Vraag verkeer

Discussie in 'De lounge' gestart door Paardenbloem, 30 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paardenbloem

Paardenbloem Bekend lid

31 mei 2022
    761
    1.229
    93
    Vrouw
    Dag dames,

Ik ben me vandaag rot geschrokken en twijfel nu of ik me schuldig moet voelen.
    Ik reed (tussen 40 en 50 km/h) op een 50 weg in de bebouwde kom. Op de weg was een rode fietsstrook met onderbroken streep aan beide kanten.
    Omdat de weg niet erg breed was en er ook verkeer tegemoet kwam, reed ik met mijn auto ook over de rode fietsstrook. Daar reden in eerste instantie geen fietsers.
    Op het trottoir rechts van de weg stonden 2 14/15-jarige jongens (schat ik). Ze hingen wat op hun fiets en maakten totaal geen aanstalten om over te steken of te gaan fietsen.
    Ineens, toen ik nog op zo’n 5-10 meter afstand was, schat ik, laat een van hen zijn fiets zo van het trottoir af rijden en slingert heel breed de weg op (verder dan de onderbroken streep van de fietsstrook), zonder ook maar 1 blik naar links of rechts te werpen of er auto’s aan kwamen. Ik schrok me rot en moest flink remmen.
    Zijn reactie was een middelvinger naar mij..
    Ik was echt boos en geschrokken tegelijkertijd.

Het valt me de laatste tijd hier in het dorp wel op dat met name jongeren zonder te kijken zo vanaf een stoep of oprit die strook op fietsen.
    Hebben zij dan voorrang?
    Dat zou toch heel gek zijn, want je hebt totaal geen uitwijkmogelijkheid als er ook auto’s van de andere kant komen..
    Ik kan hier op internet weinig over vinden.

Ik ben benieuwd wat jullie denken!

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    Ze hebben absoluut geen voorrang, mafkezen

chrystel73 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nee zij hebben geen voorrang. Maar de meeste pubers leven vooral in hun eigen wereldje en alles draait om hun en zij denken vaak dat anderen wel opletten.
    Mijn kinderen zijn voor zover ik weet niet zo (zouden niet zomaar de weg op fietsen, ze zijn momenteel wel best egoistisch ;)). Het vriendje van de oudste wel, die kijkt vaak ook echt niet.

Saartje33 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    En nee, wat een sukkels! Snap dat je geschrokken bent!

Paardenbloem vindt dit leuk.
  5. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.683
    3.126
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik had vandaag ook bijna een tiener onder de auto. Die stak zo van links uit een straat over terwijl ik eraan kwam. Ook nog van achter een bus vandaan dus ik zag hem pas toen hij al op de weg zat.
    Kon gelukkig op tijd remmen zonder een noodstop maar hij heeft mij geen moment gezien.

6. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Bestuurders van motorvoertuigen zijn risicoaansprakelijk wanneer ze een niet gemotoriseerde verkeersdeelnemer aanrijden. Bij kinderen tot 14 jaar is de schadeverzekering voor de bestuurder van de auto 100% tov het kind. Bij ouder dan 14 jaar minimaal 50%.

Van bovenstaande kan alleen worden afgeweken als je kunt aantonen dat er sprake is van overmacht. Maar omdat jij te gast bent op de fietsstrook zal dat niet lukken.

Voelt het onrechtvaardig? Vast wel maar op bovenstaande manier worden schades afgewikkeld vanuit het burgerlijk wetboek/ wegenverkeerswet.

Juul75 vindt dit leuk.
  7. Paardenbloem

Paardenbloem Bekend lid

31 mei 2022
    761
    1.229
    93
    Vrouw
    Ja zoiets dacht ik dus al.
    Maar dan heb je het dus over aansprakelijkheid/schuld als er iets gebeurt.
    Als je het hebt over voorrang, dat hebben ze niet toch?

En wat raar dat je dan dus aansprakelijk bent terwijl je volgens mij dit op geen enkele manier had kunnen voorkomen? (Wanneer ik niet op tijd stil had kunnen staan bijvoorbeeld)

Saartje33 vindt dit leuk.
  8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Aansprakelijkheid is iets anders inderdaad. Maar voorrang hadden ze zeker niet.

spruitje80, Paardenbloem en Saartje33 vinden dit leuk.
  9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    De sterkere verkeersdeelnemer dient ten alle tijde te voorkomen dat hij of zij in een positie komt om een zwakkere verkeersdeelnemer schade toe te brengen. het feit dat jij op een fietspad rijdt (terwijl dat mag) betekent dat jij er als sterkere verkeersdeelnemen van uit moet gaan dat er fietsers kunnen zijn. Als je dan vervolgens fietsers ziet dien je daar nog alerter op te moeten zijn.

Dus het feit dat zij de verkeersregels niet volgen heeft niets te maken met de aansprakelijkheid. Het is hetzelfde als een bal zien op een stoep, dan rem ik ook altijd af want ik verwacht dan een kind dat er achteraan rent. Dat kind mag niet zomaar zonder te kijken de straat op, maar je bent wel aansprakelijk als je hem of haar aanrijdt.

Dus het antwoord op je vraag is tweeledig:
    - Jij had voorrang
    - Jij bent aansprakelijk en verantwoordlijk

10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Wat een gekken :confused:

11. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    De wet vindt dat je dit wel had kunnen voorkomen. Je ziet namelijk vanaf een afstand mensen op de stoep staan. Je rijdt op een smalle weg waar je enkel een tegenligger voorbij kunt rijden door op de fietsstrook te gaan rijden. Dan wordt er dus van je verwacht dat je in een rustiger tempo voorbij rijdt dan 50 zodat je wel kunt remmen als 1 vd fietsers vanaf de stoep op de weg komt.

( weet ook wel dat het in de praktijk niet wordt gedaan maar volgens de wet hoor je dit dus wel te doen)

12. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.559
    3.888
    113
    Vrouw
    Nee dat is echt pubergedrag. Ze hebben geen voorrang en jij bent niet fout.
    Stoer doen, tot ze het eens verkeerd inschatten...

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het is vaak niet eens stoer doen, genoeg onbenullig gedrag. De wereld draait om hun.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Jep dat dus. Ze hebben het vaak zelf niet eens door. Levensgevaarlijk dat wel, maar ja, maak ze dat maar eens wijs.

Paardenbloem, Neuzeke en Saartje33 vinden dit leuk.
  15. Paardenbloem

Paardenbloem Bekend lid

31 mei 2022
    761
    1.229
    93
    Vrouw
    Ja en wat me dus vooral boos maakt is dat ik dus de schuld had gekregen wanneer het door deze onbenullige actie fout was gegaan. En dan gaat het me nog niet eens om de financiële gevolgen maar vooral ook het schuldgevoel wat ik zou hebben wanneer ik hem aan had gereden. Ze hebben geen idee waar ze zichzelf en iemand anders mee opzadelen.

Wat iemand zei over zachter rijden wanneer je een kind met een bal ziet, dat doe ik ook zeker. En ik reed dichter bij de 40 dan bij de 50, waardoor ik op tijd kon remmen. En ik was zeker alert.
    Als ik al append op mijn telefoon met een gang van 60-70 langs was gekomen zoals sommige iets oudere jeugd (met auto) hier, dan was het foute boel geweest.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja snap ik, maar dat is helaas wel hoe het werkt. Heb zelf een keer bijna een tegen de auto aan gehad die in het donker fietste zonder verlichting en helemaal in het zwart. Regende ook nog, dus niets te zien, maar zou toch mijn fout zijn geweest.

17. Paardenbloem

Paardenbloem Bekend lid

31 mei 2022
    761
    1.229
    93
    Vrouw
    Ja, echt krom eigenlijk..

18. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Oooo verschrikkelijk hè .
    Hier rij ik op de terugweg van mijn werk over een fietsstraat langs een school. Je hebt als fietser pas voorrang als je al op de fietsstrook rijdt. Wanneer zij erop willen vanaf het schoolplein horen ze dus eerst Links en rechts te kijken en wanneer het kan mogen ze erop. Je wil niet weten hoeveel leerlingen vanaf hun schoolplein (afrit in feite) de fietsstraat opschieten en voorrang afdwingen t.o.v
    Auto's die daar rijden :eek:....en het ergste ze denken dus recht te hebben om er zo voor te schieten, ze weten gewoon echt niet beter o_O
    Net zoiets als op een rotonde schieten als fietser en dan dus voorrang hebben op mij als auto wanneer ik de rotonde verlaat. Ja dat klopt, als we er beide op rijden heb je als fietser voorrang. Maar wanneer ik er al rij, hoor je als fietser te wachten met de rotonde oprijden tot daar ruimte voor is (er staan notabene haaientanden voor de fietser). Dus wanneer ik mijn knipperlicht aan heb om er af te gaan, wacht je even met de rotonde oprijden. Maar nee hoor, heel veel schieten de rotonde gewoon op en dwingen de voorrang af.
    Op een weg fietsen met aan beide zijden fietsstroken met een onderbroken strook zoals t begin voorbeeld vind ik ook heel gevaarlijk met wat fietsers soms doen. Dan rijden er twee fietsers naast elkaar (kan net) en dan haalt er een andere fietser die twee ineens in zonder om te kijken of er al een auto rijdt :eek:. Die schiet dan dus de rijweg op voor mijn auto. En dan blijkbaar echt niet doorhebben dat dat super asociaal is en ook nog eens gevaarlijk. Bij een onderbroken streep mág je inderdaad wel gebruik maken van elkaars weghelft maar alleen als daar niemand anders rijdt.

19. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Zal vast zo zijn. Maar die middelvinger is geen onbenullig gedrag en vind ik echt enorm respectloos.
    Ik vind veel jeugd tegenwoordig zo enorm giftig en respectloos reageren.

@ts ik snap dat je geschrokken ben. Gelukkig heb je hem niet geraakt!

Deel Deze Pagina