Sinds kort hebben we besloten dat we willen verhuizen. Nu is het vinden van ons betaalbare droomhuis niet gemakkelijk. Een dag of 2 nadat we de knoop hadden doorgehakt vond ik een huis. Hoepel we nog niet bij een makelaar of iets zijn geweest weet ik dat dat huis boven ons budget is. Maar hij is echt perfect. Nu is mijn vraag eigenlijk, wat zouden jullie doen? Wachten (want de kans zit erin dat we het over een jaar kunnen kopen) of nu iets anders kopen/huren waar je misschien minder blij mee bent. Het huisje is te klein aan het worden gezien de situatie. En om nu nog een jaar te wachten vind ik niet fijn. Xoxo
Ik zou wachten... Met de huidige economie en de huizenmarkt staat dát specifieke huis volgend jaar ook nog wel te koop, en anders vind je wel weer een ander 'perfect' huis. Dat is namelijk relatief. Straks zet je alles op alles om dat huis te kopen en ga je er zelf aan onderdoor en heb je enkel schulden, pijn en verdriet. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling. Schijnbaar is het 'perfecte' huis niet perfect genoeg, gezien het boven het budget zit.
Je kan altijd gaan kijken , en een adviseur meenemen. En eventueel een bod uitbrengen... In deze tijd kan je veel van de prijs afkrijgen hoor!! Als je je eigen huis nog moet verkopen, dan zou ik dat eerst doen.
Kort nadat jullie de knoop doorhakte vond je dit huis. Wellicht is het vinden van een droomhuis toch minder moeilijk dan je dacht. Hebben jullie het huis al bezichtigd? Vaak lijkt een huis op een foto mooier als hij daadwerkelijk is. Wij hebben voor we ons huis kochten meerdere bezichtigingen gedaan en elk huis had wel iets wat niet goed was of bij ons paste. Als tussenoplossing even iets kopen lijkt me geen optie. Je koopt iets normaal als je er voor een langere periode gaat wonen want een huis raak je niet zomaar weer kwijt wellicht zelfs met flinke schuld. Zelf zou ik nog even verder zoeken en wellicht wat eisen bijstellen. Jullie zijn pas zo kort op zoek.
Je hebt gelijk. Dit huis voldoet aan al onze wensen en ik ben van mening dat als je in dat huis altijd wil blijven wonen je toch een paar eisen mag stellen. Helaas moet er dan ook gewacht worden. Er zou nog wel wat aan veranderd moeten worden, maar dat hoeft niet in een keer voor mij. Zouden we nu al naar een makelaar of dergelijke moeten gaan of kinnen we daar het beste mee wachten totdat we weten wat we willen? Xoxo
Droomhuis is ook wel iets te groot woord. Maar het heeft al onze wensen. Ik kan nog wel mooiere huizen bedenken hoor. maar dat word helemaal zo duur. We willen ook wel iets huren, maar manlief wil niet vaak verhuizen.
Juist slim om langs te gaan, alleen al om te oriënteren! Je zit nergens aan vast als je gaat kijken! Misschien is het wel helemaal niets, dan weet je dat ook en kan je verder zoeken. Mijn huidige huis leek een prima keuken te hebben, tot ik er kwam kijken. Toen zag ik dat alles kapot was. Sowieso slim om meerdere huizen te gaan bezichtigen en niet direct de eerste te kiezen. Er is nu vrij veel te koop en je kan soms veel van de prijs af krijgen.
We wonen nu in een huurwoning en willen graag groter wonen. We weten niet wat we precies kunnen kopen, we moeten nog wachten op onze jaarrekeningen van de boekhouder. Maar daarna willen we naar een bevriende makelaar om ons te adviseren. Dus zal nu nog niet kunnen een bezichtiging denk ik.
Als je zelf al zegt dat het boven je budget is en je het pas volgend jaar kan kopen zou ik wachten. Je kan gaan kijken natuurlijk maar dan maak je je zelf misschien lekker met een huis wat binnen dat jaar alsnog verkocht gaat worden aan een ander.
thanks meiden. we hebben nog 2 andere woningen gevonden die nu wel binnen ons budget vallen en ik ga morgen bellen voor een bezichtiging. spannend!!!! denk nog wel steeds aan het andere huis maar eerst maar eens kijken of we deze 2 ook mooi vinden. andere huis wachten we nog even met een bezichtiging want ik wil me niet blij maken met iets waarvan we het straks niet kunnen kopen.
morgen wil ik een makelaar bellen voor een bezichtiging maar kan dat zo maar... moet een makelaar niet een makelaar bellen?
Nee hoor als kopende partij kun je zelf een afspraak maken je hoeft geen eigen makelaar te hebben om een huis te kopen.
Tuurlijk! Wij hebben alles zonder makelaar én zonder hypotheekadviseur gedaan! Je kan heel veel zelf regelen. We hebben 3000 bespaart op deze kosten en zelf scherp onderhandeld (gekocht voor 20% onder de vraagprijs). Gouden tip van mijn moeder was om lid te worden van de vereniging eigen huis VEH. Via hun kan je veel voordelig advies krijgen, zoals een aankoopkeuring en taxatierapport. Die zijn echt de moeite en het geld waard. Wij hebben bijvoorbeeld daarmee uiteindelijk nog 1000 van de prijs afgekregen vanwege een "verborgen gebrek". En uit de taxatie bleek dat we goed onderhandeld hadden want we hebben het onder de getaxeerde waarde gekocht! 2e gouden tip: het is een kopersmarkt , jij als koper hebt veel keus en de verkopers weten dat! Dat betekent dat jij in de onderhandeling een sterkere positie hebt dan zij, je kan gerust 10-20% onder de vraagprijs bieden. 3etip, ga heel veel bezichtigen, ook het "droomhuis". Wij begonnen met het idee een eengezinswoning te willen, maar zijn helemaal geswitcht naar een parterre appartement en daar zeer content mee. Dat was een heel proces wat 3/4 maanden geduurd heeft. Heel anders dan ons "droomhuis" maar al onze wensen zitten er wel in ( straks na de verbouwing ten minste Succes!!!