actief lid

25 jun 2010
    403
    15
    18
    NULL
    NULL
    Hier dochtertje van ruim 8 maanden en die zit nu al een paar weekjes op dit schema.

7:00 uur fles 180/6, laat ze tegenwoordig wat van staan
    boterham, eet ze maar een paar hapjes van.

10:00 uur fruithap, zelfgemaakt.

12:15 uur boterham en fles 180/6

15:00 uur half koekje, eet ze vaak niet. Paar slokjes diksap (wordt langzamerhand meer dan een paar slokjes)

16:30 uur warme hap en flesje 90/3 met als ze weinig heeft gedronken extra water erin

20:00 uur laatste fles 180/6

6. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Mijn zoontje is 7 mnd en dit is zijn schema:

Rond 8 uur: 1e fles van 180/6
    Rond 10 uur: fruithap van 2 stuks fruit
    Na het slapen (rond 1 uur): 1 bruine boterham met fles van 180/6
    Rond 5 uur: groentehap (3 opscheplepels groente en 1 aardappel)
    Rond 7 uur: fles 180/6

En dan krijgt hij vaak rond 11 uur nog een fles die we eigenlijk kunnen laten vervallen, maar hij drinkt hem nog heerlijk op en ik vind het eigenlijk ook wel knus. :)

7. adi

adi Niet meer actief

Zo zou ik het ook doen. Zorg dat ze tussen 500 en 800cc zuivel krijgt, met flessen kun je dat ook gewoon op verzoek geven. Je structuur zou ik juist zoeker in maaltijden en tussendoortjes.

8. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    PRECIES het schema wat ik heb voor Mees nu :D..

We zijn de fles van 12.30 aan het afbouwen (begonnen bij 180+6 en nu elke zondag afbouwen.. zitten nu op 120+4) geven hem eerst de fles en dan brood.. zodat hij kan eten wat hij wil :)

De andere flessen zijn 180+6

9. Lovely little

19 dec 2011
    93
    0
    0
    #9 Lovely little, 27 apr 2013
    Laatst bewerkt: 28 apr 2013
    Hoi!

Mijn zoon is 7,5 maand, hij drinkt kleine flesjes tussendoor omdat hij dat gewoon fijn vindt, hij drinkt geen grote flessen, alleen de laatste s'avonds, dan maak ik hem meestal wakker, dat doe ik omdat hij anders te weinig vocht/voeding binnenkrijgt.

Soms slaat hij z'n laatste slaapje over, dan slaapt hij z'n tweede slaapje tot 17.00 ongeveer en gaat dan rond 19.15 naar bedje.

Dit is zijn schema plusminus, tijden verschillen nog wel eens een half uur.

9.00 - 180/6 pap.
    10.30 - fruit 100 gram.
    Slaapje (1 uur)
    13.00 - boterham met beleg.
    13.30 - 90/3
    Slaapje (1,5 uur)
    16.00 - fruit 150 gram.
    17.00 - 90/3
    Slaapje (45 min.)
    18.00 - warme maaltijd 200 gram.
    19.00 - 90/3
    19.30 - naar bed.
    22.30 - 150/5

Ingewikkeld schema he! Maar ja mijn zoontje vind het zo fijn, ik ben al lang blij dat hij nu zo goed door slaapt tot 8.30!
    Ben zo ontzettend trots op hem! als hij dan ligt te slapen denk ik; kereltje k'vind het zo knap van je zo klein en jong en dan al helemaal alleen slapen, zo op je gemak! trots op mn kleine ventje!:) Sorry was even offtopic maar moest het gewoon een keertje kwijt!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Inderdaad, zoek je structuur in de vaste maaltijden, die je zelf ook eet.
    Ik zou wel wat meer tijd uittrekken voor het asfbouwen van de borstvoeding. Ze is nog erg jong, wil je helemaal afbouwen, of wil je van het gedoe overdag af, en nog wel lekker in slaap vallen aan de borst en evt. nachtvoedingen geven?
    Op deze leeftijd heeft een kind dat gevarieerd eet voldoende aan drie flinke borstvoedingen. Pas na minder dan drie keer bv op een dag heeft je kind extra zuivel nodig. Zuivel hoeft zolang je bv ernaast geeft geen kunstvoeding uit een fles te zijn, een ak yoghurt naast 2 borstvoedingen geeft ook voldoende.

Deel Deze Pagina